מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבתא רבתא מרגלית וסבא רבא יחיאל

נכדי האהוב איתמר ואני
אני עם אחותי, אמי ובת דודה ליד אמי
סבתא טליה מספרת על הוריה וקורות החיים של משפחתה

סבתא טליה גילהר מספרת לנכד איתמר על סבא רבא יחיאל

המסע שסבא יחיאל עבר יצא מכולאן שבתימן, הוא יצא יחד עם אמו על חמור ומדריך. הם יצאו לדרך מתימן לארץ ישראל. בדרך היו סכנות רבות כגון: חיות פרא, כנופיות שודדים ועוד. הם השתדלו ללכת במקומות בלי הרבה אנשים ועם מים כדי שיוכלו לשרוד. הם עצרו בהמון כפרים כדי לחדש מזון.

באותו הזמן בתימן השלטון לא היה מצוי בכל חלקי תימן, אז אנשים יכלו לעשות מה שרק רצו. המסע היה מפרך ולקח בערך חודש, עד שהגיעו לעיר הגדולה עדן ומשם יצאו אוניות לארץ.

סבתא טליה גילהר מספרת לנכד איתמר על סבתא רבתא מרגלית

סבתא מרגלית, נולדה בשנת 1933 בישראל. היא גדלה והתחנכה בעיר רחובות. בשנת 1946 בהיותה בת 13 בלבד וכשנתיים לפני קום המדינה היא הצטרפה לפעילות המחתרתית של תנועת האצ"ל, ועל זה קיבלה עיטור לוחמי המדינה.

סבתא רבתא שלי היתה גננת במקצועה ואהבה לעסוק במלאכות כמו: סריגה, תפירה וכולי. סבתא רבתא אהבה לבשל ולארח ארוחות שישי וחג טעימות. היא היתה מאושרת כאשר כל המשפחה היתה מגיעה.

"רק על עצמי לספר ידעתי – סבתא טליה מספרת

נולדתי בשנת 1960 למשפחה נהדרת וציונית.

בשעתו גרנו יחד עם סבא וסבתא של איתמר ואימא שלי. חיינו ביחד בהרמוניה נהדרת. כלכלית מצבנו היה טוב מאוד והיה חשוב לאבי לתת לנו חשיפה גדולה למוזיקה. למדנו לנגן על אקורדיון ופסנתר והיתה לנו מורה פרטית, ובזמנו זה היה נחשב לעושר כלכלי.

בגיל 13 כתבתי מילים להימנון משמרות הבטיחות. הימנון זה הולחן ע"י מורה למוזיקה והושמע ברשת ב' כל בוקר.

חנוכייה מתימן

תמונה 1

אני הקטנה עם אחותי הגדולה, אמי ובת דודה ליד אמי

תמונה 2

 

אני, טלי בר יוסף גילהר בכניסה לבית

תמונה 3

 

קישור לסיפור בפורמט PDF: קשר רב דורי

סרטון: סבתא טליה מספרת לאיתמר

הזוית האישית

סבתא טלי: התוכנית קשר רב דורי ריגשה אותי והעניקה לי תחושת גאווה, סיפרתי לנכדי הראשון איתמר על ילדותי הנהדרת. איתמר הקשיב לחלק מסיפורי חיי, ראיתי והרגשתי כמה חשוב לו. בעיקר התכנית מעמתת אותי עם זיכרונות ישנים שמתעוררים אט אט לתוך הקשר הרב דורי.

איתמר: היה לי כיף בקשר הרב דורי כי נהניתי להיות עם סבתא וללמוד על המשפחה ומאיפה באתי ומה שסבתא והוריה עברו.

מילון

האצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו. האצ"ל נחשב בעיני ממשלת המנדט הבריטי כארגון טרור. לקביעה זו היו שותפים חלק ממתנגדי הארגון, כמו גם גורמים נוספים אחרים כגון ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני ארץ ישראל, הסוכנות היהודית ועיתונים בינלאומיים בתקופה שלפני קום המדינה.

עיטור לוחמי המדינה
חלוקת "עיטור לוחמי המדינה" החלה בשנת 1968. העיטור מוענק לכל מי שהיה חבר באחד הארגונים הצבאיים, או בעלי אופי צבאי, אשר לחמו לתקומת המדינה משנת 1909 עד קום המדינה.

ציטוטים

”המסע היה מפרך ולקח בערך חודש, עד שהגיעו לעיר עדן ומשם יצאו אוניות לארץ“

”בהיותה בת 13 בלבד וכשנתיים לפני קום המדינה הצטרפה לפעילות מחתרתית של האצל, ועל זה קיבלה איתור לוחמי המדינה“

”בגיל 13 כתבתי מילים להימנון משמרות הבטיחות. הימנון זה הולחן ע"י מורה למוזיקה והושמע ברשת ב' כל בוקר“

הקשר הרב דורי