מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא משה זיגדון

סבא ואני
סבי במלחמת הכיפורים
סיפור על ילדות והתבגרות בין המלחמות

סבא משה זיגדון נולד בלוב בתאריך לידה 25.9.1950 .

השם פרטי של סבא הוא משה, והוא נקרא כך על שמו של הנביא משה. שם משפחה-זיגדון. מקור השם -כפר בלוב.

במשפחה הגרעינית של סבא יש תשעה אחים ואחיות וסבא הוא השביעי.

וכך סבא מספר:

"המלחמות שחוויתי בילדות הייתה מלחמת סיני בשנת 1956 כשהייתי ילד בן שש

גרנו במעברת כורדני ואני זוכר את האזעקות, אני זוכר שהאנשים המבוגרים חפרו בורות, כל אחד ליד הבית שלו, ובזמן האזעקה האנשים נכנסו לבורות.

בשנת 1967 הייתה מלחמת ששת הימים, רנו בקריית ים ובזמן האזעקה נשארנו בבתים וכיסינו את החלונות בניירות ובקרטונים.

בשנת בשנת 1973 הייתי משוחרר חצי שנה מהצבא, ואז הגיעה מלחמת יום הכיפורים, הייתי בבית הכנסת ובשעה שתיים בצהריים נשמעה אזעקה, הגיעו אלינו הביתה חיילים, ואמרו לי לגשת לבסיס במוצקין, לשם הביאו את כל החיילים מהקריות ומחיפה. הסיעו  אותנו באוטובוסים לראש פינה ומשם בשעה עשר בלילה עלינו עם טנקים לרמת הגולן. בכניסה למובלעת הסורית הטנק של הצוות שלנו ירד לתעלה בצד הכביש והסורים התחילו להפגיז אותנו, כל טנק שבא לחלץ אותנו קיבל הפגזה מהסורים וברח, כך נשארנו שם יומיים, וחטפנו הפגזות. ראינו את  המוות בעיניים. כשניצלנו מההפגזות ממש חוויתי לידה מחדש.

באותה תקופה בארץ הייתה אחדות בעם כולם היו כמו אחים".

סבי משה זיגדון בתקופת הצבא

תמונה 1

הזווית האישית

סבא: היה לי מאוד נעים לשבת עם הנכדה, וגיליתי שהנכדה שלי מוכשרת. היה כיף לשבת ולשמוע את הסיפורים של כל הסבים של הילדים בכיתה, וזאת חוויה גדולה.

עופרי: היה לי מאוד נעים לשמוע סיפורים של סבא, ולגלות עליו הרבה דברים. ממש כיף לשמוע סיפורים של סבים וסבתות אחרים, ונהנתי וזאת חוויה גדולה.

מילון

לוב
מדינת לוּב היא מדינה בצפון אפריקה הגובלת בים התיכון, מצרים, סודאן, צ'אד, ניז'ר, אלג'יריה ותוניסיה. בירת לוב היא טריפולי. דתה הרשמית של לוב היא האסלאם, ושפתה הרשמית היא ערבית. עם שטח של כ-1,760,000 קמ"ר, לוב היא המדינה הרביעית בגודלה באפריקה, וה-17 בגודלה בעולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בכניסה למובלעת הסורית הטנק של הצוות שלנו ירד לתעלה בצד הכביש והסורים התחילו להפגיז אותנו, כל טנק שבא לחלץ אותנו קיבל הפגזה מהסורים וברח, כך נשארנו שם יומיים, וחטפנו הפגזות“

הקשר הרב דורי