מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא יהודה לויטין

אני וסבא מאוד אוהבים לשחק שח-מט
אני ואחי דני יושבים על סוס מעץ
מותם של סבא וסבתא רבא בעקבות הגירוש הטורקי

שמי גיורא גבאי נולדתי ב1953 בעפולה.

בחרתי לספר לנכדתי על הסבים שלה מצד אימי:

סבא וסבתא שרגא ודינה לויטין גרו עם ילדיהם, כולל בנם הבכור יהודה לויטין, הוא סבא שלי. לשרגא ודינה היה בית ומאפיה בשכונת נווה צדק (שהם היו ממקימיה).

נווה צדק היא השכונה היהודית הרשמית הראשונה מחוץ לתוואי חומות העיר יפו. השכונה נוסדה ב-1887, כמה שנים לאחר שחומות יפו נהרסו.

גבולותיה המקובלים כיום הם בצפון-מזרח רחוב פינס, בדרום-מזרח ואדי שבו עברה מסילת הרכבת יפו–ירושלים (כיום נסלל בו הקו האדום של הרכבת הקלה), בדרום-מערב חניון מנשייה ובצפון-מערב רחוב שבזי. השכונה נוסדה בשנת 1887, 22 שנה לפני ייסוד תל אביב, על ידי משפחות יהודיות שרצו לגור מחוץ ליפו הצפופה. שמה בא מדברי ירמיהו הנביא:”כֹּה-אָמַר ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, עוֹד יֹאמְרוּ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה וּבְעָרָיו, בְּשׁוּבִי אֶת-שְׁבוּתָם: יְבָרֶכְךָ ה' נְוֵה-צֶדֶק, הַר הַקֹּדֶשׁ” (ירמיהו ל"א, כ"ב).

היוזמה להקמת השכונה באה מחברת "עזרת ישראל" מיפו, שהוקמה במטרה לפעול לטובת הציבור. החברה נוסדה על ידי אלעזר רוקח אחיו של שמעון רוקח. המפעל הראשון של החברה היה הקמת בית חולים לעניי העיר ולפועלי המושבות שביקרו אצל רופאי העיר.(ויקיפדיה).

לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה, גירשו הטורקים את יהודי תל אביב כולל את סבא וסבתא וילדיהם. סבא וסבתא נדדו באזור השרון, והשומרון הגיעו לכפר סבא ושם מתו מרעב ומחלות. סבא יהודה, בנם הבכור טיפל בחמשת אחיו היתומים, שהפכו בהמשך לחלוצים בארץ ישראל.

סבא יהודה עצמו היה חולה מאוד קשה ואושפז בבית חולים זמני, וטופל בין היתר על ידי הרופא דוקטור יפה. סבא כבר נחשב היה כגוסס וניצל, בזכות חולה עשיר שאושפז על ידו, וביקש להציל את הילד וגם ממן את התרופות שהצילו את סבא.

סבא היה אדם מאוד מוכשר שידע עשר שפות: עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, טורקית, ועוד שפות נוספות. בבגרותו סבא עבד ברכבת של המנדט הבריטי ואחריה הקמת המדינה ניהל את תחנת הרכבת בתל אביב, בהמשך נולדה ביתו אמא שלי חנה לויטיןגבאי שהתחתנה עם יונה גבאי בן של חלוצי העלייה השנייה, שהקימו את הקואופרציה במרחביה ובהמשך את מושב מרחביה.

הזוית האישית

מיה: החוויה שלי הייתה מאוד טובה, ואני מרגישה שסבא ואני מאוד התחברנו בזכות המפגשים ביחד. למדתי על סבא ועל המשפחה שלו וזה היה מאוד מעניין. אני מאחלת לסבא שיהיה בריא ושיישאר איתי עוד הרבה שנים ויספר לי סיפורים

סבא גיורא: אני מאוד נהנתי לבוא להיות עם מיה, ולספר לה את הסיפור המשפחתי, ואני מאחל לה שתהיה מאושרת ואני אהיה איתה בחוויות כאלה עוד הרבה פעמים.

מילון

קואופרציה
הפירוש:קוֹאוֹפֶּרַצְיָה היא שיטה כלכלית, אידאולוגיה ופילוסופיה חברתית⁻כלכלית המעמידה במרכז המערכת הכלכלית צורת ארגון המבוסס על שיתוף באמצעי הייצור או בכוח הקנייה של חברי הארגון, תוך שוויון בין החברים הן בהשקעה והן בפירותיה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

” סבא יהודה בנם הבכור טיפל בחמשת אחיו היתומים, שהפכו בהמשך לחלוצים בארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי