מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של הלוחם האמיץ דב יוסילביץ'

דניאל יוסילביץ' מתעד את סיפורו של סבא רבא רבא
ציור של סבא רבא רבא שלי במוזיאון "אנו"
סיפורו של סבא רבא רבא שלי - ברק יוסלביץ'

שמי דניאל יוסילביץ', אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורו של סבא רבא, רבא רבא. במסגרת התכנית ערכנו יום עיון וסיור מודרך במוזיאון "אנו" (בית התפוצות) ונדהמתי לראות את התמונה שלו בעת הביקור במוזאון 'אנו' ולכן החלטתי לכתוב את סיפורו. סיפורו של סבא רבא רבא רבא שלי, דב יוסילביץ עובר במשפחתנו מדור לדור ולכן החלטתי להעלות את סיפורו על הכתב, למאגר סיפורי התכנית.

ציור של סבא רבא רבא שלי במוזיאון "אנו"

תמונה 1

סיפורו של סבא רבא רבא רבא ברק יוסילביץ'

דב בער (ברק) יוסילביץ' נולד בשנת 1764 למשפחה יהודית בעיר קרטינגה, שבמחוז קובנה באיחוד הפולני-ליטאי. העיר נמצאת במערב ליטא השוכנת בסמוך לים הבלטי, היא מהווה נקודת חיבור בין למאות רכבות, משאיות וקרוונים שעברו שם. מה שאיפשר לרבים לעסוק במסחר.

ואכן ברק יוסילביץ' גדל והפך לסוחר וניהל את עסקיו המסחריים של הנסיך איגנצי מסלסקי, מגנאט והבישוף של וילנה. הבישוף, הנסיך איגנצי מסלסקי נחשב לאדם נאור וסייע רבות לקהילה היהודית בעיר. דב בער נהג לנסוע רבות לצרכי עסקי המסחר ובמיוחד לצרפת, שם נחשף להלכי הרוח של תקופת המהפכה הצרפתית. הוא השתקע בפרוור פראגה של עיר הבירה ורשה.

בשנת 1793 חולקה פולין בין המעצמות פרוסיה, רוסיה ואוסטריה, לאחר שהפסידה במלחמה להגנת החוקה. במסגרת המרד של 1794 פנו יוסילביץ' ויוסף אהרונוביץ אל הגיבור הלאומי הפולני תדיאוש קושצ'ושקו בבקשה לייסד גדוד פרשים יהודי, ונענו בחיוב. לגדוד שהוקם בספטמבר 1794 התנדבו חמש מאות איש, ובראשו עמד יוסילביץ' עצמו שקיבל דרגת מפקד הגדוד (פולקובניק).

"בשנת 1791, בתקופת שלטונו של סטניסלאב פוניאטובסקי, פראגה הפכה באופן רשמי לרובע של ורשה. בתקופה זו התיישב בפראגה ברק יוסלביץ' יהודי-ליטאי שהיה לגיבור המרד הפולני". (ויקיפדיה – פראגה)

ב-4 בנובמבר 1794 השתתף הגדוד היהודי בהגנת פראגה וספג אבדות קשות. בראש הפולשים הרוסים עמד הגנרל אלכסנדר סוברוב. המרידה דוכאה ביד קשה. גדודו של יוסלביץ', אשר התחפר בבית הקברות היהודי העתיק בפראגה, הושמד, ויוסלביץ' עצמו נמלט, ונפל בשבי האוסטרים.

לאחר דיכוי המרידה יצא יוסילביץ' לגליציה (אז תחת שליטת האוסטרים) ומשם לאיטליה. עד מהרה התחבר אל הגנרל הפולני יאן הנריק דומברובסקי, אשר הקים גיס פולני שנלחם במסגרת הצבא הצרפתי במלחמות נפוליאון. יוסלביץ' נלחם בקרבות רבים כקולונל בצבא נפוליאון, במטרה לשחרר את פולין באמצעות הצרפתים. בין היתר לחם יוסילביץ' בקרבות באוסטרליץ ובפרידלנד, הצטיין בהם וזכה לעיטורים גבוהים: לצלב הזהב הפולני ולמסדר ה-Virtuti Militari – העיטור הצבאי הפולני הגבוה ביותר על אומץ לב אל מול האויב.

משנת 1807 נלחם יוסילביץ' עבור חירות פולין. ב-5 במאי 1809 בקרב בין פולנים ואוסטרים ליד העיר קוצק, נפגע מכדור תותח ומת. ובאותו המקום נקבר.

הערת המערכת

אנו, בצוות מטה התכנית הממוקמת במוזיאון אנו, לאחר קבלת הסיפור אל המערכת, מיד רצנו לחפש את התמונה במוזיאון בעידודו של צוות המוזיאון, שציין ברוב בקיאות שהתמונה ממוקמת בקומה השנייה ומשויכת לאגף המודרנה, ואכן – נמצא הציור המקורי באגף "בין מזרח למערב"! שמחנו להתבונן בתמונה ולקשר אותה אל סיפור של משתתף התכנית במאגר המורשת.

מיקום התמונה במוזיאון אנו

תמונה 2

הזווית האישית

דניאל יוסילביץ': הסיפור על סבא רבא רבא רבא שלי עבר במשפחה, אך נדהמתי לראות את התמונה שלו בעת הביקור במוזאון 'אנו' ולכן החלטתי לכתוב את סיפורו.

מילון

המהפכה הצרפתית
המהפכה הצרפתית הייתה תקופת טלטלה וחילופי שלטון בהיסטוריה של צרפת בין 1789 ל-1799, שהתחוללו בה שינויים מהותיים בסדרי החברה והממשל ושמהווה ציון דרך בתולדות העולם המודרני. (ויקיפדיה)

קרטינגה
קרטינגה היא עיר במערב ליטא השוכנת בסמוך לים הבלטי. בקרטינגה התגוררו ליטאים, רוסים, גרמנים ויהודים. ראשית היישוב היהודי במקום בשנת 1663. במהלך מלחמת העולם הראשונה, נשרף מרכז העיירה על ידי הגרמנים כיוון שהייתה נקודת חיבור בין מאות רכבות, משאיות וקרוונים שעברו שם בדרך לחזית הרוסית. במלחמת העולם השנייה התרחש בקרטינגה טבח בקהילה היהודית על ידי הנאצים, מה שהיה לאחד ממקרי הטבח הראשונים של הנאצים. לאחר המלחמה שוקמה העיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשגדל הפך לסוחר ומנהל עסקיו המסחריים של הנסיך איגנצי מסלסקי, מגנאט והבישוף של וילנה“

הקשר הרב דורי