מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא אברהם

סבא אברהם ומרום
תמונה משותפת שלכל המשפחות
ילדות, בגרות ונישואין בישוב נווה עובד.

שמי הוא אברהם יעקוב. שני ההורים שלי רצו לקרוא לי על שם ההורים שלהם, לכן קראו לי על שם הסבים שלי. שם החיבה שלי הוא אברמל'ה.

נולדתי בבית החולים הסקוטי בטבריה בתאריך 20.01.1955

יש לי חמישה אחים. אחותי הגדולה נפטרה אז כיום אנחנו ארבעה. הוריי עלו ממרוקו. הישוב הראשון בו גרתי ובו נולדתי הוא צמח. ולאחר חמש שנים עברתי לישוב נווה עובד, ולמדתי כל חיי בבית ספר ממלכתי דתי. הייתי הולך לבית הספר ברגל כל בוקר עם החברים.

רווקות ונישואין

בגיל צעיר יצאתי לעבוד כדי שיהיה לנו כסף. עבדתי בציוד כבד ובחקלאות במשך שנים, והורי תמכו בכך. הם חשבו שזה חינוך טוב. כיום שני הוריי כבר נפטרו.

הכרתי את אישתי ליליאן בגיל שבע עשרה, היא הייתה שכנה שלי, כך שהכרתי אותה עוד לפני. בערך בגיל עשרים ותשע הצעתי לליליאן נישואים והיא הסכימה, וסיכמנו שנעבור לגור יחד בנווה עובד. אחרי החתונה המשכתי לעבוד בציוד כבד.

סיפור סביב תמונה

התמונה צולמה בישוב נווה עובד בארץ ישראל, התמונה צולמה בבתים הראשונים של נווה עובד. אפשר ללמוד מהתמונה שהייתה אחדות רבה בין השכנים, ושאנשים חיו בצניעות בבתים של 30 מטר. התמונה צולמה בשנות החמישים המאוחרות בסוף החורף בצהרים. בתקופה זו היה עוני קשה ולא ידעו ממה להתפרנס. התמונה צולמה כשעולים חדשים הגיעו לנווה עובד, בתמונה צולמו הסבים המבוגרים וכל השכנים. הדמויות המצולמות חושבות איך להתפרנס ומאיפה להביא את הכסף. לפני צילום התמונה כולם אכלו ושתו. היה בחור שהיה לו תחביב לצלם הוא היה מסתובב עם מצלמה וכל מה שהיה רואה היה מצלם. הוא צילם בשביל שיהיה רגעים נוסטלגיים. כולם ידעו שמצלמים אותם והם התלבשו כך: כל המצולמים לבשו בגדי חול.

בעבר לא היה כלום בישוב לא היו עצים, ולא הספיקו לשתול כלום. לא היתה צמחיה בישוב.

היו ברקע בתים מאוד קטנים, בערך שלושים מטר אפילו לא היה כביש, ורק לכמה משפחות היתה טלוויזיה, והם היו נחשבות למשפחות העשירות. לפני התמונה כולם התאספו אצל אחד מהשכנים, ואכלו וצחקו ודיברו. אחרי שהצטלמו המשיכו לאכול ולשתות.

החלום של סבא

לסבי היה חלום. חלום שניתן להגשמה, אך היה צריך לעבוד הרבה כדי לממש אותו. החלום הוא שיהיה לו מקום משלו. בית משלו ושל המשפחה שלו. החלום התממש, אך זה היה כרוך בהמון עבודה קשה, אבל לבסוף זה השתלם יותר ממה שהוא חשב.

החלום שיש לסבי  ושעדיין לא הצליח לממש אותו, הוא לחתן את כל הילדים שלו, ושלכולם יהיה בית משלהם, ואני סבור שסבי יממש גם את החלום הזה. סבי אוהב מאוד את ילדיו ורוצה שיהיה להם רק טוב, זו הסיבה שזה חלומו של סבי. את החלום הזה הוא עדיין לא הגשים. הוא ניתן להגשמה, אך זה לא תלוי רק בו, זה תלוי  בילדיו. הם צריכים לעבוד בדיוק כמו שסבי עבד, כדי להגשים את חלום הזה, זה כרוך בהמון עבודה קשה, ולהאמין שהם יכולים.

הזווית האישית

סבא אברהם ומרום: היה לנו מאוד כייף בכול המפגשים יחד. הנושאים במפגשים היו מעניינים, שוחחנו, צחקנו , שיחקנו וגם תעדנו את הסיפור. המפגשים תרמו לבניית הקשר החזק בנינו. תודה על ההזדמנות הנפלאה.

מילון

הגשמה
הגשמה- לכולנו יש רעיונות, חלומות ומחשבות. כאשר אנחנו הופכים את החלומות האלה למציאות, אנחנו מגשימים אותם.

ציטוטים

”הייתה אחדות רבה בין שכנים ושאנשים חיו בצניעות בבתים של 30 מטר. תמיד אכלו ושתו יחד ובצניעות גדולה. “

הקשר הרב דורי