מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של רב חובל שמשון דוד

סבא דוד ואלון הנכד
סבא רב חובל
מילדות מאושרת בהודו ועד להפיכתי לרב חובל ב"צים"

סבא דוד שמשון נולד בהודו בעיר מומבאי, סבי היה הבן השני להוריו נתן ז"ל ואסתר שמשון, יש לו אח בכור בשם משה ואחות קטנה ממנו בשם מזל. בשכונה שסבא גר, רוב האוכלוסייה הייתה נוצרית ומוסלמית היהודים היו המיעוט שם, לכן סבא למד בבית ספר נוצרי.

סבא בילדותו בהודו

תמונה 1

סבא דוד שמשון מספר

"שמי דוד שמשון נולדתי בתאריך 27.8.1953 במומבאי שבהודו. זיכרונותיי מהילדות טובים מאוד, גרנו באותה קורת גג עם סבי, סבתי, אבי נתן ז"ל, אמי אסתר, אחי משה, אחותי מזל ואחים של אבא שלי.

הייתי משחק עם האחים וחברים שלי קריקט וכדורגל, למדתי בבית ספר אנגלי-נוצרי, הייתי בין היהודים המעטים בבית הספר.

העלייה לישראל

בגיל 16 הגיעו נציגים של הסוכנות היהודית ושכנעו יהודים צעירים לעלות לארץ ישראל. החלטתי לעלות לארץ לבד, הורי התנגדו ובסופו של דבר הסכימו שאעלה לאחר שאסיים את לימודי ואת כל הבגרויות בהודו.

בגיל 17 עליתי לבדי לישראל, עם מזוודה של 20 ק"ג ו – 8 דולר בכיס, הגעתי לקיבוץ גבעת ברנר, שם למדתי עברית באולפן במשך חצי שנה, בזמן הזה עבדתי בקיבוץ ברפת ובמפעל של הקיבוץ לייצור מיץ תפוזים".

סבא מספר על אהבתו לים

"הסוכנות היהודית דאגה לי להכשרה ימית, עשיתי קורס חובלים במשך 13 חודשים קורס צף על המים (עושים הכשרה תוך כדי הפלגות). סיימתי את הקורס חובלים כקצין רביעי, לאט לאט התקדמתי בסולם הדרגות לפי קורסים וותק.

סבא ואהבתו לים

תמונה 2

בסופו של דבר הפכתי להיות רב חובל (הדרגה הבכירה ביותר בספינה). הייתי בים 30 שנה על אוניות של חברת "צים", 10 שנים מתוכם תפקדתי כרב חובל. הייתי מצטיין הנשיא. במהלך עבודתי ראיתי ארצות שונות ועברתי הרפתקאות רבות.

סבא דוד נואם בטקס החגיגי בסין

תמונה 3

סבא מקבל אות הוקרה בטקס בסין

תמונה 4

את אשתי, רבקה, הכרתי בזכות אימא שלי שדאגה לי בגלל שהייתי לבד בארץ. היא פנתה לבן הדוד שלה וביקשה שידאג לי, הוא הביא אותי אליו לביתו ואירח אותי בשבתות, בחגים, בחופשות מההפלגות בים, הבת שלו הפכה להיות אשתי.

התחתנו בשנת 1976, נולדו לנו בת ושני בנים. היום אני סבא לחמישה נכדים.

בשנת 2004 התקבלתי לנמל אשדוד בתור נתב. במסגרת תפקידי הייתי מכניס ומוציא אוניות לנמל על מנת שיפרקו ויעמיסו סחורה.

בשנת 2015 נבחרתי לעובד מצטיין מנמל אשדוד. בשנת 2021 יצאתי לגמלאות".

סנדק לנכדי בברית המילה

תמונה 5

 

סבא שמשון מספר לאלון

הזוית האישית

סבא דוד: נהניתי מאוד לעבוד עם אלון הנכד שלי, שמחתי שהוא התעניין לשמוע על הילדות, סיפור העלייה והקריירה שלי, הייתי גאה בו שהוא בחר בי להשתתף איתו בתכנית והיה לי נעים להעלות זיכרונות.

הנכד אלון: נהניתי לשמוע את הספורים של סבא, גיליתי על סבא דברים שלא ידעתי ושמעתי סיפורים חדשים, היה לי מרתק ומעניין.

מילון

מומבאי
לשעבר בומביי, העיר הגדולה ביותר בהודו. מומבאי היא העיר הגדולה ביותר בהודו, המרכז המוניציפלי השני בהודו ואחת מחמש הערים הגדולות בעולם. (ויקיפדיה)

קְרִיקֶט
משחק ספורט קבוצתי המתנהל בין שתי קבוצות של 11 שחקנים. זהו משחק עם מחבט וכדור, אשר משוחק במגרש מעגלי או אליפטי עם משטח מלבני באמצע הנקרא פיץ' עליו מתקיים עיקר המשחק. בשני קצות הפיץ' עומדים מקלות עץ – שלושה עמודי עץ אנכיים ועליהם שתי פיסות עץ אופקיות– היוצרים יחד את השער.

צי הסוחר
צי כלי שיט אזרחיים לצורכי הפעלת מסחר

נתב
נתב הוא אדם המסייע בניווט כלי שיט גדולים בכניסה לנמל וביציאה ממנו, ובמקרים מסוימים אף באזורי שרטונות ואזורים אחרים שבהם יש סכנות לתנועה הימית, את תפקיד הנתב בישראל ממלא רב חובל בדימוס המכיר את האזור היטב.

ציטוטים

”"בדרכי נועם, סבלנות והתמדה תוכל להגשים כל חלום" ו"דרך ארץ קדמה לתורה"“

הקשר הרב דורי