מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים – סואלי עצבה ז"ל

סבתי ואני
סבתא סואלי בצעירותה
לזכרה של סבתא סואלי היקרה

שמי הדר, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, סואלי עצבה, יחד אנו תיעדנו סיפור מן החיים של סבתא במאגר המורשת. כך סיפרה לי סבתא:

"שמי הוא סואלי עצבה, אבל שם נעורי הוא סואלי פינשובסקי. נולדתי בסאו פאולו שבברזיל בתאריך 26.6.1945. אני בת הזקונים במשפחה, יש לי אחות שגדולה ממני בארבע שנים. לאחותי ולי יש קשר מיוחד מאוד. אני ואדי אחותי כל יום מדברות אחת עם השנייה ומתעדכנות בפרטי הפרטים של היום. אגלה לך סוד: תמיד בשיחה איתה אני מספרת לה עליכם. כמה שאני מאושרת וגאה בכם, הנכדים שלי.

כשהייתי קטנה נהניתי לשחק את כל המשחקים שהיו לנו בזמנו, ובמיוחד נהניתי מחמש אבנים. למדתי בברזיל בבתי ספר יהודים פרטיים. לבית ספרי קראו "בית הספר שלום עליכם".

העלייה של סבתא

גדלתי עד גיל 18 בברזיל ומשם עליתי לארץ לבד. אחותי הייתה כבר בארץ והוריי רצו להישאר בברזיל. חשבתי שכל יהודי צריך לגור בארץ ישראל וזה מה שגרם לי לעלות לארץ.

כשעליתי לארץ התחלתי ללמוד באולפן וכעבור ארבעה חודשים התחלתי ללמוד בבית הספר לאחיות בירושלים. שם הכרתי את יהודה בעלי.

המפגש עם בעלי

זהו מפגש מרגש מאוד. כמו שאמרתי לך, אני עבדתי בבית החולים הדסה בירושלים. יום אחד הגיע בחור בשם יהודה שנפצע בצבא. הבחור שאל מה שמי ועניתי: "לא תוכל לזכור, זה שם קשה". סבא ענה: "ברור שאוכל לזכור, וגם  את תהיי אשתי". וכך קרה. סבך היה הבחור שכולן העריצו: מצחיק, כיפי ואופטימי. כשהציע לי נישואים, אמרתי לו: "אבל אין לנו שום מכנה משותף". הוא ענה לי: "אנחנו ניצר את המכנה המשותף" .

סבתא אמרה לקראת סיום הראיון: "את יודעת מה אני הכי אוהבת במשפחתנו? את החיבור המשפחתי המיוחד שלנו".

תודה סבתא, נהניתי לדבר איתך.

סבתי נפטרה בתאריך 15.3.2022. סבתי הייתה עולם ומלואו עבורי ועבור משפחתי. יהי זכרה ברוך. 

סבתא סואלי ז"ל בצעירותה

תמונה 1

הזוית האישית

הדר הנכדה המתעדת: נהניתי מאד מחווייה זו. אני שמחה וגאה שסיפורה של סבתי יהיה במאגר המורשת ויישאר לנצח.

מילון

"שלום עליכם"
נֻסָּח שֶׁל בְּרָכָה לְאֶחָד אוֹ לְרַבִּים וּבְיִחוּד לְמִי שֶׁבָּא מֵרָחוֹק [על פי ירושלמי שביעית לה ב, וכן על פי שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם... מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם בזמירות ליל שבת; השוו ערבית: שַׂלַאמ עֲלַיכּוּמ]: שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם, ר' יְהוּדִי!

ציטוטים

”כשסבא הציע לי נישואים, אמרתי לו: "אבל אין לנו שום מכנה משותף". סבא ענה לי: "אנחנו ניצר את המכנה המשותף“

הקשר הרב דורי