מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא מאיר כזם

אני ונכדי האהוב איתן
משפחתי
הילד מקהיר שעשה פרוייקטים לאומיים בישראל

משפחתי – תעודת זהות

אבא שלי:  כדורי אליהו כזם, אבא עבד כמנהל בכיר בעירית תל אביב וגם היה עצמאי.

אימא שלי: אסתר לוי כזם, אימא היתה עקרת בית טיפלה בבית ובגידול הילדים.

הכל התחיל בשנת 1947 במצרים. המשפחה של סבא גרה בקהיר בשכונת היהודים, והגויים התחילו לעשות פרעות ביהודים. סבא רבא שלי שירת כחייל בצבא הבריטי במזרח התיכון. במסגרת שירותו הצבאי הצליח לקחת את כל המשפחה ובשנת 1948 לעלות לארץ ישראל וגרנו בעיר תל אביב.

משפחתו של סבא

תמונה 1

את לימודיו בבית הספר היסודי סבא שלי עשה בתל אביב ושם בעצם עברו כל ימי נעוריו. הוא למד בבית ספר דתי יהודי ששמו היה אלקלעי, ולאחר מכן למד בבית ספר תיכון גאולה בתל אביב.

סבי בבר המצווה 

תמונה 2

לאחר שסיים את התיכון סבא התגייס לצה״ל ועשה שירות מלא. סבא שלי השתתף במספר מלחמות ישראל שהיו בארץ. במסגרת השירות הצבאי למד סבא מאיר כלכלה, סטטיסטיקה ומדעי המדינה לתואר אקדמאי ראשון באוניברסיטת תל אביב.

סבי בשירות הצבאי 

תמונה 3

 

בתקופה זאת סבא שלי התחתן עם סבתא שלי סבתא שרה, וביחד הם גידלו שלושה ילדים לתפארת: שרון, אלון וקרן (קרן זאת אימא שלי).

ביום נישואי סבי וסבתי

תמונה 4

בתקופה זו עבד סבי בחברת המים הלאומית מקורות שעשתה פרויקטים לאומיים חשובים כמו ״המוביל הארצי״, מתקני התפלת המים ומערכות מים חשובות כדי לפתור את בעיית הבצורת בארץ.

כיום אנו נפגשים (כל המשפחה המורחבת) כל שבוע בימי שישי לקידוש ולבילוי משותף כדי להיות בקשר. בנוסף, לפעמים, כל המשפחה מתכננת טיול נופש משותף. אנחנו משפחה מגובשת ששומרת על קשר שוטף גם בדרכים נוספות ולעיתים קרובות. אנחנו עוזרים אחד לשני בעת מצוקה (וגם בעתות רגילות).

אני מאד אוהב וגאה במשפחה שלי.

קישור לסיפור בפורמט PDF: סבא מאיר סיפור חיים

סרטון: סבא מאיר מספר

הזוית האישית

סבא מאיר: תוכנית הקשר הרב דורי אכן תוכנית חשובה וחינוכית מאד, תורמת להכרת ולמודעות של החברה הרב דורית. המפגשים האישים עם הנכד ובית הספר מאפשרים הזדמנות להכיר את העבר של החברה מחד והפרטי מאידך והשילוב ביניהם. התוכנית הצליחה יפה ליצור גם הכרויות אינטימיות בין הנכד לסבא שלא היו ידועות קודם לכן, וכן חשיבות הקשר המשפחתי על גיבוש זהותו של הנכד.

איתן: היה לי כיף בתוכנית הקשר הרב דורי כי נהנתי מהפגישות בבית הספר ובבית התפוצות. אני מרגיש שעכשיו אני יותר מחובר לסבא שלי.

מילון

פרעות
סדרת מעשי רצח ואלימות כנגד חלק מהאוכלוסיה, בעיקר על רקע גזעי או דתי

המוביל הארצי
מוביל המים הארצי הוא העורק הראשי והמווסת של מפעל המים הארצי של מדינת ישראל בו משולבים רוב מפעלי משק המים בישראל והוא מאפשר ניצול יעיל של משאבי המים בישראל והעברתם מהצפון הגשום יחסית אל המרכז והדרום הדלים במים.

ציטוטים

”אנחנו משפחה מגובשת ששומרת על קשר שוטף ... אנחנו עוזרים אחד לשני ... אני מאד אוהב וגאה במשפחה שלי“

הקשר הרב דורי