מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור האהבה של חיים ואסתר ממרוקו

תמונה של סבא חיים איתי ועם אחותי
סבא חיים וסבתא אסתר ביום חתונתם
סיפור ההיכרות של סבא וסבתא ותיאור חיי המשפחה

שמי נווה קמר, במסגרת מעורבות חברתית בתכנית הקשר הרב דורי, מובא בפניכם תיעוד של סבתא אסתר וסבא חיים, סבי וסבתי מצד אמי. את הסיפור שמעתי מסבא שלי, חיים בוהדנה.

סבתא אסתר היא אימא של אימא שלי. סבתא אסתר נולדה במרוקו בעיר סאפי בשנת 1944 ,בילדותה היא למדה בבית הספר היהודי שנקרא אליאנס. בילדותה במרוקו לא היו טלפונים אבל היה חשמל, לא היה להם במה לחמם את הבית והם חיממו את עצמם עם שמיכות, גם הפרימוס היה מחמם להם את הבית. (הפרימוס הוא מיכל נפט עם פתיליה שהיו מבשלים איתו).

סבא חיים הוא אבא של אימא שלי. סבא חיים נולד בשנת 1940 בעיר מרקש שבמרוקו.

סבא חיים בתקופת הכדורגל

תמונה 1

בילדותו למד בבית הספר היהודי אליאנס, והתנדב בתנועת הנוער העובד והלומד. סבא שלי נולד למשפחה בעלת שבעה אחים: הם היו ארבעה בנים ושלוש בנות.

הם עלו לארץ בשנת 1955. הסיבה לעלייה היא ציונות ואהבתם לארץ ישראל.

הם שניהם – סבא חיים וסבתא אסתר – גרו בעיר שדרות וכשסבא חיים היה בצבא הוא הכיר את אחות של סבתא אסתר, ששמה היה פאני, והם היו ידידים. פעם אחת סבתא אסתר ואחותה פאני יצאו למועדון נוער וראו שם את סבא חיים, ופאני הכירה ביניהם. סבא התלהב מסבתא והציע לה לצאת. הם יצאו תקופה ואז סבתא נכנסה להריון כשהייתה בת 16 וסבא היה בן 20 , ואז הם היו חייבים כבר להתחתן.

הם התחתנו בשנת 1960 בשדרות באולמי מאפיי.

סבא היה שחקן כדורגל והוא עבד בעירייה של שדרות במשך ארבעים שנה באינסטלציה. סבתא עבדה בניקיון, במשחקיית ילדים ועוד…

כיום סבא חיים בן 82 וסבתא אסתר בת 78 ,יש להם תשעה ילדים, 24 נכדים ושמונה נינים. כיום הם מתגוררים בשדרות. הם לא עובדים, אבל סבתא היא בשלנית מעולה וסבא מכין על האש הכי טעים שיש.

ילדיהם של סבא וסבתא מהסדר הקטן – לגדול

תמונה 2

חלק קטן מנכדיהם

תמונה 3

אצל סבא וסבתא תמיד יש חפלות ואורחים בלי הפסקה, זה בית שתמיד פתוח לכולם עם המון שמחת חיים.

כל שנה סבתא וסבא שלי עושים את חגיגות המימונה, מימונה הוא חג של מרוקאים שנהוג לעשות אחרי חג פסח. במימונה יש מגוון עשיר ומלא של עוגיות, עוגות, ממתקים, קינוחים, ומטעמים טעימים. נהוג להזמין את כולם ולהתלבש בתלבושות מרוקאיות ולאכול מופלטות וג׳בן, ככה אנחנו עושים כל שנה. סבתא שלי מכינה את המופלטות מתי שהאורחים מגיעים ותמיד יש תור ענקי במופלטות. סבא שלי מסתובב בין כל האנשים ושם שירים במרוקאית וכולם רוקדים ושרים ביחד.

תמונה עכשווית של סבא חיים ואימא שלי

תמונה 4

הזוית האישית

נווה הנכד המתעד: החוויה שלי מהפעילות הייתה לנסוע לשדרות במשך כמה פעמים כדי להיפגש עם סבא וסבתא ולבלות איתם זמן איכות, לשמוע את סיפור החיים שלהם, שזה משהו שלא קרה הרבה. נהניתי מאוד לשמוע את הסיפורים ואני חושב שתרמתי להם בכל שהעברתי להם את הזמן, אלו היו ימים לא שגרתיים או משעממים בחייהם של זוג מבוגרים ללא עבודה, וחווייתם של סבא וסבתא הייתה לרענן את הזיכרון שלהם ולהיזכר בימים הטובים מפעם ולבלות זמן עם הנכד שלהם.

מילון

מימונה
המִימוּנָה הוא חג עממי של יהודים יוצאי פרס, הנחוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג (בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן). מסורת החג נחוגה בישראל החל מ-1965. חגיגת המימונה כוללת פתיחת שולחן ועליו מטעמים, ביניהם מופלטה, ספינג' ומיני מתיקה. המסובים נוהגים ללבוש בגדים מסורתיים מפוארים לרוב ירוקים עם ניטים הזהים למלבושי המימונה של יהודי פרס, כגון קפטאן פרסי, גלימות רקומות ותרבושים צבעוניים, והוא כולל שירים, ברכות וריקודים. (ויקיפדיה)

מופלטות
מופלטה היא סוג של לחם דק ומתוק מהמטבח היהודי-צפון אפריקאי, המאפיין בעיקר את חגיגות המימונה. המופלטה עשויה מבצק שאותו מכינים במהירות במוצאי חג הפסח. תהליך הכנתה כולל מתיחת הבצק על פני משטח משומן באמצעות ידיים משומנות. את המופלטה המתוחה מניחים על מחבת ייעודית, ולאחר שטוגנה משני צדדיה, מניחים מופלטה אחרת תחתיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הבית של סבא וסבתא הוא בית שתמיד פתוח לכולם עם המון שמחת חיים“

הקשר הרב דורי