מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא שמעון שטיינר

דריה וסבא מהביקור במוזיאון "אנו"
הכלי ההגשה שעברו בירושה מהוריו של סבא
כלי ההגשה שעברו מדור לדור

רקע משפחתי – סבא שמעון היום בן שבעים וארבע, נשוי לסבתא עדנה ומתגורר בקרית ביאליק . לסבא שמעון יש שלוש בנות וחמישה נכדים.

הוא נולד בשנת 1949, בבית חולים בני ציון שבחיפה, והתגורר בשכונת בת גלים. לסבא שמעון יש עוד שלושה אחים סך הכול הם שלושה בנים ובת.

לאמא של סבא שמעון קוראים שושנה, והיא נולדה במדינת ישראל וגדלה בעיר זיכרון יעקב . לאבא של סבא שמעון קוראים אריה שטיינר והוא נולד בגרמניה בעיר מינכן. סבא אריה הוא שורד שואה הוא היה במחנה בבוכנוואלד, ואיבד כמעט את כל בני משפחתו. הוא עלה למדינת ישראל ב1945 ופגש בשלושה אחיו ששרדו. במדינת ישראל הגיע למחנה מגורשים, ולאחר שהוא שוחרר הוא נשאר בישראל, והכיר את סבתא שושנה ויחדיו הקימו משפחה.

כילד סבא שמעון היה נוסע בחופשות מבית הספר, עם משפחתו, לקיבוץ אשדות יעקוב אותו הקים הדוד שלו אהרון (אח של סבא אריה), בשנת 1935. בקיבוץ הם היו עובדים במטעים ובכרם, בוצרים ענבים וקוטפים בננות, ואחר הצהריים הם היו חופשיים לבלות ולהיות בבריכה. סבא שמעון נהנה לבלות את החופשות בקיבוץ.

החל מכיתה ח' סבא שמעון למד במכמורת – מבואות ים שהוא כפר נוער ימי בעל אופי צבאי.  בצבא כהמשך טבעי ללימודים במבואות ים, הוא התגייס לחיל הים, ואחרי מלחמת ששת הימים, נסע להקים את היאחזות נחל ים אשר בסיני. אחרי שנה סבא שמעון נסע מטעם הצבא לספרד, ושירת שם שנה שלמה.

סבא הגן על מדינת ישראל והשתתף במלחמות הבאות:

מלחמת ששת הימים – מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות כגון עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל. (ויקיפדיה)

מלחמת יום כיפור -מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. (ויקיפדיה)

מלחמת לבנון הראשונה -מלחמת לבנון הראשונה התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה וארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל. (ויקיפדיה).

תחביבים

סבא שמעון מאוד יצירתי אוהב לצייר על בדי משי, ויש תמונות רבות תלויות על הקירות. בנוסף הוא מפסל בגבס ומפסל בעץ. תמיד כשצריך עזרה בהכנת יצירה או ציור פונים לסבא.

סבא שמעון עבד מעל שלושים וחמש שנה במפעל לכימיקלים, כמפקח ומנהל משמרת. בשנים האחרונות סבא שמעון נמצא בפנסיה ועוזר לגדל את הנכדים.

לסבא שמעון שתי נכדות מיקה ושירה, המתגוררות בשרון. בנוסף סבא שמעון עוזר לאמא ואבא איתי, ועם שני אחיי ומגיע אלינו לפחות שלוש פעמים בשבוע.

גלגולו של חפץ

החפץ שבחרנו הוא כלי הגשה. הכלים הללו הועברו אלינו בירושה מהוריו של סבא שמעון – אריה ושושנה שטיינר. הכלים הללו הם כלי ההגשה שהשתמשו בהם בחגים: פסח וראש השנה לאורך כל השנים. הכלים הללו הם חלק בלתי נפרד מהמורשת של משפחת שטיינר לדורותיה, וגם כיום הם משמשים ככלי הגשה בחגים. כל חג שאנחנו אוכלים בכלים הללו, אנו נזכרים בימים שהסבנו לשולחן כל משפחת שטיינר המורחבת לדורותיה.

כלי ההגשה שעברו בירושה

תמונה 1

הזווית האישית

דריה: נהניתי מאוד מהעבודה יחד עם סבא. היה קצת קשה, כי היינו צריכים להיפגש פעמים רבות ולעבוד על הסיפור . למדתי דברים חדשים על סבא ועל המשפחה המורחבת.

מילון

גרגמולוצ'קה
שם חיבה

ציטוטים

”תלמדי ותתקדמי....“

הקשר הרב דורי