מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא עופר כהן הקיבוצניק

עם גיא נכדי
בילדותי עם אמי
החיים בקיבוץ

תקופת הילדות

גדלתי בקיבוץ עין החורש בקבוצת ילדים. כל הילדים בקבוצה גרו בבית ילדים בלינה משותפת כשההורים גרו בבית שלהם. זאת צורת החיים שההורים שלנו חשבו שנלמד לחיות בשיתוף ובשותפות עם ילדים אחרים. אחרי הפעילות בבית הילדים היינו הולכים לבילוי עם ההורים. בבית הילדים אכלנו ולמדנו במשך כל היום.

 בילדותי

תמונה 1

היינו ילדים מאוד שובבים. במיוחד אני ועוד שלושה ילדים שעשינו כל מיני תעלולים. לדוגמא, החלטנו לאסוף מפתחות של טרקטורים ומכוניות כיוון שבקיבוץ השאירו את המפתחות במכוניות אז הוצאנו את המפתחות של המכוניות והטרקטורים ואנשים לא יכלו ללכת לעבודה. כיוון שלא היו כל כך הרבה ממתקים בבתים היינו מתגנבים למחסן של מטבח הילדים ומוצאים ממתקים. בתיכון היינו עושים בערבים קומזיץ (עושים על האש) היינו הולכים לקיבוץ השכן ששמה היו הרבה ברווזים והיינו סוחבים ארבעה חמישה ברווזים ומבשלים אותם ובדרך עוברים במפעל של הקיבוץ השכן שהיה מפעל מיצים והיינו לוקחים משם בקבוקי מיץ.

 עם אבי

תמונה 2
תמונה 3

הפגישה עם סבתא

חביבה אשתי במקור מקיבוץ המעפיל ובכניסה לתיכון היא עברה ללמוד בבית ספר בקיבוץ, שהיה משותף לעין החורש ול "המעפיל" והצטרפה לכיתה שלי.

ביום שנשיא ארצות הברית קנדי נרצח בשנת 1962 התחילה החברות ביני לבין סבתא. אחרי הצבא הצעתי לסבתא נישואים. בהתחלה גרנו 10 חודשים במעפיל, עשינו טיול של שלושה חודשים באירופה ואחר כך עברו לגור בקיבוץ עין החורש.

תמונה 4

הפיכתי לאבא וסבא

אשתי (סבתא חביבה) סיפרה לי שהיא בהריון עם הבן הגדול שלנו ומאוד התרגשתי. כשהיא הייתה לקראת סוף ההיריון של טל הייתה מלחמת הכיפורים והתקשורת הייתה בעיקר בין טלפונים כי נלחמתי במלחמה. כמה שבעות לפני הלידה השתחררתי. טל הבן הבכור נולד בתאריך 17 למרץ 1974, אחריו, בשנת 1976 נולדה איילת, אמא של גיא ואחריה עוד 4 אחים ואחיות – יובל, יעל, מיכל וענבל. כיום יש לי 11 נכדים: שמונה בנים ושלוש בנות ויש לי נין אחד.

עבודה

בקיבוץ עבדתי כטכנאי מכונות במפעל בקיבוץ. סבתא הייתה מורה ואחר כך עסקה באומנות. אני למדתי הנדסאי מכונות ועבדתי במשך הרבה שנים במפעל של הקיבוץ, שייצר חביות וקופסאות מתכת וקרטון באחזקת מכונות, הקמת קווי ייצור ובמסגריה. לאחר מכן, עברתי לעבוד בקיבוץ המעפיל בתור אחראי אחזקה של כל המכונות במפעל, שמייצר כלי פלסטיק.

עם הנכד שלי גיא  – צולם בחצר בית הספר

תמונה 5

הזוית האישית

חוויה מרגשת ומקרבת לשני הצדדים.

מילון

קומזיץ
מפגש חברתי הנערך סביב מדורה

ציטוטים

”"מה קורה שימי?" - כינוי חיבה שסבא קורא לי :-)“

הקשר הרב דורי