מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא עודד גול ורדי

זה סבא שלי בגיל 69
סבא שלי בגיל שלוש בערך
ילדותו של סבא עודד במושב אביגדור

סבא עודד נולד בשנת 1952 בעיר יפו.

יפו היא עיר נמל עתיקה בארץ ישראל, לחוף הים התיכון. יפו התקיימה כעיר עצמאית במשך אלפי שנים עד שאוחדה ב-1949 עם תל אביב, והיא מהווה מאז את אחד מרובעי תל אביב-יפו. בזמן מסעי הצלב הייתה יפו מחוז בממלכת ירושלים הצלבנית. מאז ועד המאה העשרים שימשה העיר כנמל חשוב בארץ ישראל. ויקיפדיה

בגיל שנתיים עבר למושב אביגדור בדרום. אֲבִיגְדוֹר הוא מושב ישראלי במועצה האזורית באר טוביה המשתייך לתנועת המושבים, וממוקם כ-2 ק"מ מדרום לקריית מלאכי ו-11 ק"מ מצפון לקריית גת. שטח המושב הוא כ-3,750 דונם. ויקיפדיה נוסד: 1950

במושב בו גר עודד היתה הרבה עבודה בחקלאות ובמשק, הוא הרבה לעזור להוריו בעבודות לאחר הלימודים.

בזמנו הפנוי היה משחק עם חבריו במשחקי כדור, ומשחקי חוץ נוספים. המצב בארץ בזמן הזה היה טוב, לא היו מלחמות והיתה תקופה שקטה ורגועה בארץ. אומנם לא היה אינטרנט, אבל בילדותו הוא וחבריו לא ידעו על האינטרנט, וזה לא היה חסר להם. הם היו משחקים בחוץ ובעיקר בכדורגל.

בית הספר שלהם היה כמו שלנו, רק טיפה שונה, ובהפסקות הבנים היו משחקים בכדורגל כמו עכשיו. המשחקים של עודד וחבריו היו משחקי כדור כמו שכבר אמרתי הם שיחקו בעיקר בכדורגל. כשעודד וחבריו רצו להיפגש היה להם מועדון שהיו באים לשם ומשחקים.

החלום של עודד עוד כשהיה ילד היה להיות מורה לחינוך גופני אבל כמה שנים אחר כך חלומו השתנה, והוא רצה להיות ימאי.

בגיל ארבע עשרה, הוא עבר ללמוד בפנימייה הצבאית בעכו פנימייה לקציני ים, קציני ים עכו. בית ספר הימי לפיקוד ומנהיגות קציני ים עכו ע"ש כ"ג יורדי הסירה הוא כפר נוער במסגרת המנהל לחינוך התיישבותי, הכולל בית ספר ימי תיכוני, מכללה טכנית ופנימייה, המלמד, מחנך ומכשיר את הנוער בנים ובנות לתפקידי מנהיגות מקצועית בים ובחוף. ויקיפדיה

לאחר מכן התגייס לצבא עשה את כל המסלול בחיל הים והפך לרב חובל.

רַב-חוֹבֵל, הקרוי גם רַב-סַפָּן או קַבַּרְנִיט  הוא תוארו של מי שמפקד על כלי השיט אזרחי ואף דרגה בצי הסוחר. רב-החובל הוא הסמכות העליונה והבלעדית בנוגע להפעלת כלי השיט בים. רב-החובל אחראי באופן ישיר על הנעשה בכלי השיט, הוא משמש כנציג הבעלים ומחובתו לבדוק את ידע הקצינים ואת תפקודם. כיום מבצע רב-החובל תפקידים נוספים בהם ניהול תקציב הספינה, דבר שהיה באחריות הכלכל הראשי או קצין הקשר בעבר. רק קצינים ממסלול הסיפון יכולים להגיע לתפקיד זה.

קורס חובלים של חיל הים הישראלי הוא קורס קצינים התנדבותי, ייעודי לקציני ים, המתקיים בבית הספר לקצינים, בבה"ד חיל הים. כל קצין ספינה מכל סוג שהוא, חייב להיות בוגר הקורס. הקורס מכשיר את בוגריו לתפקיד קציני נשק, גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר), מכונה ואלקטרוניקה בספינות הטילים ובצוללות של חיל הים הישראלי ולפיקוד על כלי הבט"ש של החיל. אורכו של הקורס שנתיים וארבעה חודשים, ובסיומו מקבל הבוגר דרגות קצונה (סגן) ותואר אקדמי במדעי המדינה מטעם אוניברסיטת חיפה. בוגרי הקורס מתחייבים לחתום על חמש שנות שירות קבע.

הלוחמים הימיים משרתים על ספינות הטילים וספינות הבט"ש. הלוחמים אחראים על ביטחון הגבולות הימיים של מדינת ישראל בעזרת איסוף מודיעין, פעילויות מבצעיות בגבולות האויב, הגנה מפני פעולות חבלניות המגיעות מהים והגנה על נכסים אסטרטגים.

בהמשך השתחרר מצה"ל ופנה לחיים האזרחיים, היום בשנת 2022 יש לעודד ארבעה ילדים ושמונה נכדים.

הזווית האישית

כרמל: היה לי מאוד מעניין לדבר עם סבי, וללמוד עליו עוד דברים שקרו בעברו.

מילון

ימאי
יוֹרֵד יָם, סַפָּן, אִישׁ יָם.

ציטוטים

”במושב בו גר עודד היתה הרבה עבודה בחקלאות ובמשק, הוא הרבה לעזור להוריו בעבודות לאחר הלימודים“

הקשר הרב דורי