מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא שלמה

סבא שלמה ואני
תוכנית הקשר הרב דורי
מרומניה לארץ ישראל

במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, ראיינתי את סבא שלי בטלפון והוא סיפר לי את הסיפור הבא:

סבא שלמה נולד ברומניה, בטרנסילבניה, שנת לידתו היא 1947. נשאר לו קשר עם חברי ילדות, והם נפגשים פעם בחודש במסעדות, מעלים זיכרונות, ומעבירים תמונות ילדות.

הוא מאוד מתגעגע למשפחה, לפחות מספר פעמים בשנה, הוא הולך לקבר של הוריו ואחיו שנפטרו.

הפעם הראשונה שסבא שלמה ישן מחוץ לבית, היא כשהוא היה בג'מבורי ושם הוא ישן פעם ראשונה מחוץ לבית.

ג'מבורי הוא כינוס/מחנה גדול של צופים ממקומות שונים, המתרחש באופן רשמי בצורה לאומית, בינלאומית, או כלל עולמית. ג'מבורי הצופים העולמי הראשון התקיים בשנת 1920 בממלכה המאוחדת. ויקיפדיה

הדמות שמאוד משמעותית בשבילו היא אמא שלו, כי היא עיצבה לו את החיים, ותמכה בו, והייתה אישה רעיה ואשת בית למופת, ועשתה את כל המטלות.

החפץ או הזיכרון הכי משמעותי שלו מהעבר, הוא אלבום תמונות מהילדות שלו, הוא חושב עליו ומבין כמה היה לו טוב.

אבא שלו (סבא רבא שלי אלישע) שינה את שם המשפחה שלו, בזמן מלחמת העולם השנייה, מהארבסט לקניג כדי לברוח, וכך הוא ניצל.

סבא התחתן עם סבתא שלי, רותי (רות) והם עדיין נשואים, כבר חמישי ושתיים שנה. הם מאוד אוהבים זה את זה ותמיד כיף לבוא אליהם לביקור. סבא מאוד אוהב לצלות בשר, אבא שלו קם מאוד מוקדם כי הוא היה קצב, וזה מאוד דומה למה שסבא שלמה עושה

סבא שלמה הוא אבא של אמא, הוא בן שבעים וחמש והוא רוכב על אופניים כמו גיבור. הוא טס, הוא רוכב במקומות חדשים על אופניים.  הוא זה שלימד אותי לרכב, ואני אוהבת לרכב איתו הרבה באשקלון.

רכיבה על אופניים היא אחת מצורות התנועה המרכזיות בחלקים מסוימים של העולם. במדינות מתפתחות זהו כלי תחבורה נפוץ מטעמי עלות, ואילו במטרופולינים רבות באירופה וצפון אמריקה האופניים הם כלי תחבורה מהיר ונוח בתנועה הסואנת. אופניים משמשים גם ככלי עבודה, להסעת משא או אנשים (למשל ריקשות), או למופעים אקרובטיים מול קהל. רכיבה על אופניים היא גם פעילות פנאי כדי לשמור על הבריאות או במסגרת פעילות ספורטיבית.

מדי שנה נערכים מרוצי אופניים מקצועניים, המפורסמים שבהם הם הטור דה פרנס והג'ירו ד'איטליה לאופני כביש, ותחרויות אחרות לאופני הרים או אופני BMX. דגמי אופניים מיוחדים מתאימים גם לתחרויות במסגרת ספורט נכים, כגון אופני טנדם או אופני יד.

סבא לא היה בוחר שום בחירות אחרות לילדות שלו, הכל היה לו נפלא. הוא רוצה לחזור לילדות שהכל היה פשוט, ואנשים אהבו אחד את השני בלי שנאה.

הזווית האישית

גוני: נהנתי מאוד לחקור על העבר של סבא שלי אני בטוחה שגם הוא התרגש, שהוא ייקרא את זה, סבא אם אתה רואה את זה, אני אוהבת אותך.

מילון

ג'מבורי
מחנה/מקום פעילות במסגרת התנועה, מחוץ לבית

ציטוטים

”אני רוצה לחזור לילדות שהכל היה פשוט ואנשים אהבו אחד את השני בלי שנאה “

הקשר הרב דורי