מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבא עמרי וסבתא מרגלית

סבא עמרי, סבתא מרגלית עם הנכד עילאי
סבא עמרי הצנחן בבקעה בשנת 1968
סבו וסבתו של עילאי גלבאום מספרים על משפחתם

אנחנו עילאי גלבאום, עמית סבר, דולב ויגודמן תלמידי כיתה ה/1 בבית הספר נגבה בראשון לציון, השתתפנו השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, הקשבנו לסיפורים של סבו וסבתו של עילאי גלבאום: עמרי גלבאום ומרגלית גלבאום ותיעדנו את סיפורם.

כך מספרים סבא עמרי וסבתא מרגלית:

נולדנו בישראל וגדלנו בפתח תקווה.

ההורים שלנו (מרגלית) – רות נולדה בישראל בבנימינה (הילדה הראשונה של המושבה בנימינה) ואפרים נולד בפולין. הסבא של מרגלית (ד"ר יוסף פרבר) היה הוטרינר הראשון בארץ. אפרים היה שחקן כדוריד (ושיחק בנבחרת ישראל).

ההורים שלנו (עמרי) – אסתר נולדה בארה"ב (ניו יורק) למשפחה ציונית שתמכה בסופרים העבריים (אצלה בבית בניו יורק היו מבקרים הסופר חיים נחמן ביאליק ועוד רבים) ומשה נולד בגרמניה (וברח בשנת 1936 מהנאצים, עלה בגיל 17 לארץ), חלק מהמשפחה הוכחדו בשואה.

עיסוקם של הוריה של מרגלית – רות היתה גננת ואפרים עבד בעיריית פתח תקוה.

עיסוקם של הוריה של עמרי – אסתר מורה לאנגלית ומשה קבלן בנין (הקים מאות יחידות דיור בעיר פתח תקוה) וקיבל גם את אות "יקיר העיר פתח תקוה".

בבית סבתא (מרגלית) – דיברו עברית וגם גרמנית. בבית סבא (עמרי) – ההורים דיברו אנגלית ועברית.

למדנו בבית ספר פיק"א פתח תקוה – מכיתה א' עד ח' – בלי חטיבת ביניים וסיימנו לימודי תיכון. מאוד אהבנו את בית הספר. היתה תלבושת אחידה ונתנו הרבה כבוד למורים.

סבתא מרגלית זוכרת במיוחד את המורה "עמיצור" שבזכותו כולנו הולכים זקוף עד עצם היום הזה, הוא היה עובר בין הילדים עם מקל (קל) ומי שלא ישב זקוף, היה מניח את המקל על כתפו. אנחנו נפגשים גם עם חברי ילדות שגרו בשכנות וגם עם כמה ילדים מבית הספר.

בילדותינו שיחקנו – בשלוש מקלות, בגולות, בחבל קפיצות, במחבואים ובכדורגל (משחקי כדור). בתקופת התיכון – יצאנו מידי שנה לצעדת ארבעת הימים לירושלים וישנו באוהלים.

חגים משפחתיים הזכורים לנו: ליל הסדר פסח, ארוחה חגיגית לראש השנה, ביום שישי בערב קידוש וארוחה משפחתית, בר מצוה עלינו לתורה ואחר כך התקיימה מסיבה למשפחה ולחברים.

שירות צבאי

בשנות העשרים לחיינו שירתנו בצבא. סבא עמרי היה בצנחנים. הוא לחם בשלוש מלחמות ישראל: מלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים (צליחת התעלה) ומלחמת לבנון הראשונה.  סבתא מרגלית אף היא שירתה בצבא שנתיים.

אחרי הצבא – סבא עמרי למד הנדסאות בנין וסבתא מרגלית עשתה קורסים במחשבים.

עיסוק

סבא עמרי עד היום קבלן בנין (חברה משפחתית שהוא הקים). הוא כיהן כיו"ר ארגון הקבלנים פתח תקווה, יו"ר ועדה בהתאחדות הקבלנים והשנה (2023) יקבל תואר "רב קבלן" בהתאחדות הקבלנים. מרגלית – מנהלת חנות בגדים בוטיק (ג'ינג'יות).

סבא וסבתא של עילאי מרבים לבלות בזמנם הפנוי – בצעדות בארץ, עמרי עסק בגלישת רוח (בים) ורכיבה על אופני שטח, סקי שלג (עמרי ומרגלית עם הילדים).

סבתא מרגלית מספרת על ההיכרות עם סבא עמרי

"עמרי היה שחקן כדורגל בנוער במכבי פתח תקווה. אני גדלתי בבית של שחקני כדורגל, כי אחי, זאב זלצר, היה שחקן נבחרת ישראל ומאמן בליגת העל. הוא זכה בגביע המדינה עם הפועל פ"ת. הוא היה מאמן נבחרות הנוער והנערים של נבחרת ישראל, לכן ביליתי זמן רב במגרשי הכדורגל בצפייה במשחקי מכבי פתח תקווה, ושם גם פגשתי את סבא עמרי וכך היכרנו.

במסגרת משחק של מכבי פ"ת באשקלון, בתקופה ההיא לכל אחד מאיתנו היה חבר וחברה – כל אחד ולחוד. במשחק ההוא בו הייתי וגם הוא היה, התעניינתי ושאלתי: "מי זה עמרי?", אחי זאביק אמר לי: "הוא גדול מידי בשבילך". הוא משרת בצנחנים. כך הכרנו."

מנהגים ומתכונים במשפחה

מנהג במשפחה – חיפוש האפיקומן

  • במשפחה אצלנו נהוג מדורי דורות, בחג הפסח, בליל הסדר, שהילדים והנכדים "גונבים" את האפיקומן בזמן הארוחה ולא מחביאים להם אותו. הם חייבים "לגנוב" ולהחזיר בתמורה לקבלת מתנות.
  • יש לנו מתכון משפחתי – "החמין" (טשולנט) של סבתא מרגלית.
  • יש לנו בבית כמה חפצים מדורי דורות: פמוטים של סבתא רבתא מגרמניה. ושידה עתיקה מסבתא רבתא אסתר.
  • ספר קורות חיי המשפחה שכתב סבא רבא של עילאי – אבא של סבא עמרי (משה) עם ההורים של סבא משה

זיכרונות – ספרו של משה גלבאום

(בכריכה: מצד ימין בתמונה בוגר בית ספר לבניה בגרמניה. באמצע, הדף הראשון של ההגדה של פסח)

תמונה 1

בתמונה רות ואפרים זלצר ההורים של סבתא מרגלית ביום חתונתם

תמונה 2

האחים של סבתא מרגלית בפורים

תמונה 3

מזל טוב ההורים דיקלה וגלעד מתחתנים

תמונה 4

סבא עומרי וסבתא מרגלית בתיאלנד על הפיל

תמונה 5

יום הולדת 70 לסבא עומרי, עילאי בראש השולחן ליד סבתא

תמונה 6

תמונות מהשתתפות בתכנית הקשר הרב דורי 

תמונה 7

תמונה 8

תמונה 9

הזוית האישית

עילאי גלבאום, עמית סבר, דולב ויגודמן: נהנינו מאד להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי ולתעד את סיפור המשפחה.

מילון

שלוש מקלות
שלוש מקלות הוא משחק ילדים שהוא למעשה תחרות בקפיצה משולשת

ציטוטים

”היתה תלבושת אחידה ונתנו הרבה כבוד למורים“

הקשר הרב דורי