מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הולדתי – נילי אושרובסקי

אני ונכדתי במפגש הראשון של הקשר הרב דורי
1967, מלחמת ששת הימים ואני מודאגת.
העוצר בתל אביב, לפני קום המדינה

נילי אושרובסקי, סבתא של שי-לי מולכו, מספרת:

יום הולדתי

סיפור הולדתי קשור בארועים ההיסטוריים, שקדמו להקמת מדינת ישראל.

נולדתי בשנת 1946, שנתיים לפני קום המדינה ואת ארץ ישראל ניהל המנדט הבריטי. צבא ההגנה לישראל עדיין לא הוקם והיהודים שחיו בארץ התנגדו לשלטון הבריטי, בעזרתן של מחתרות צבאיות ופעלו בכוח כדי לגרש את הכובשים. הידועות שבהם היו הגנה והאצ"ל.

ב- 22 ביולי 1946, פוצצה המחתרת היהודית של האצ"ל את האגף הדרומי של מלון המלך דוד בירושלים, שם שכנה המפקדה של הבריטים. בפיצוץ נהרגו 91 אנשים, ערבים יהודים ו- 28 חיילים בריטים.

בתגובה לפיצוץ פשטו חיילים בריטים על תל-אביב, ערכו חיפושים, אסרו יהודים חשודים בפעילות והטילו עוצר של 4 ימים על העיר. רחובות תל-אביב היו מגודרים בגדרות תיל, מכוניות לא הורשו לנסוע בכבישים, החנויות היו סגורות ואסרו על התושבים לצאת לרחוב.

באותם ימים קשים, אני החלטתי לצאת לאוויר העולם. אמא שלי חשה צירי לידה והיתה דחיפות רבה להביא אותה לחדר לידה, בבית החולים שבעיר.

אבא שלי דאג מאד, כי הבין את הקושי לעשות זאת. הוא העז לצאת למרפסת וקרא לחייל בריטי, שעמד ליד ביתנו והסביר לו את המצב המיוחד. החייל פנה לקצין וזה הזמין משוריין בריטי נהוג ע"י חיילים. הכניסו את אמי למשוריין והחלו את המסע הארוך שלקח יותר מארבע שעות, למרות שבית החולים היה קרוב לביתנו. היה צורך לפרק בכל פינת רחוב את גדרות התיל ואמי שכבה חסרת אונים, חוששת ודואגת שהלידה תתרחש ברכב הצבאי. בסופו של דבר, הביאו אותה בזמן וכמה שעות לאחר מכן נולדתי.

אבא ועוד קרובי משפחה לא הורשו לבקר אותה, כי העוצר נמשך 4 ימים רצופים.

כאשר הייתי בת שנתיים, שלטון המנדט הבריטי עזב את ארץ ישראל ובתאריך ה' באייר 14 במאי 1948, הכריזו באומות המאוחדות על זכותנו להקים מדינה. הכרזת העצמאות של מדינת ישראל החדשה התרחשה במוזיאון תל אביב, בשדרות רוטשילד ומאז יש לנו מדינה עצמאית.

 

הזוית האישית

אנחנו נהנינו מאוד בפרויקט המשותף התרגשנו לשמוע את הסיפורים המרתקים.

סבתא נילי: אני מאחלת לנכדתי לגדול במדינה שלנו.

שי-לי: אני מאחלת לסבתי בריאות ועוד הרבה שנים ביחד.

מילון

אספקלריה
מראה

ציטוטים

”"בור ועם הארץ"“

הקשר הרב דורי