מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא חייל בבריגדה היהודית במלחמת העולם השנייה

סלפי
תמונה בזמן הקשר הרב דורי
כיצד סבא וסבתא רבא התחתנו

שמי יואב פלס אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי יהודה שורץ. ביקשתי מסבי לספר לי על הוריו, סבא רבא וסבתא רבתא שלי ואיך הם נפגשו?

סבא מספר:

"במלחמת העולם השנייה הקימו בריגדה יהודית שתילחם בנאצים אז סבא רבא שלך התגייס לבריגדה. הבריגדה הייתה יחידה חלק מהצבא הבריטי שנקראה "הבריגדה היהודית". "הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי: Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. בריטניה החליטה על הקמתה רק לקראת סוף מלחמת העולם השנייה – ביולי 1944." (ויקיפדיה)

סבא רבא שלך, התגייס והם יצאו להילחם במדבר המערבי בלוב ובארץ באותה תקופה לא נתנו ליהודים לעלות לישראל. הבריטים שלטו אז בארץ והם שלחו את היהודים חזרה לאניות המעפילים. אז מה עשו בבריגדה היהודית עם יהודיה מתחתנת עם יהודי ויש לו את כל הניירת בשביל לעלות לארץ? אז מה שעשו בבריגדה היהודית אמרו לכל חברי הפלוגה של סבא: "היום אתם מתחתנים עם יהודיות". הנישואים האלה לא היו נישואים אמיתים, הם נקראו נישואים פיקטיביים. הם מתחתנים רק לקבלת אשרת כניסה לארץ עולים לארץ ומתגרשים. כך קרה גם לסבא רבא ובתא רבתא, אך הם בחרו להישאר ביחד. אחרי חמישים שנות נישואים סבתא רבתא שלך אמרה לסבא רבא שבעצם אף פעם לא הייתה להם מסיבת חתונה וחייבים לעשות מסיבת חתונה ולכן  עשינו להם מסיבת חתונה, אחרי חמישים שנה יחד עם כל הילדים ובני המשפחה.

תפקידו של סבא רבא בצבא הבריטי, היה אופנוען בחייל החפרים. כאופנוען הוא ליווה שיירות. בתקופת במלחמת העולם השנייה לא הייתה תקשורת כמו שיש היום, אז היו צריכים לקשר בין היחידות, אז היו אופנוענים, שנסעו בין נקודה לנקודה בשביל להעביר את ההודעות. סבא היה גם מהמקשרים לדוגמא הוא סיפר שליווה שיירה שנסעה לטריפולי ולבריטים יש מנהג שעליו הם לא מותרים " שעת תה". סבא רבא סיפר שגם כשהגיע מטוס גרמני, והיו הפצצות של מטוסים על שיירה ועל מאות משאיות – זה לא היה מעניין אותם, שום דבר, הם  היו יושבים ושותים תה מתחת למשאיות.

הזוית האישית

סבא יהודה שוורץ: רעיון מדליק של תיעוד האירועים שנחרטו בזיכרוננו.

מילון

חייל החפרים
חייל הנדסה

הבריגדה היהודית
הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי: Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. בריטניה החליטה על הקמתה רק לקראת סוף מלחמת העולם השנייה - ביולי 1944. ויקיפדיה

ציטוטים

”התחבאו מתחת למשאיות“

הקשר הרב דורי