מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא כלפו

סבא ואני בהנחת התפילין
סבא קורא בתורה
העלייה לארץ והקמת המדינה

שמי יגל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי כלפו יגאל כחלון.

סבי נולד בעיר טריפולי שבלוב. הבן הבכור במשפחתו. המשפחה עלתה ארצה באונייה ששמה העצמאות בשנת 1949 בהותו כבן 8. לא זכורות לו חוויות מן הגולה, ההפלגה נמשה כארבעה ימים.

"עצמאות הייתה אוניית מעפילים, שאורגנה על ידי אנשי המוסד לעלייה ב' של "ההגנה". הפליגה יחד עם אוניית המעפילים "קיבוץ גלויות" בהפלגה רבת מעפילים בדצמבר 1947 שכונתה פרשת הפאנים. נבנתה בשנת 1901 בניופורט; בעלת תפוסה של 4,570 טון; מהירות 12 קשר; שמה היה פָּאן קרֶסֶנט (Pan Crescent). שימשה כאוניית משא והובילה בננות. האונייה היא אחת מתוך 10 אוניות המעפילים המכונות "האוניות האמריקאיות" של מפעל ההעפלה – אוניות שנרכשו בארצות הברית/קנדה ואשר גודלן יחסית לספינות שנרכשו באירופה אפשר שינוי משמעותי בהיקף ההעפלה אחרי מלה"ע. ב-31 בדצמבר הכירה הנהלת הסוכנות באונייה באופן רשמי, ושמה שונה לשם עברי "עצמאות"." (ויקיפדיה)

כשגדל מעט הם עלו ארצה כיוון שהערבים בלוב התחילו לפרוע ביהודים (לאחר הקמת המדינה). היהודים לא נכנעו, הגנו על עצמם והשיבו מלחמה, אביו של סבי התעקש לעלות ארצה עם המשפחה ולהגן על משפחתו.

כשהגיעו ארצה הורידו אותם בחיפה ואחרי מספר ימים הם עברו למעברות, בתחילה העבירו אותם למעברה שבות עם בפרדסיה.

הזוית האישית

יגל המתעד: למדתי על סבא שלי דברים שלא ידעתי קודם, היה מעניין לתעד את סיפורו.

מילון

גולה
בעברית מודרנית, המילה "גּוֹלָה" מתייחסת בדרך כלל למצב אובייקטיבי של חיי יהודים מחוץ לארץ ישראל, בעוד שהמילה "גָּלוּת" מתייחסת למצב הסובייקטיבי של יהודים בגולה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אל תפנה לדרכים לא טובות, עשה כל דבר ביושר“

הקשר הרב דורי