מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"סיפורו של הר הצופים"

סבא דודי פוקס ומאיה
המשפחה המורחבת
המקום שהיה בידנו ומעולם לא נפל בידי אויבינו

שמי דודי פוקס ואני סבא של מאיה הלפר ואני משתתף השנה במפגשי ה"הקשר הרב- דורי בבית ספר מבוא הגליל. זהו סיפורו של אבי.

בשנת 1954 במושב בני דרור הוריי אריה ובת-שבע פוקס היו מיזוג גלויות. אבי, אריה, הגיע לארץ ב1946 בעליה הבלתי ליגלית ( לא חוקית ) מרומניה. הבריטים ששלטו אז בארץ, עצרו אותו והוא ונשלח למחנה המעצר בעתלית. מחנה המעצר בעתלית או מחנה המעפילים בעתלית שימש כמתקן כליאה בריטי ובו נכלאו אסירים בזמן המנדט הבריטי וכן שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות. לאחר סיום המנדט, הוסב המתקן לשמש כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940, ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים (ויקיפדיה).

לאחר השחרור ממחנה המעצר עבר לבית הספר החקלאי במגדיאל. אמי, בת שבע, הגיעה במסגרת מתנדבי חו"ל מדרום אפריקה ב1948. לאחר תקופה בקיבוץ בשם תימורים, עברו הורי למושב בני דרור ושם נולדתי.

בשנות השישים המוקדמות אבי צורף לכוח שהיה עולה להר הצופים לחודש ימים. הר הצופים היה מובלעת תחת שלטון ישראלי מוקף בירדנים. אבי שידע אנגלית הולבש במדי שוטר, ותפקידו היה המקשר לכוח האו"ם שהיה בא לבדוק שהכוח הישראלי אינו מוסיף נשק וכדומה. אבי סיפר לי איך הם היו מגניבים בדפנות הכפולות של המשוריין, חלקי רובים אל ההר, ובהר הם היו מרכיבים אותם ומשמישים אותם. הסיפורים היו מרתקים, כיצד היה מקבל בחביבות את הבודק מטעם האו"ם, והיה מזמין אותו לשתות כוסית, ומעכב אותו כך שהבדיקה תהיה שטחית . הוא היה מנהל איתו שיחות נפש, ולמד את כל המבנה המשפחתי של חייל האו"ם. מפקד הכוח של חיילים בהר נקרא "המלך".

כאשר אבי היה חוזר הביתה, הסיפורים היו הופכים לסיפורים לפני השינה לי ולאחותי .לאחר מלחמת ששת הימים ב – 1967 הר הצופים חזר להיות חלק מירושלים רבתי. האוניברסיטה נפתחה מחדש כמו כן בית החולים. מיד אחרי המלחמה עלינו כל המשפחה להר הצופים ,ושם בהתרגשות רבה אבי סיפר את סיפור ההר, כשאנו הולכים בתעלות הקשר שהיו על ההר .

הזווית האישית

סבא דודי: בקשר הרב דורי מצאתי את עצמי עושה פסק זמן. מצאתי את עצמי  יושב עם מאיה נכדתי ומספר את סיפורי. בסיור במוזיאון אנו למדנו על המשפחה שלנו, ומצאתי עניין רב. אני מצפה לחזור בחופש הגדול עם שאר הנכדים לביקור חוזר.

מאיה: לי היה מאוד כיף להקשיב לסיפור, וללמוד בחיי היום יום. למדתי רבות על סבא, ועכשיו אני יודעת יותר על דברים שקרו בחייו של סבא.

מילון

משוריין:
כלי רכב ממוגן בלוחות פלדה אשר נבנה בצורה מאולתרת בישראל בתקופת קום המדינה ושימש להעברת אנשים ואספקה, בעיקר בשיירות.

שטח הפקר:
כינוי לשטח אדמה שאין עליו שליטה בפועל של אף צד.

ציטוטים

”אבי סיפר לי איך הם היו מגניבים בדפנות הכפולות של המשוריין, חלקי רובים אל ההר, ובהר הם היו מרכיבים אותם ומשמישים אותם“

הקשר הרב דורי