מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבה ירושלמי

נועם ואני
המשפחה שלנו
הסיפוור של המשפחה שלי

סבתא בתיה

סבתא בתיה נולדה בשנת 1964 בירושלים להוריה אנדרה ומזל. אביה, אנדרה עלה לארץ מתוניס באוניית מעפילים מטעם ארגון של פעילי עלייה ציוניים ומזל, אימא של סבתא בתיה, עלתה ממרוקו גם באונייה לפני קום המדינה.

הם נפגשו בירושלים, היכרו ונישאו בשנת 1960. נולדו להם ארבעה ילדים: שתי בנות ושני בנים וסבתא בתיה היא הבת הבכורה שלהם.

כשסבתא בתיה הייתה בת תשע, פרצה מלחמת יום הכיפורים זה היה בצוהרי יום כיפור כולם בבית הכנסת צמים ומתפללים. סבתא זוכרת את היום הזה ממש בבהירות, כשלפתע פרצה אזעקה של צפירות עולות ויורדות כל המתפללים יצאו מבית הכנסת כשהם עטופים בטליתות ומיהרו לבתים שלהם בבהלה גדולה מאוד. מתוך הדממה של יום כיפור הגיעו לפתע ג'יפים צבאיים כדי לאסוף את הגברים לבסיסים הצבאיים. בכלי התקשורת הכריזו שפרצה מלחמה בין ישראל לבין ארצות ערב בראשות מצרים וסוריה.

באותה תקופה לא היו ממדים בבתים, אלא היו מקלטים ציבוריים. לכל כמה בתים היה מקלט ציבורי. התחילו לפתוח את המקלטים כדי להיערך לשהות במקלט. האנשים הורידו מהבתים מזרנים, שטיחים, פחיות שימורים, פנסים ומים. סבתא זוכרת ממש טוב שבאו לאסוף את אבא שלה שהיה לוחם בגולני לשירות מילואים.

במשך כל שלושת השבועות שהייתה המלחמה אסור היה להשאיר חלונות ותריסים פתוחים במשך שעות הערב והלילה, כדי שמטוסים של האויב לא יזהו שזה שטח מאוכלס בתושבים.

סבתא בתיה שירתה בשירות לאומי, מכיוון שלמדה במסגרת בית ספר דתי שם נהוג לשרת בשירות לאומי במקום להתגייס לצבא.

סבא יגאל

סבא שלי יגאל נולד בשנת 1961 בצפת. סבא הוא בן בכור להורים שלו שעלו לארץ מהודו ונישאו בארץ, הם גרו בצפון הארץ ונולדו להם שישה ילדים.

סבא יגאל שירת בצבא, בירושלים וכך הוא וסבתא בתיה היכירו. הם נישאו בשנת 1982. גרו בצפון הארץ במשך שנתיים ונולדו להם חמישה ילדים: קרן – אימא שלי, היא הבת הבכורה שלהם ויש לה עוד ארבעה אחים ושמותיהם: שחר, ליאור, נוגה וזוהר.

כעבור שנתיים סבא וסבתא בתיה עברו לגור בכפר צבי סטרין שזאת פנימייה שבה סבא עבד כמורה לשרטוט ומדריך חברתי במשך עשר שנים. סבתא בתיה עבדה בתור אם בית ומדריכה לעולים חדשים מאתיופיה, שבפנימיה.

וכעבור עשר שנים סבא וסבתא עברו לגור ביישוב נעלה סמוך למודעין שם בנו את ביתם וגרים בו עד היום הזה.

 סבא וסבתא עם הנכדים

תמונה 1

מבלים עם הנכדים

תמונה 2

הזוית האישית

נועם בן צבי: אנחנו חושבים שלמדנו המון אחד על השנייה והרבה דברים שלא ידעתי, סבתא בתיה חידשה לי וזה מאוד משמח אותי ללמוד פרטים חדשים וישנים לגבי המשפחה שלי. לדוגמא. ממש הופתעתי לגלות שסבתא בתיה הייתה ילדה במלחמת יום הכיפורים.

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בסיני ועד מאי 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן בתום מלחמת ההתשה במובלעת הסורית. (ויקיפדיה)

כפר צבי סיטרין
כפר צבי סיטרין (גם:בית צבי) הוא כפר נוער בתחום המועצה האזורית חוף הכרמל. נוסד בשנת 1952 ונקרא על שם צבי סיטרין, בנו של יחיאל סיטרין, ממנהיגי הפועל המזרחי בארצות הברית אשר יסד את הכפר לזכרו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תחשוב טוב יהיה טוב“

הקשר הרב דורי