מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הגבורה של שלום עוז

אני יחד עם סבא
סבא בצעירותו
לגדול בלי הורים בצל המלחמה

שמי מאור, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייו של סבא שלי, שלום עוז, המשתתף איתי בתכנית.

כך סבא מספר: "אני שלום, נולדתי בשנת 1936, שנה לפני השואה. השואה התחילה כשהייתי בן שנה. אנחנו גרנו ברומניה, בגבול עם אוקראינה. אוקראינה הייתה המדינה השנייה שכבשו הנאצים. הנאצים מצאו אותנו בשנת 1941, כשהייתי בן 4 וחצי. לקחו אותנו לגטו ואחרי חודש הרגו את אימא ואבא שלי. למזלי היו לי שבעה אחים גדולים ממני ואחות בשם יהודית, היא הייתה בת 12 כשהייתי בן 4 וחצי, היא הייתה האחות הכי גדולה. יהודית גידלה אותי ושמרה עליי מכל צרה.

לאחר מכן, ברחנו מהגטו והיינו במערה עם יהודים אחרים. באותה שנה לא היה משנה אם אתם לא מכירים עדיין  – עזרתם אחד לשני, ככה זה בעת מלחמה. אחותי בשם עמליה הייתה גדולה ממני בשנה והיא נרצחה בשואה. שרדנו שבעה מתוך שמונה אחים את השואה. עם סיום השואה, כל האחים עלו לארץ וכיום אני האחרון שנשאר.

בצעירותי

תמונה 1

הזוית האישית

מאור: היה לי חשוב לשמוע את הסיפור של סבא, על איך הוא גדל בלי הורים והצליח לשרוד, הרבה בזכות אחותו ששמרה עליו מכל משמר. סבא ואחיו היו גיבורים של ממש.

מילון

גטו
גטו בהקשר ההיסטורי-יהודי הוא הכינוי לצורת ההתיישבות היהודית בגולה ברבעים וביישובים נפרדים, מסוגרים בתוך עצמם מבחינה תרבותית מהעמים הלא-יהודיים. מקור המונח "גטו" ברובע היהודי בעיר ונציה במאה ה-16, שם היה הרובע בסביבת בית היציקה (באיטלקית: Ghetto), ומאז הפך השם לרווח לכל רובעי היהודים באירופה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”באותה שנה לא היה משנה אם אתם לא מכירים עדיין - עזרתם אחד לשני, ככה זה במלחמה “

הקשר הרב דורי