מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ראובן ויינר עלה מאוקראינה לישראל

אני, סבי, וסבתי, במסעדה.
סבי בילדותו.
זהו הסיפור של סבא שלי, ראובן, על ילדותו , בגרותו וחייו האישיים

נולדתי בתאריך 28.06.1952 באוקריינה בעיר נבוב, שהייתה חלק מחבר ברית המועצות.העיר שנולדתי בה לא הייתה מפותחת ומתקדמת, אפשר אפילו לתאר אותה כמקום נחשל.

אני ילד יחיד, אבי נפטר שהייתי צעיר ואימא שלי גידלה אותי ועבדה מאוד קשה בשביל לפרנס אותנו. גרתי עם אימא שלי בבית קטן עם  חדר אחד ללא שירותים ומקלחת (היינו מתקלחים בחוץ).  ימי הולדת לא היה נהוג לחגוג לכן קשה לי לספר על חוויה מיוחדת שקשורה ליום ההולדת.

בילדותי

תמונה 1

השכנים שלנו ברובם היו בסדר ומרביתם היו גם חברים שלי. היה לי חבר טוב אחד והיינו נפגשים הרבה, היינו אוהבים לבנות דברים ביחד. בחורף היינו שופכים דלי מים על הרצפה בגינה והמים היו קופאים והיינו מחליקים על משטח הקרח שנוצר.

זכור לי שהיינו הולכים לבית הספר ברגל ושמאוד אהבתי את שיעורי הספורט וגם את שיעורי מתמטיקה. זה אולי ישמע מוזר, אבל למרות שאהבתי ספורט כדורגל לא שיחקתי עם כולם. הבית ספר היה בית ספק קטן מאוד ופשוט לא כמו הכיתות שלכם היום וזכור לי שלפעמים הייתי מרגיש מופלה לרעה בגלל שהייתי יהודי.

העלייה והחיים בישראל

רצינו לעלות לישראל אך השלטון לא איפשר זאת, רק בשנת 1965 שהייתי בן 13 עלינו לישראל.

בארץ, בגיל 18 התגייסתי לצבא לחיל האויר כטכנאי אלקטרוניקה. בהתחלה נתנו לי לעשות כל מיני עבודות אחזקה עד שביקשתי לעבור בסיס והתחלתי לעסוק באלקטרוניקה. זה היה גם הבסיס המקצועי שלי בעבודה באלישרא כטכנאי מטוסים לאחר הצבא.

יום אחד חבר שלי הכיר לי את ויקי (סבתא ) שהיא היום אישתי. באחד הדייטים הראשונים שלנו הלכנו ביחד למופע, וקראו לנו ולעוד כמה זוגות לבמה והיינו צריכים להחליף בנינו את הבגדים על הבמה, אני נרתעתי ולא רציתי אבל ויקי התעקשה ובסוף עשינו את זה.

אהבנו לטייל ולבלות ביחד (ועדיין אוהבים). הצעתי לויקי נישואין, אני באמת לא זוכר את הרגע ומה בדיוק אמרתי. עד היום יש בנינו ויכוחון שבו סבתא טוענת שמעולם לא הצעתי לה נישואין, אבל בפועל התחתנו פעמיים ויצאנו לירח דבש, פעם בישראל ופעם ביוון. אחרי החתונה (הראשונה) עברנו לגור בבת ים, בבית דירות סטנדרטי בעל שלושה חדרים.

אני עבדתי בחברת אלישרא וויקי הייתה מנהלת חשבונות ולימים הקימה משרד עצמאי.

תמיד חלמתי על משפחה ובגיל 25 הפכתי לאבא והקמנו משפחה. הערכים שרציתי להעביר לילדיי ונכדי הם יושרה ואמינות.

הזוית האישית

יהלי: נהניתי מאוד לשמוע את הסיפורים של סבא, את רובם לא הכרתי. הופתעתי שסבא עלה לבמה עם סבתא ובאמת החליפו בגדים גם מאוד הופתעתי מהחיים הלא פשוטים שהיו לסבא.

סבא ראובן: היה לי כיף לעבוד עם נכדי שמחתי לספר לו על סיפיור חיי.

מילון

ברית המועצות
אחת משני מעצמות העל בעולם שנשלטה על ידי המפלגה הקומוניסטית.

ציטוטים

”הערכים שרציתי להעביר לילדיי ונכדי הם יושרה ואמינות ושהיו אנשים טובים“

הקשר הרב דורי