מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של יקיר העיר חולון – זמירלי אבינועם

מיכל,אבינועם,אלינה ומיה בבית אבינועם
אבינועם בתיכון קוגל
מסע ממושבה קטנה לעיר מרכזית

אנחנו, מיכל ישראלי, מיה רפאלוב ואלינה אלישקוב, משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי בתיעוד יקירי העיר חולון, מביאות כאן ציוני דרך מחייו של יקיר העיר חולון אבינועם זמירלי. וכך סיפר לנו אבינועם:

ילדות

"בשנת 1935 נולדתי בישראל. גדלתי ביסוד המעלה. באותה תקופה רוב התושבים היו חקלאים. גידלו חיטה ושעורה. בבית הספר היו מעט תלמידים. זו הייתה מושבה קטנה. שונה לגמרי מהחיים של היום. לא היה רדיו בכל בית. הרדיו היחיד במושבה היה במקרה בבית של ההורים שלי. ואז התחילה מלחמת העולם השנייה. כל המבוגרים היו באים בשעה בשמונה בערב לשלוח בקשות כדי לדעת מה קורה באירופה.

שירות צבאי

בשנת 1952 התגייסתי לצה"ל. בצבא הייתי מפעיל ציוד כבד בחיל הנדסה. חיל ההנדסה היה אחראי על פריצת דרכים לחיילי צה"ל. למשל, הייתי שותף עם הטרקטורים לפריצת הדרך לאילת, דרך מכתש רמון. אותו הדבר הייתה גם פריצת הדרך לסדום. בכללי, לא היה הרבה סיכון בעבודה זו. אך גם עבדנו במקומות שבהם הירדנים או הסורים ירו. זה היה הסיכון.

מגורים ונתינה בחולון

הגעתי לחולון בשנת 1962. חולון זו עיר עממית. זו העיר שבה גדלתי. העיר שבה גידלתי את המשפחה שלי. יום אחד הבן שלי, בן 12, אמר לי: "אבא, אם אתה לא בא איתנו, לא יוצאים לטיול." טיול לחורשה בפלמחים, יוצאים ביום שישי וחוזרים במוצאי שבת. הטיול לא ייצא ללא מלווה. אז באתי… וכך נכנסתי לוועד ההורים של הצופים. ואחר הייתי הגזבר של שבט ארנון, השבט הראשון בחולון. הייתי גזבר כמה שנים ואחר כך ראש שבט במשך עוד שנים. גם הבן שלי היה מאוד פעיל בצופים לפני ואחרי הצבא. תנועות נוער זה דבר מאוד חשוב.

 יש בעיר חולון הרבה פעילויות. אני משתדל לעזור כמה שיותר. הייתי נשיא רוטרי, ארגון שפועל ויוזם פעילות התנדבותית למען הקהילה. הייתי גם יו"ר מועצת ארגוני המתנדבים בחולון, שופט במועצה לארץ ישראל יפה. במשך עשרים שנה ניהלתי את העמותה למען הקשיש בחולון. תחילה כגזבר ובהמשך במשך חמש עשרה שנים כיו"ר העמותה. במסגרת העמותה למען הקשיש יש שיתוף פעולה עם הרווחה כדי לקדם שירותים שונים עבור המבוגרים. בתקופתי שיפצנו את מרכז היום והפכנו אותו לבית שני לאזרחים הותיקים. הקמנו מרכז יום חדש ברחוב המעפילים בחולון.

 בשנת 1999 פרשתי לגמלאות לאחר 30 שנות עבודה בחברת “תדיראן”. מאז אני מתנדב ויוזם פעילות חברתית, וגיליתי שיש לי תחביב חדש – התחלתי לצייר. זה מעסיק אותי וממלא אותי. לאור הפעילות ההתנדבותית שלי קיבלתי ב-2007  ”מגן ראש העיר למתנדב" , בחולון.

מסר לדור הצעיר: לעשות טוב לאחרים, וכך יהיה לנו גם טוב.

הזוית האישית

אבינועם: שמחתי להעביר לדור הצעיר את "הזכות" של ההתנדבות. אני שמח שיש היענות לנתינה בקרב הצעירים.

מיכל, מיה ואלינה התלמידות המתעדות: שמחנו לקחת חלק בפרויקט המבורך של היכרות עם יקירי העיר. ללא ספק לקחנו מיקיר העיר תובנות רבות על החיים. נהנינו מאד והיה מרתק. תרומה ונתינה לזולת מעצבות את החיים באופן חיובי ומשאירות חותם גם בחיי אנשים אחרים.

אבינועם והמתעדות

תמונה 1

מילון

גזבר
ממונה על כספים. מטפל בפועל בתשלומים, ניירות ערך, מכשירים פיננסיים, מכין ומבאר דו"חות כספיים, אחראי על ניהול תיקי השקעות.

מבצע לוט
מבצע לוט היה מבצע צבאי של חטיבת הנגב שנערך לקראת סוף מלחמת העצמאות, בנובמבר 1948. מטרת המבצע הייתה הרחבת תחום שליטתה של ישראל במזרח הנגב ופתיחת הדרך היבשתית לסדום שנחסמה עם פרוץ מלחמת העצמאות. המבצע כמעט ולא כלל לחימה והאתגר העיקרי בו היה הקושי הלוגיסטי שהציבו תנאי השטח. המבצע השיג את יעדו, אחרי שבעה חודשי ניתוק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"אז באתי... וכך נכנסתי לוועד ההורים של הצופים. ואחר הייתי הגזבר של שבט ארנון, השבט הראשון בחולון."“

הקשר הרב דורי