מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של משה תרשיש

סבא בצעירותו
סבא בבר המצוה
סבא מנהיג למען הכלל

סבא שלי, משה תרשיש נולד בשנת 1957 בתל אביב. הוא הגיע  לקיבוץ יפעת בגיל שמונה כילד חוץ, ואומץ על ידי משפחת גולדהור. ילד חוץ הוא כינוי לילד שלא היה מבני הקיבוץ והצטרף לקיבוצים שבהם הוסדרה לינה משותפת או חברת ילדים ומסגרת חינוכית מופרדת ועצמאית מהחברה הבוגרת, כדוגמת מוסדות החינוך של הקיבוץ המאוחד. בהיעדר משפחה ביולוגית בסביבה, הוצמדה לילד "משפחה מאמצת" מתושבי הקיבוץ.

בצבא היה לוחם בחטיבת גולני, שהיא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש. בראש החטיבה שמכילה ששה גדודים עומד קצין בדרגת אלוף-משנה. זאת החטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש מרכבה. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל הרגלים ונועלים נעליים שחורות.

בהמשך למד תרבות , סוציולוגיה, אנתרופולוגיה וביקורות פנימית. אַנְתְּרוֹפּוֹלוֹגְיָה, או חקר תרבות האדם, היא ענף מדעי העוסק בחקר האדם. היא עוסקת בעיקר בחקר תרבות האדם בעולם בכל התקופות, בסמלים שיצר, ובהשפעות השונות שלו ושל סמליו על הסביבה לאורך השנים. ויקיפדיה

סבא שלי עבד במקומות ותפקידים רבים. כילד עבד עם העיזים בפינת החי. לאחר מכן  ברפת הקיבוץ, בהמשך ניהל את הייצור במפעל הסריגים. אך ברוב שנותיו ועד היום עובד עם קיבוצים, במסגרת התנועה הקיבוצית, ובאופן פרטי בהובלת תהליכים ארגוניים ותהליכי ביקורת. הוא נהנה בעבודתו, מרגיש משמעותי וחשוב. סבא שלי הוביל והיה שותף לתהליכים ארגוניים חשובים בכל קיבוצי התנועה הקיבוצית. התנועה הקיבוצית הוא שם כולל, שהיה מקובל בתקופת היישוב לציון כלל תנועות ההתיישבות הקיבוציות שבמסגרת ההתיישבות העובדת. תחת כותרת זו פעלו שלוש תנועות קיבוציות גדולות, הקיבוץ המאוחד, איחוד הקיבוצים והקבוצות, והקיבוץ הארצי, ורביעית הייתה תנועה קטנה יותר, הקיבוץ הדתי.

שוחחתי עם סבא על מנהיגות:

בעיניו מנהיג, נולד עם היכולת להיות מנהיג, והוא מנהיג טוב כאשר, הדברים שהוא מנהיג טובים והוא מאמין בהם.

לעיתים הוא משלם מחיר אישי, של אובדן חברים, אשר אינם מסכימים עם דרכו. ולמרות זאת, חשוב שיהיה מנהיג, כדי שמישהו יוביל את הדרך. מנהיגות מעצבת היא מנהיגות המחוללת תמורה ערכית חיובית בקרב המונהגים. במנהיגות זו המנהיג מגביר את ההנעה (מוטיבציה), המורל והביצועים של הקבוצה אותה הוא מנהיג.

סבא סיפר לי שלשמחתו, הילדים שלו כבר מנהיגים כול אחד בתחום שלו. אחד מנהיג בתחום ההיי-טק, אחד מנהיג בתחום הבנייה ואחד בתחום החקלאות.

שאלתי אותו: "האם אתה רוצה שאני הנכד שלך אהיה מנהיג?" סבא ענה: "כן אני רוצה  כי מנהיגים שעושים למען הכלל ולא רק למען עצמם."

הזוית האישית

אורין: אני גאה בסבא משה, ובכל מה שעשה למען הקיבוצים, והחברה בכלל.

מילון

התנועה הקיבוצית
התנועה הקיבוצית הוא שם כולל, שהיה מקובל בתקופת היישוב לציון כלל תנועות ההתיישבות הקיבוציות שבמסגרת ההתיישבות העובדת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוא הגיע  לקיבוץ יפעת בגיל שמונה כילד חוץ, ואומץ על ידי משפחת גולדהור“

הקשר הרב דורי