מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבה – לאה דרובניס

כל המשפחה המצומצמת
לאה בילדותה
סיפור ההיכרות עם בעלי - סבא

הסיפור תועד ונכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים, יוקנעם עילית

שמי טליה, במסגרת שיתוף פעולה בין מרכז צעירים יקנעם לתכנית הקשר הרב דורי אני מתעדת את סיפורה של סבתי במאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי נולדה ב- 1946 בטשקנט ליצחק ושרה צוויג. היא סיפרה לי שמגיל קטן היא הייתה מאוד מוזיקלית ואומנותית, אהבה לרקוד לשיר ולשחק ותמיד קיבלה תפקידי משחק ונגינה בגן. סבתא מספרת: "תמיד התנדבתי והצבעתי ישר כשחיפשו מישהו שישחק, בערב השנה החדשה היה לי תפקיד קבוע של שועל בגן ולכן קיבלתי את הכינוי – השועלה". היא התחילה ללמוד פסנתר מגיל 5 ואז בבית ספר למוזיקה מגיל 7 וסיימה תיכון עם מגמה מוזיקלית והתמחות עם הוראת מוזיקה.

בגיל 16 סיימה את הבגרות והתחילה לעבוד בתור ריתמיקאית בגן ילדים. היא למדה באוניברסיטה הוראה גרמנית וגם למדה באקדמיה למוזיקה. לאחר סיום האקדמיה עבדה בבית הספר למוזיקה ובגן ילדים בתור מורה למוזיקה.

בגיל 25, בגן הילדים בו עבדה, הייתה רופאה יהודיה שאת הבת שלה סבתא שלי הייתה מלמדת פסנתר. לחברה של אותה רופאה היה אח שהיה רופא גם הוא. אותה רופאה אמרה שהיא רוצה להכיר לה רופא יהודי בן 32. סבתא שלי הסכימה לקבוע דייט – ארוחה חגיגית אצל הרופאה בבית, אבל בתנאי אחד: שהיא לא תצטרך לנגן בפסנתר בפגישה הזאת. סבתא סיפרה: "כל הזמן כשרצו להכיר לי, שאלתי מה הגובה של אותו בחור, כי הייתי ילדה מאוד גבוהה, 168. הכי חשוב לי שהוא יהיה גבוה ומדופלם לכן הוא ענה על כל הפרמטרים והסכמתי.

הפגישה הייתה שבוע לפני פסח. הגעתי קצת מוקדם יותר וראיתי את הרופאה עומדת איתו מרחוק, ולא אהבתי אותו מרחוק, היו לו משקפיים לא יפים… אמרתי לעצמי: טוב, אם הוא עם משקפיים הוא צריך להיות חכם…סה"כ רופא". הם ישבו בארוחה יחד ואחר כך הלכו לטייל בחוץ. היא תיארה אותו כאיש רגוע ומעניין, שקט, אינטליגנטי ומכבד. היא התחילה במהלך הטיול לחבב אותו ולאחר כמה שעות הוא ליווה אותה הביתה אבל לא ביקש מספר. "נכנסתי הביתה ואמרתי לאימא שלי: "הוא ליווה אותי אבל לא ביקש מספר, אם יש אלוהים הוא יתקשר אליי…אבל אלוהים אין.

לאחר חצי שעה התקבלה שיחה בטלפון: מסתבר שהיה לו את הטלפון שלי מהרופאה והוא שאל אותי אם היא התעייפתי, והאם הם יוכלו להמשיך את הפגישה שלהם? נעניתי בחיוב אבל שיחקתי אותה קשה להשגה ואמרתי שאוכל רק עוד שעה". לקראת הערב הרופאה התקשרה לאימא שלי ושאלה: איך הייתה הפגישה? אימא שלי אמרה שבדיוק יצאתי להמשיך אותה ושהוא ביקש שוב לצאת איתי "אותה רופאה ענתה שהוא בדרך כלל לא עושה את זה וכנראה היא ממש מוצאת חן בעיניו – "היא ניצחה!"

חודש אחרי זה סבא שלי הציע נישואין: "הוא נשלח להיות רופא בעיירה רחוקה ואמר לי שאנחנו צריכים לחפש דירה בשביל לגור ביחד ולהתחתן – ואני צריכה לתת לו תשובה אם היא מסכימה או לא- הסכמתי."

חודשיים אחר כך הם התחתנו בתאריך 15.07.1972. שנה לאחר מכן, ב- 10.06.1973, הם הביאו לעולם את אימא שלי, אלכסנדרה.

מתכון לעוגת תפוחים- שרלוטקה:

תנור מחומם מראש 165 מעלות טורבו – תבנית עגולה 24

מצרכים:

3 חלמונים

כוס וחצי קמח תופח (210 גרם) – מאוד טעים להחליף חצי כוס קמח בחצי כוס קמח שקדים

חצי כוס סוכר (100 גרם)

100 גרם חמאה רכה או חצי כוס שמן + מעט חמאה לקירמול התפוחים

130 גרם דנונה גריק (או רבע כוס קרם קוקוס)

6-8 תפוחים חתוכים לקוביות ו2 תפוחים פרוסים לפרוסות דקות + 2 כפות סוכר חום ושקית סוכר וניל.

איך מכינים?

1. במחבת עמוקה נקרמל מעט את התפוחים החתוכים לקוביות עם מעט חמאה וסוכר.

2. נערבב יחדיו חמאה רכה עם סוכר, חלמונים ודנונה גריק, נוסיף את הקמח ונערבב עד איחוד ולאחר מכן נוסיף את התפוחים המקורמלים.

3. נשטח על תבנית משומנת את הבלילה ונניח את פרוסות התפוחים בצפיפות בצורת שבלול. נפזר שתי כפות סוכר חום ושקית סוכר וניל.

4. נכניס לתנור לכ-50 דקות 165 מעלות טורבו. נכניס קיסם במרכז העוגה ונראה כי הוא יוצא יבש ללא פירורים.

נצנן מעט ונפזר אבקת סוכר לקישוט בנדיבות.

הזוית האישית

טליה: נהניתי מאוד לבצע את הפרויקט עם סבתא שלי. פרויקט זה נתן לי את האפשרות לפתוח ולהכיר סיפורים מהעבר שעוד לא יצא לי לדבר איתם. שמחתי מאוד לשמוע על העבר וההיסטוריה של המשפחה ובתקווה גם להעביר אותם למשפחתי בעתיד.

סבתא לאה: שמחתי לבלות ולבצע את הפרויקט עם נכדתי היחידה והאהובה! אני שמחה שניתנה לי האפשרות לעזור לה ולקחת חלק מהפרויקט.

הסיפור תועד ונכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים, יוקנעם עילית

מילון

טשקנט
טַשְׁקֵנְט (באוזבקית: Toshkent; תרגום מילולי "עיר האבן") היא בירתה של אוזבקיסטן. טשקנט נמצאת במזרח המדינה, והיא בירת המחוז הנקרא על שמה. העיר נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי.

ציטוטים

”נכנסתי הביתה ואמרתי לאימא שלי: "הוא ליווה אותי אבל לא ביקש מספר, אם יש אלוהים הוא יתקשר אליי, אבל אלוהים - אין“

הקשר הרב דורי