מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא זהר קויפמן

סבא זוהר ונכדו ארז
סבא זוהר בילדותו
זוהר קויפמן

אביו של סבא זהר, סבא רבא מרדכי עלה לארץ מפולין בגיל 16 בשנת 1926, בסוף העלייה הרביעית.  הוריו נפטרו והוא עלה לארץ לבד. סבתא רבתא שרה עלתה לארץ בגיל 17 בשנת 1933 עם הוריה ואחיה. סבתא רבתא שרה הייתה הילדה התשיעית במשפחה. אבא שלה היה נפח והם גרו בכפר ליד העיר. אמה חזרה לפולין להביא אח נוסף ואז פרצה מלחמת העולם והיא נספתה עם שני ילדיה והמשפחות שלהם בשואה.

אמא ואבא של סבא זוהר

תמונה 1
תמונה 2

מרדכי שהגיע לארץ כילד, למד בתחילה בכפר הנוער בן שמן. מרדכי ושרה התחתנו בשנת 1935. מרדכי עבד  כעגלון ולאחר מכן בתיאטרון הבימה. שרה עבדה כתופרת. בתחילה גרו ברחוב העבודה בתל אביב ולאחר מכן עברו לרחוב מיכ"ל שם נולדו להם שני ילדיה אריה וזהר.

סבא רבא מרדכי עבד בתאטרון "הבימה" וגם עם אומנים מחו"ל שהגיעו להופיע בארץ. במסגרת עבודתו הכיר את כל האומנים והשחקנים בארץ. סבא זהר בילדותו היה בא לבקר את אביו במקום העבודה, נפגש עם הרבה מהאומנים והשחקנים שהופיעו והיה נרגש לראותם.

זהר הסבא שלי נולד ב 1944 בבית חולים עין גדי שהיה ברחוב מזא"ה בתל אביב. עד גיל ארבע הוא גר עם הוריו בדירת שני חדרים עם משפחה נוספת בת 4 נפשות. בשנת 1948  עבר עם הוריו לגור ברחוב בזל בתל אביב, הדירה הייתה בת שלושה חדרים ושם נולד אחיו הקטן יעקב.

בתחילה אבא של סבא הכניס לדירה שתי משפחות נוספות בכדי שיהיה לו כסף לשלם את המשכנתא על הדירה, כך שבדירה של שלושה חדרים גרו שלוש משפחות. עם הולדתו של האח הקטן יעקב, משפחה אחת יצאה מהדירה, כך שלמשפחה של סבא היו שני חדרים. לאחר שנה נוספת עזבה גם המשפחה השנייה והמשפחה של סבא נשארה לבד בדירה.

סבא זהר למד בבית ספר עממי (יסודי) "הר נבו", שנפתח ב-1950. הוא החל ללמוד שם בכיתה א'. מול הבית שלהם ברחוב בזל היה שוק ותחנת מכבי אש. כל הסביבה הייתה אזור מתפתח, היו  שדות, ובחורף שלוליות מלאות בצפרדעים. מכוניות בקושי נסעו באזור ואפשר היה לרכוב  על אופניים בכבישים. טלפונים היו למעט מאוד אנשים ואם רצו להודיע משהו או לקבל הודעה, היו צריכים לעשות זאת דרך השכן שרק לו היה טלפון.

המקרר בבית היה מקרר קרח. אחת ליום יומיים היו קונים רבע בלוק קרח. הדירה הייתה בקומה הרביעית כך שהיו הרבה מדרגות לעלות ולרדת. אם היו רוצים לקרוא לילד לחזור הביתה, היו קוראים לו דרך החלון. הדירה הייתה קרובה לנחל הירקון ולים. סבא שיחק בהפועל תל אביב באולם אוסישקין. הרבה מהמשחקים בשעות הפנאי היו באזורים אלה.

הדירה הייתה במרחק הליכה מהים ואחד הבילויים היה הליכה לים. חוף הים היה גם מקום מפגש עם החברים והיו מבלים בים הרבה שעות במשחקי מטקות וכדור, בשחייה בים וסתם בישיבה על החוף. בילוי נוסף היה רכיבה על אופניים מסביב לתחנת כיבוי האש והשוק שהיו כמו כיכר. בבר המצווה של סבא זהר היו מרבית השחקנים המפורסמים בארץ.

לאחר סיום בית ספר העממי, סבא הלך ללמוד בגימנסיה הרצליה, שעברה באותה שנה מדרום תל אביב לצפון תל אביב. לאחר שנתיים בגימנסיה סבא עזב ועבר ללמוד בבית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה. עם סיום לימודיו בגיל 17 וחצי, התגייס לצה"ל, שירת בבית הספר לטיסה בח"ה 8, בבסיס תל נוף שליד העיר רחובות. לאחר שחרורו מהצבא בשנת 1961 החל סבא לעבוד במפעל לתנורים שביט. לאחר תקופה קצרה עבר לעבוד במשרד האוצר.

באותה תקופה החל ללמוד בקורס לטכנאי ייצור. לאחר שנת עבודה במשרד האוצר עבר סבא לעבוד בחברת חשמל במחלקה להנדסת ייצור. בחברת חשמל עבד כ-45 שנים עד לצאתו לגמלאות לפני מספר שנים. סבא הכיר את סבתא אסתר בחברת חשמל. בשנת 1962 עברו הוריו של סבא דירה ליד רחוב יהודה המכבי ושם  גר עם הוריו עד לנישואיו עם סבתא אסתר.

בשנת 1971  סבא זהר וסבתא אסתר גרו בעיר רמת גן ושם נולדו להם שני ילדים: איילת בשנת 1973 וערן בשנת 1975. איילת החלה ללמוד בכיתה א בבית ספר יהלום ברמת גן. בשנת 1981 עברו סבתא וסבא לגור בשכון דן בתל אביב. אמא איילת החלה ללמוד בכיתה ב בבית הספר ישגב ברמת החייל.

בשנת 1982 נולד דני הבן השלישי של המשפחה, כל הילדים למדו בבית הספר ישגב ברמת החייל ולאחר מכן בעירוני י"ד, עד סיום לימודיהם, חוץ מדני שלמד בבית ספר לטכנאים של אוניברסיטת תל אביב וסיים לימודים אקדמאים באוניברסיטת תל אביב במגמת חשבונאות.

אמא איילת שירתה בצבא ולאחר מכן למדה לתואר ראשון  לימודי כלכלה באוניברסיטת תל אביב וסיימה בהצטיינות, ותואר שני במנהל עסקים והחלה לעבוד בבנק לאומי שם היא עובדת עד היום. סבא רבא מרדכי נפטר בשנת 1994 וסבתא רבתא שרה נפטרה בשנת 2004, שניהם קבורים אחד ליד השני בבית הקברות ירקון.

אמא איילת הכירה את אבא יובל כששניהם עבדו בבנק לאומי. הם התחתנו בשנת 2002  ועברו לגור בשכונת המשתלה ושם הם גרים עד היום. בשנת 2004, נולד הבן הבכור יואב ושלוש שנים לאחר מכן נולדו התאומים ארז (אני) ואריאל. יואב למד בתחילה בבית ספר "אלחריזי" בתל ברוך ולאחר מכן כשנפתח בית ספר המשתלה בשכונה, עבר ללמוד בו. ארז ואריאל לומדים בבית הספר המשתלה.

ערן נישא למיכל, הם גרים במרכז תל אביב, נולדו להם שלושה ילדים: עמית (בן 9), רננה (בת 7), וברק (בן 5). לדני שנשוי לשירלי יש שני ילדים: יונתן (בן 3) ואיתמר (בן 1.5). בימי שישי כל הילדים והנכדים נפגשים אצל סבא וסבתא בבית לארוחה משפחתית.

 

ילדיו של סבא זוהר

תמונה 3

 

הזוית האישית

סיפורו של זהר תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר אלחריזי בתל אביב, בסיוע המורה המלווה שלומית שורצקי

מילון

משכנתא
משכנתה היא אחד מחמישה סוגים של זכויות במקרקעין ומשמעותה שיעבוד של מקרקעין על ידי בעל זכות הבעלות, לטובת אחר, על מנת להבטיח את זכויותיו. בדרך כלל נרשמת משכנתה על מנת להבטיח החזר של הלוואה שניתנה לבעל הקרקע. בקרב הציבור ובלשון הדיבור המקובלת, הכוונה בדרך כלל היא להלוואה גדולה וארוכת טווח, שמטרתה על פי רוב היא רכישת הרכוש אשר ישועבד או שיפוצו, אף כי אפשריים שימושים נוספים לכסף. המקרה הנפוץ הוא שעבוד נכס דלא ניידי לצורך רכישתו. משכנתה היא אחת הזכויות במקרקעין המוזכרות בחוק המקרקעין של ישראל, ומחייבת רישום בלשכת רישום מקרקעין

ציטוטים

”אמה חזרה לפולין להביא אח נוסף ואז פרצה מלחמת העולם השניה, היא וילדיה נספו“

הקשר הרב דורי