מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של יקירת העיר חולון – גיטה גופר

תמונה של גיטה.
תמונה של גיטה.
בין קריירה לבין תרומה לקהילה

אנחנו, גל רשף, מאי אהרון, לוטם יחזקאל ואלמוג כהן, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי במיזם תיעוד יקירי העיר חולון, מתעדים את סיפורה של גיטה גופר ומעלים את סיפורה של מאגר המורשת של התכנית. וכך סיפרה לנו גיטה:

עלייה וקליטה בישראל

בגיל שנתיים עליתי לארץ מבלרוס לפולין. אני לא זוכרת הרבה מאותה תקופה, אבל אני זוכרת שהגענו לארץ וגרנו בצריף בשכונה שנקראת מפדה (חולון), ואימא שלי ניסתה לגדל ירקות בגינת חול. הייתי בגן יחד עם ילדים דוברי עברית כאשר שפת האם שלי הייתה יידיש, לכן התקשיתי בעברית. לא היה לי טוב במקום – הרביתי לבכות ורציתי לחזור הביתה. סיפרו לי שהייתי אוחזת בגדר הגן ומבקשת מעוברי אורח, ביידיש, לקרוא לאימא שלי שתבוא לקחת אותי. משם עברתי לשכונת ג׳סי כהן בעיר. ובהמשך כשהייתי בת תשע, עברנו לשכונת נאות שושנים בחולון.

הנתינה מתחילה מהבית

אף פעם לא הייתה לי איזו הארה לגבי התרומה לסביבה, תמיד הייתי עוזרת במה שאני יכולה ותמיד זה היה לי כמובן מאליו, בעיקר בזכות הוריי אשר מהם למדתי ולקחתי השראה. בבית הייתה רוח התנדבותית והוריי תמיד עזרו בכל תחום ככל שיכלו ובכל מה שיכלו לעזור. למשל, בקופת החולים, בביטוח לאומי, עזרה לעולים חדשים ולאנשים מבוגרים שהיו זקוקים לעזרה. כך שכל נושא הנתינה וההתנדבות היה תמיד בבית. כבר מהתיכון התחלתי להתנדב ולהיפגש עם ילדים בגני ילדים ולספר להם סיפורים ולטפל בהם. בנעוריי הייתי  ב"צופים" ואחר כך ב"שומר הצעיר" וזאת ללא קשר להתנדבות. בין היתר כי היו לי שם הרבה חברים. אין לי זיכרון וחיבור מאד חזק לתנועות הנוער, אך אני מכירה בחשיבותן.

במערכת הצבאית

התגייסתי לנח"ל ויצאתי לקורס מ"כיות. כך התחילה קריירה צבאית שנמשכה כ-30 שנה. התפתחתי וגדלתי בצבא. הצבא כארגון גברי מאוד פיתח בי את החשיבה המגדרית ואת מקומה של האישה בארגון זה. בתקופתי לנשים יועדו תפקידים מסורתיים-פקידותיים ושירותיים. עם זאת, ניסיתי לייצור שינויים כמו בתחום שוויון בתורניות והתמודדות לתפקידים שנחשבו גבריים. תפיסת העולם שלי גרסה שאם נשים רוצות להתקדם הן צריכות לצאת מאזור הנוחות שלהן וכך גם אני הבנתי שאני רוצה לעשות דברים למען שיוויון מגדרי. אני סבורה שלא צריך להשתמש במושג העצמת נשים, אלא צריך להשתמש במושג שיוויון מגדרי. שירתי בצה"ל במגוון תפקידים, כאשר תפקידי האחרון עסק בשיתופי פעולה אסטרטגיים של ישראל עם מדינות שונות בתחום הטכנו-לוגיסטי. במהלך שירותי הצבאי למדתי היסטוריה ומזרח תיכון באוניברסיטת באר-שבע.

התרומה לקהילה

לאחר פרישתי מצה"ל הבנתי שאני רוצה לקדם סוגיות שונות בתחום מעמד האישה ולאור זאת הצטרפתי בשנת 2009 למועצת הנשים העירונית בחולון. בשנת 2013 נבחרתי לנהל את סניף ויצ"ו חולון ועשיתי זאת עד שנת 2020. הצלחתי לקדם בסניף סדר יום שעסק בהעצמת נשים. לדוגמה, מתן כלים לעצמאות כלכלית בין אם חיפוש עבודה או פתיחת עסק משלך, שכן אני סבורה שעצמאות כלכלית וחוסר תלות באחרים מעניקה עצמאות. בנוסף קיימנו סדנאות שעסקו באלימות במשפחה, מנהיגות, התפתחות אישית, מתן כלים להתמודדות עם פרידה מבני זוג ועוד.

כיום, אני חברת הנהלה במט"י (מרכז טיפוח יזמות). מט״י זו עמותה המסייעת כיום לעולים חדשים ביזמות עסקית. ראוי לציין כי בהיותי בויצ"ו קיימנו סדנאות משותפות בנושא – הנשים למדו כיצד יש להתנהל מול מס הכנסה, מע״מ, כיצד לבנות תוכנית עסקית ואיך לפתח את העסק.

בתחילת הקורונה הצטרפתי למערך הסיוע ההתנדבותי בעיר. התחלתי בחלוקת מזון ואחר כך ריכזתי את שיחות טלפון בין מתנדבים לאזרחים ותיקים במטרה לדרוש בשלומם ולסייע ככל שניתן. במהלך שנת הקורונה הראשונה הושקה תוכנית לקיום שיחות טלפוניות קבועות בין מתנדבים לאזרחים ותיקים במטרה להפיג את בדידותם ומאז ועד היום אני רכזת התוכנית. בנוסף, אני חברת הנהלה בעמותות נוספות ומשמשת גם כיו"ר מועצת הנשים בחולון.

אני מאוד מחוברת לעשייה בעיר ולתושביה ומעריכה מאוד ונרגשת על ההכרה וההוקרה שקיבלתי מראש העיר, מר מוטי ששון: מגן ראש העיר למתנדבת המצטיינת בשנת 2018 ויקירת העיר חולון לשנת 2021.

הזוית האישית

מאי: הסיפור של גיטה וההיכרות עימה לימדו איתי שאפשר לעשות כל מה שחולמים עליו.

גל: ההבנה של גיטה מה היא רוצה לעשות בחיים התחילה את העשייה שלה.

לוטם: למדתי שיש דרכים שונות לקדם נשים ואסור לוותר לעצמך.

אלמוג: חשוב לעודד קידום נשים ואסור לאדם לוותר על השאיפות שלו.

מילון

ויצ"ו (WIZO)
ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי, Women's International) Zionist Organization ) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם.

ציטוטים

”לא לקחת דברים כמובן מאליהם, לא להיות דוגמטיים. צריך ללכת במסלול שקבענו, אך לשאול שאלות כל הזמן“

”לאחר פרישתי מצה"ל הבנתי שאני רוצה לקדם סוגיות שונות בתחום מעמד האישה“

”הצלחתי לקדם בסניף סדר יום שעסק בהעצמת נשים“

”אף פעם לא הייתה לי איזו הארה לגבי התרומה לסביבה, תמיד הייתי עוזרת במה שאני יכולה“

הקשר הרב דורי