מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא צביקה

סבא ואני
סבא בצעירותו
פעילות בצריף של תנועת הנוער העובד והלומד.

שמי צביקה סנדובסקי, נולדתי בחיפה בשנת 1947 וכיום אני גר בטבעון .

בילדותי הייתי חבר בתנועת הנוער העובד.

הנוער העובד היא תנועת נוער שהוקמה ב-17 באוקטובר 1924, י"ט בתשרי תרפ"ה, בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים, שהתאגדו במטרה להגן על עבודתם ועל זכויותיהם. הנוער העובד היא תנועת בת של הסתדרות העובדים הכללית בארץ ישראל, וחלק מתנועת העבודה. בשנת 1959 התאחדה תנועת הנוער העובד עם התנועה המאוחדת וביחד הן נקראות הנוער העובד והלומד. הנוער העובד היווה את החלק הדומיננטי בתנועה המאוחדת ועל כן הנוער העובד והלומד נחשב המשך ישיר שלו.

זכורות לי חוויות רבות מהתנועה. הצריף שהיינו מקיימים בו את הפעילויות שלנו, היה מעץ עם רעפים אדומות, והרגיש כמו בית שני לילדים והמדריכים, שהגיעו מקיבוצים שונים באזור. אני זוכר שהיו לנו חולצות כחולות עם סרט אדום, רוב בני כיתתי היו בקבוצה שנקראה נגבה, על שם קיבוץ בדרום. היינו במחנות העבודה, עזרנו בקיבוצים: בקטיף בננות ואיסוף מלונים.

אני ניגנתי  באקורדיון והפעלתי את ריקודי העם. כמו  כן, בגיל שתיים עשרה פעלתי רבות בארגון הפורימון בפורים, עם מתקנים שונים. אני והחברים שלי מפעם, נשארנו חברים טובים עד היום.

במסגרת התנועה הייתה לנו פינת חי שטופלה ע"י ילדים, היו לנו: ארנבות, תרנגולות, אווזים ותוכים ננסים. הטיפול בפינת החי היה מאד מספק, וכל הילדים השתתפו בו. פינת חי או משק חי היא שם כללי למסגרת בה מוחזקים בעלי חיים למטרות חינוך, טיפול או בידור, ושאינה חווה חקלאית או גן חיות של ממש. ויקיפדיה.

בנוסף, יצאנו לרקוד במצעד המחולות בחיפה ברחוב הרצל. בראשון למאי  צעדנו עם דגלים אדומים ודגלי ישראל, נסענו לטיול אופניים מטבעון לנחל קישון ורחצנו במים.

הזווית האישית

איתי: נהניתי לשמוע את סיפוריו של סבא, וחוויותיו מתנועת הנוער העובד.

סבא: נהניתי לשתף את נכדי איתי, בחוויותי ולהיזכר באותה תקופה נפלאה וחווייתית.

מילון

אקורדיון
כלי נגינה ממשפחת כלי המקלדת.

פורימון
מסיבת פורים

ציטוטים

”זכורות לי חוויות רבות מהתנועה. הצריף שהיינו מקיימים בו את הפעילויות שלנו. היה מעץ עם רעפים אדומות, והרגיש כמו בית שני לילדים והמדריכים שהגיעו מקיבוצים שונים באזור“

הקשר הרב דורי