מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא ציון אבודרהם

סבא בבר מצווה של אבא
סבא בקיבוץ כפר סאלד
החיים בלוב ובקום הארץ, לזכרו של סבא ציון

שמי ניר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה אני מתעד את סיפור חיוו של סבי ציון אבודרהם ז"ל כפי שסיפרה לי עליו דודתי רבקה.

סבא ציון עלה לארץ ישראל בשנת 1947. הוא עלה לארץ כי תמיד היה הוא חלום היהודים לעלות לארץ ישראל וכך היה גם חלמו, הוא רצה להקים את משפחתו בישראל. סבי הפליג מלוב (המדינה בה נולד וגדל) לאיטליה ומשם לארץ ישראל. כשהגיע לארץ מיד גייסו אותו לפלמ"ח. כשסיים את שירותיו בצבא הלך לגור בקיבוץ בצפון הארץ ששמו הוא כפר סאלד. סבי למד את השפה העברית מבית ספר יהודי בטריפולי, בירת לוב, כך שהייתה שפה שידע עוד מילדותו וידע אותה שוטף, השפה לא היוותה מכשול בעת עלייתו.

אני חושב שהיה לו רגשות מעורבים בהיותו עולה חדש, מכיוון שוודאי היה שמח לעלות סוף סוף לארץ ישראל אבל אולי גם היה לחוץ, משום שמיד שלחו אותו לצבא ואולי הרגיש זר במדינה אחרת שרק הגיע אליה. סבי גר בבית בקיבוץ כפר סאלד. סבא נקלט במהירות גם אחר שירותו הצבאי, הוא היה המתורגמן של הקיבוץ מכיוון שידע שפות רבות כגון: עברית, אנגלית, ערבית, איטלקית, יידיש ועוד, כך שנקלט בקיבוץ באופן די מהיר, הרבה אנשים דיברו דרכו.

בזמן הכרזת המדינה סבא שלי היה בצבא ולכן אני משער לעצמי ששמע את ההכרזה ברדיו בשידור חי.

זיכרונותיו של סבי משנות העשרים לחייו לא כל כך היו זכורים לו לטובה, מכיוון שזו הייתה תקופת מלחמת העולם השנייה. בתקופה הזו האיטלקים שלטו בשטחי לוב והאיטלקים היו בני ברית עם הנאצים, כך שלוב הייתה תחת משטר נאצי. באחד הלילות שבו התקיים עוצר, אמו של סבי, שהייתה מיילדת, הייתה צריכה להגיע לבית של אישה לקראת לידה ובניסיונה להגיע אל האישה נדרסה למוות על ידי חיילים נאצים. זה גרם לסבא שלי להצטרף לחבורת לוחמים שנלחמו בנאצים. הם אמנם על הנייר לא נחשבים פרטיזנים, בגלל שזה לא התרחש באירופה, אבל אפשר בהחלט להגיד שסבא שלי היה פרטיזן. לאחר זמן מה הנאצים התחילו בניסיונות לחסל אותו ואת חבריו הנלחמים במשטר הנאצי, אז החליטו שיבריחו אותם לאיטליה. במהלך הבריחה, בעלייה לספינה שתיקח אותם לאיטליה, קיבל סבא כדור לירך שלו שיצא מהצד השני של רגלו באותו הרגע, אבל כן השאירה אותו נכה עד יומו האחרון.

הזוית האישית

ניר הנכד המתעד: היה לי מאוד נחמד לראיין את דודתי לגבי סבא שלי, מכיוון שלא הכרתי אותו באופן אישי ובגלל שנפטר לפני הולדתי, אז היה לי נחמד לשמוע ממנה סיפורים עליו, איזה בן אדם היה ואיך הייתה התקופה בקום המדינה ועוד כל מיני דברים שהוא חווה בתקופת קום המדינה.

דודה רבקה: היה לי מרגש להתראיין בגלל שהשאלות שנשאלתי עליהן העלו לי זיכרונות ילדות וסיפורים שאבא שלי סיפר לי בילדותי וזו הייתה חזרה נחמדה מאוד אל העבר.

מילון

מאומה
מושג חדש שלמדתי הוא "מאומה", משמעותו: כלום, שום דבר (במשפטי שלילה), כגון 'לא מצאנו מאומה'. (האקדמיה ללשון העברית)

כפר סאלד
כפר סאלד הוא קיבוץ באצבע הגליל, על מורדות הגולן בשולי עמק החולה, 7 ק"מ ממזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. הקיבוץ נקרא על שם הנרייטה סאלד, "אם עליית הנוער". השם "סָאלד" (נהגה: סֹלְד) הוא על פי הכתיב שהיה מקובל בעת הקמתו, בהתאם להגייה האשכנזית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא ציון היה אבא קשוח אבל אוהב“

הקשר הרב דורי