מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא רבא אפרים ושיץ

בזמן ביקור בבית הספר
סבא אפרים לפני המלחמה
סיפור עלייתו של סבי מפולין לארץ ישראל

שמי אסף גולן ובמסגרת השתתפותי בתוכנית הקשר הרב דורי, בחרתי לשמוע את סיפורו של סבא רבה אפרים ושיץ.

אמא מספרת על סבא רבה:

סבא אפרים נולד בעיר לבוב בשנת 1907. לאפרים היו שתי אחיות. אפרים עבד כמנהל חשבונות בכיר במפעל לייצור כימיקלים.

בתחילת מלחמת העולם השניה, בעת פלישת הגרמנים לפולין, הגרמנים והרוסים חלקו ביניהם את שטחה של פולין. סבא אפרים עבר ללודג', אשר הייתה בשליטת הרוסים, בתקווה להינצל מהתופת הנאצית. שם הוא עבר להתגורר עם אחותו אמה, מאחר ובעלה קרול, שהיה קצין בצבא פולין, הוגלה ע"י הרוסים לסיביר, מחשש שקצינים פולנים לא יהיו נאמנים לכובש הזר. על מנת להבטיח שליטה, הרוסים שיכנו בדירות הקצינים המוגלים, פוליטרוק (קצין פוליטי). לאחר מספר חודשים הרוסים  החליטו להגלות לסיביר, גם את נשות הקצינים וגם את סבא אפרים.

אפרים ואחותו נשלחו לקולחוז בסיביר כדי לעבוד בחקלאות, שם אנשים מתו ממחלות וקור. לאחר מספר חודשים מנהל הקולחוז חיפש אדם בעל ידע בהנהלת חשבונות, ולאחר היסוס רב אפרים, התנדב לתפקיד. היות והצליח יפה בתפקידו, וסידר את החשבונאות לשביעות רצונו של מנהל הקולחוז, אשר גנב מקופת הקולחוז, האיש גמל לאפרים ואחותו, בכך ששחרר אותם מעבודות פרך בשדה, ואפשר לו לעבוד כמנהל חשבונות ואמה עבדה כאחות. לאחר מספר חודשים הרוסים אפשרו להקים את "צבא אנדרס" אשר הורכב מקצינים וגולים פולנים, וייעודם היה להצטרף למאמץ המלחמתי של האנגלים נגד הגרמנים בצפון אפריקה. מסלול הגעת הכוח לצפון אפריקה עבר דרך פרס ופלשתינה.

האנגלים לא הרשו ליהודים להצטרף לצבא אנדרס, עקב חשש שהיהודים יישארו בפלסטינה. יצוין שגם מנחם בגין, ראש ממשלת ישראל בעבר, השתייך לצבא אנדרס.על מנת להצטרף לצבא אנדרס, סבא אפרים שינה את שם משפחתו מגרונשטיין, שהיה שם מסגיר את יהדותו, לשם ושיץ . יחד איתו הצליחה להצטרף גם אחותו הגדולה, שבעלה נכלל בצבא אנדרס בתור קצין. ואכן בהגיעם לפלשתינה, אפרים שוכנע ע"י אחותו הקטנה, אשר עלתה ארצה קודם לכן, להישאר בארץ. אפרים הסתתר במושב "ביתן אהרון" ואילו אחותו הגדולה המשיכה לצפון אפריקה, יחד עם בעלה הקצין.

בארץ הוא  עבד לפרנסתו כמנהל חשבונות ב"ברית פיקוח" של התנועה הקיבוצית. הוא נשא אפרים לאישה את ברכה, חברה של אחותו הצעירה. לאפרים וברכה נולדו שני ילדים: דליה ואורי, לדליה ומיכאל ז"ל נולדו שני ילדים: יואב ומיכאלה, וליואב והדס נולדו ארבעה בנים, ואסף הוא הצעיר מביניהם.

הזווית האישית

 אסף: היתה לי חוויה טובה . היה מעניין לשמוע סיפורים על סבא רבא ועל מה שעבר בחייו.

אמא של אסף: כייף לחלוק סיפורים עם דור ההמשך.

מילון

קולחוז
קוֹלְחוֹז הוא כינוי למשק שיתופי בברית המועצות. כחלק מתוכנית החומש של סטלין כפו שלטונות ברית המועצות על האיכרים, בתקופה המכונה "קולקטיביזציה", להתאחד בחוות חקלאיות שיתופיות, בהם הרווחים מתחלקים בין חברי הקולחוז. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אפרים ואחותו נשלחו לקולחוז בסיביר כדי לעבוד בחקלאות, שם אנשים מתו ממחלות וקור. לאחר מספר חודשים מנהל הקולחוז חיפש אדם בעל ידע בהנהלת חשבונות, ולאחר היסוס רב אפרים, התנדב לתפקיד“

הקשר הרב דורי