מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא זאב לוין

סלפי עם סבא בבית ספר
במהלך התכנית עם סבא זאב
החיים במושב

הנטיעות התחילו לפני שנולדתי

הנטיעה הראשונה במושב נעשתה בשנת תרצ"ב (1932) על שם מנהיג תנועת תורה ועבודה שמואל חיים לנדוי שנפטר בט"ו בשבט תרצ"ב. היער נמצא מעבר לכביש הראשי מערבית למושב ומגיע עד צומת השומרים, כל זאת הרבה לפני שנולדתי.

כילד באנו כל ילדי הגן ובית הספר עד כיתה ח' לנטיעות שנערכו במקומות ציבוריים במושב בהנחיית הגנן של המושב, שגם רכש את השתילים. אנחנו הילדים עזרנו בחפירת הבורות לנטיעה ובכיסוי השורשים בעפר. מעבר לכך היו עצי שקד רבים במושב וכל הילדים יחד עם המורים הלכנו לראות את פריחת השקדים. בשבת שלפני ט"ו בשבט ערכנו סעודה חגיגית בנוסף לסעודת השבת עם פירות ארץ ישראל משבעת המינים (יבשים) ובנוסף פירות טריים, פרי הדר, שקדים ואגוזים.

המשך מושב שדה יעקב נוסד באלול תרפ"ז (1927): בין 12 המייסדים היו שלמה לוין, יעקב זק ומרים מונין. בשנת תרצ"ב עברו הראשונים מההתיישבות הזמנית למקום קבוע. בהגעה לנקודת קבע נוספו 12 משפחות סך הכל 24 נישאו 3 משפחות מהמייסדים ובהם יעקב זק ומרים מונין. שלמה לוין שהיה בעל משפחה כבר קודם הביא לארץ ולמושב את רעייתו סימה ושלושת ילדיה – אהובה, מלכה ואשר. ליעקב ולמרים זק נולדו 3 ילדים: מאירה, אסתר ואהרון. מאירה נישאה לשלמה פלטנר. הם עברו לגור בגבעת שמואל ונולדו להם ארבעה ילדים: נורית, לאה, פיני ודובי. אשר לוין הכיר במושב את טובה אלכסנדר בת הרב אליעזר ועדה, שנרצחו בשואה. הרב אליעזר היה רב קהילת 'אהבת אחים' בברלין. מלבד רב הקהילה הוא ניהל את בית הספר היהודי והיה מעין אבא לבית החולים ובית האבות של הקהילה. עקב כך נמנע מלעזוב את גרמניה לאחר ליל הבדולח בשנת 1939, בו שרפו הגרמנים את כל בתי הכנסת וספרי התורה. את ילדיהם החליטו להציל וכך שלחו את בנם הבכור ישראל להכשרה של תורה ועבודה באנגליה. בתם טובה נשלחה להכשרה בכפר פינס, והבת הצעירה חנה נשלחה לאימוץ במשפחה יהודית באנגליה.

טובה הגיעה לאחר שסיימה את ההכשרה לעבודה חקלאית בשדה יעקב וכך נוצרה ההכרות בינה לאשר לוין שהביאו לנישואיהם. נולדו להם שלושה ילדים: זאב, אליעזר ואריה. נורית פלטנר אהבה את המושב ובכל חופשה עזרה בעבודות המשק לסבא יעקב וסבתא מרים זק. כך נוצרה ההיכרות בינה לזאב לוין. להזכירכם, זאב ונורית שניהם נכדים של מייסדי המושב. נולדו להם שישה ילדים, דור רביעי למייסדים: עדי, קובי, חני, מושיק, ארצי והראל. מושיק התחתן עם נועה לזר ונולדו להם ארבעה ילדים: ענבר, אלעד, הלל ואיל. הם ממשיכים במשק החקלאי של שלמה וסימה לוין, הדור השני. אשר, טובה, מושיק ונועה דור רביעי וילדיהם דור חמישי למייסדים.

הזוית האישית

זאב לוין השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדו הלל לוין והתלמידים אמיר בר חי ומתן כוכבא. התכנית נערכה בבית הספר היסודי שדה יעקב, התשע"ט.

מילון

שיבר
ברז של פעם

ליל הבדולח
ליל הבדולח (בגרמנית: Kristallnacht, נהגה: קריסטלנאכט) הוא הכינוי ללילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938 (ט"ז בחשוון תרצ"ט), שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה) פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היו עצי שקד רבים במושב וכל הילדים יחד עם המורים הלכנו לראות את פריחת השקדים“

הקשר הרב דורי