מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא משה בונה בארץ ישראל

אני וסבא רפי בתכנית
עם דוד בן גוריון
סיפורו של סבא רפי רפאלי

שמי מאיה באר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סיפורו של סבי, רפי רפאלי

סבא מספר:

שמי רפי רפאלי, נולדתי בשנת 1944 ואת ילדותי התחלתי בגבעת רמב"ם. שם עברתי את תקופות הצנע. שירתתי בצבא בחיל הצנחנים, וכיום אני עובד בבניין. שמי נוצר עקב מותו של סבי, שנה לפני שנולדתי. מאחר ולא היה אף בן זכר במשפחה עד להולדתי, אבי החליט לשנות את שם משפחתו כדי לתת כבוד לאביו, מ'ליוושיץ לרפאלי.

סבא משה, אבא שלי, עזב את ביאליסטוק בגיל 13 וברח לארץ ישראל כשבאמתחתו תעודות של הגנן ממקום לידתו שמוכיחות שעבד בגננות, היות והיה צריך להוכיח שיש לו הכשרה שמתאימה לנדרש בארץ ישראל (פלשתינה) בימים אלו.

בהגיעו ארצה בתאריך 2.5.1920  שלח תמונה להוריו שמודיעה על הגעתו. תמונה עם הקדשה.

למזכרת נצח להורי היקרים

תמונה 1

במסגרת עבודתו בארץ היה מבוני ארץ ישראל. למשל היה בין הבונים של מגדל דוד בירושלים וקיבל אסמכתה על פועלו מסולל בונה בתור בנאי בשנת 1924. בין הרפתקאותיו היו גם נסיעות רבות. לא אחת נסע לבקר את אחותו שעבדה במצרים אצל משפחת עמבש (אשתו של אבא אבן).

אט אט בנה את עצמו כקבלן מורשה. עם קבלן בשם אברמסקי בנה מחנות עבור הצבא הבריטי ומשם בא הביטוי המפורסם במשפחתנו: מה זה בטון? אייזן בטון (פירוש של אייזן בטון ביידיש הוא בטון חזק) הסיפור כדלקמן: בתקופה של שנות ה- 40  היו יוצקים בדליים את קירות הבטון ובכל קטע מפקח בריטי היה בודק ונותן אישור לצקת. לאחר שהמפקח הבריטי היה הולך היו מושכים מעט את הברזל הצידה ואומרים אייזן בטון  שהבטון יהיה חזק…

בונים בארץ ישראל

תמונה 2

בעת עבודתו התיידד עם הבריטים וכך ידע על טנק שניתן לקחת מהם, הוא התיידד עם סמל  שהיה אחראי על הטנקים בנמל חיפה, ודרך כך נודע לו מתי מפנים את הטנקים כדי להטביע אותם בנמל. בד בבד, הוא סידר עם מחלקת התחבורה של סולל בונה, שימתינו במקום מסויים כדי להעמיס את הטנק על רכב נושא ציוד כבד. וכך היה המעשה. ג'ק הסמל הודיע מתי הטנקים יוצאים לדרך, סולל בונה סיפקו את הרכב וכך בשעת לילה, במקום להגיע לנמל, הועמס הטנק על הרכב ואבי נתן אותו כשי לצה"ל. בתנאי אחד – ששמו יקרא נימה, על שם בתו הבכורה.

מצורף אישור על קבלת הטנק לצה"ל.

תמונה 3

אבי היה מבוני העיר תל אביב. שמו מונצח בכיכר בוני העיר ברחוב באזל. היה מבוני ממגורות "דגון" בנמל חיפה. ועוד מבנים רבים וחשובים במדינת ישראל.

עמלו הרב לא היה רק כאדם עצמאי אלא גם תרם רבות למדינת ישראל. בעת שרותו הצבאי בזמן מלחמת השחרור היה רס"ן  בחיל ההנדסה ושם פיקד על סלילת דרך בורמה.

הזמנה לחגיגות העליה לארץ

תמונה 4

הזוית האישית

סבא רפי רפאל: אבי היה מבוני העיר תל אביב. שמו מונצח בכיכר בוני העיר ברחוב באזל.

מילון

ממגורות דגון
ממגורות דגון הן מסוף הגרעינים הנמלי של מדינת ישראל, והן נמצאות במערבו של נמל חיפה. כ-75% מכלל יבוא הגרעינים (כ-3 מיליון טון גרעיני דגנים) מיובאים לישראל מדי שנה דרך הממגורות, בהם גרעיני חיטה, תירס, סויה, שעורה, דורה ועוד. הדגנים נפרקים מהאניות ברציף ייעודי בנמל שליד הממגורות, מועברים במסועים למבנה הממגורות, ושם נמסרים לפי הוראות יבואני הגרעינים למשאיות ולקרונות רכבת המובילים את הגרעינים לרחבי הארץ. ויקיפדיה

ציטוטים

”עמלו הרב לא היה רק כאדם עצמאי אלא גם תרם רבות למדינת ישראל“

הקשר הרב דורי