מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של יונקו קובץ' ובתו עפרה וארימי

תעודת השירות של יונקו
סבא רבא יונקו בצעירותו
סבא רבא יונקו קובץ' הפיצוץ בליל הגשרים

שמי יעלי פרידמן ואני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי עפרה וארימי. סבתא בחרה לספר לי על אביה יעקב יונקו קובץ' -סבא רבא שלי הגיבור, ועל ליל הגשרים.

יעקב (יונקו)נולד בב' בתמוז תרע"ז (22.6.1917) בעיר סטומרה שברומניה. אביו נפטר טרם היוולדו. אמו היתה אישה חולנית ויעקב גדל בבית דודתו. הוא למד בבית ספר יסודי בקלוז' ומשם עבר למוסד חינוכי של הג'וינט. כשהיה בן תשע הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" והיה חבר פעיל בה.

בשנת 1936 יצא להכשרה בלונוז', הצטרף לפלוגת עליה, ובשנת 1939 עלה ארצה באניית המעפילים "קולורדו" שעגנה בחוף נהריה. אמו, שנשארה באירופה, נספתה בשואה. כשהגיע ארצה הצטרף יעקב לקיבוץ עברון, מילא בו תפקידים שונים ועבד כמסגר, חשמלאי ומכונאי.

בשנת 1941 הצטרף יונקו, סבא רבא שלי לשרת בפלמ"ח (פלוגות המחץ). בזמן הזה עוד לא הקימו את צה"ל. לאחר שלוש שנים, בשנת 1943 סבתא שלי, סבתא עופרה נולדה בקיבוץ עברון על יד נהריה.

ב17 ביוני 1946 יצא לפועל מבצע של הפלמ"ח הנקרא "ליל הגשרים" בו פוצצו אחד – עשר גשרים שהבריטים יכלו להעביר דרכם ציוד. במיבצע "ליל הגשרים", אור לי"ח בסיון תש"ו17.6.1946)) שבמסגרתו יצאו יחידות פלמ"ח לפוצץ אחד-עשר גשרי כבישים ומסילות ברזל בשמונה מקומות בארץ, על מנת לנתקה מן הארצות השכנות. סבא יונקו צורף  ליחידת פלמ"ח שהוטל עליה לפוצץ את גשר הרכבת וגשר הכביש על נחל אכזיב. סבא רבא שלי היה אמור לפוצץ את גשר אכזיב, עם עוד כמה חברים. בדרך לגשר הם זחלו על הרצפה, ועל גביהם תיקים עם תחמושת. כאשר התקרבו לגשר, ערבי ראה אותם, וככל הנראה התריע על נוכחותם. נפתחה לעברם אש חזקה שפגעה בתיקים שלהם. התיקים התפוצצו וכך גם הם. סבא יונקו הובא למנוחות בקבר אחים בבית העלמין שבחוף הכרמל. הוא הניח אישה ובת.

סבתא רבתא שלי נותרה לבד עם ילדה, ולאחר שנה היא הכירה בחור חדש ושמו מיכה. הם התחתנו וחיו ביחד. למיכה היה  ילד בשם יוסק'ה והוא היה האח החורג של סבתא. הם היו חברים טובים. הם שיחקו יחד. מיכה היה שומר בשדות ולפעמים הם הצטרפו אליו. הם רכבו על סוסים, ולכל אחד היה סוס קבוע.

כשסבתא עפרה התבגרה, היא מצאה לה חבר חדש ושמו משה, אבל כולם קראו לו מושיקו. הם התחתנו ונולדו להם ילדים, (גם אמא שלי). כיום סבתא עופרה וסבא מושיקו גרים בנהריה.

הזווית האישית

יעל: שמחתי לדבר עם סבתא שלי, וללמוד על השורשים המשפחתיים שלי, על הוריה ועל הסבים שלי.

מילון

ליל הגשרים
"ליל הגשרים", אור לי"ח בסיון תש"ו17.6.1946)) שבמסגרתו יצאו יחידות פלמ"ח לפוצץ אחד-עשר גשרי כבישים ומסילות ברזל בשמונה מקומות בארץ, על מנת לנתקה מן הארצות השכנות. (אתר יזכור - אתר ההנצחה לחללי מערכות ישראל))

ציטוטים

”עם שאינו יודע את עברו, עתידו לוט בערפל (יגאל אלון). זה אומר שהעבר חשוב לעתיד ואפשר ללמוד ממנו“

הקשר הרב דורי