מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של דרקו

סבא שלי יושב על כיסא בעבודה
אני בן 3 וסבא שלי חוזרים מהבריכה בקיבוץ
היוגוסלבי שהפך לקיבוצניק

תכירו – זה דרקו, סבא שלי, הוא נולד בשנת 1950 ביוגוסלביה בעיר טראווניק.

כשהיה בן 3, סבא דרקו התייתם מאביו ונשאר עם אמו, אחותו הגדולה תמרה ודודתו סרינה שגרה איתם לאחר המלחמה ואליה היה קשור במיוחד. למרות שנות הצנע לאחר המלחמה, לסבא יש גם זכרונות טובים מחוויות בתקופת הילדות.

לאחר סיום בית הספר התיכון, סבא התגייס לשירות צבאי בצבא יוגוסלביה ושירת כקצין בפיקוד העורף היוגוסלבי. השירות הצבאי ביוגוסלביה נמשך שנה ובשנה הזאת לא חוזרים הביתה אפילו פעם אחת. לאחר השירות הצבאי סבא החל את לימודיו באוניברסיטה במגמת הנדסה כימית. פעם אחת הוא גרם לשריפה קטנה במעבדה בניסוי שיצא משליטה, אך בכל זאת  סיים את לימודיו בהצלחה.

לקראת סיום התואר, סבא דרקו יצא למסיבה עם חברים ובמהלכה הכיר את אשתו ורה ומאוחר יותר התחתן איתה. בשנת 1980 נולדה אמי יעל ומאוחר יותר גם שני האחים שלה, רן ודני.

סבא דרקו עבד כמנהל מפעל פלסטיק לא רחוק מהעיר ומאוחר יותר כמנהל שיווק במפעל זה. במסגרת התפקיד היה מדי פעם נוסע ברחבי אירופה.

בשנת 1992, לאחר תחילת מלחמת האזרחים ביוגוסלביה, המשפחה החליטה לעלות לישראל. סבא חשב להגיע לישראל עוד לפני כן והייתה להם גם משפחה בארץ (בני דודים של סבא). כשעלו לישראל, החליטו להתגורר בקיבוץ הזורע. סבא וסבתא נמשכו לחיי קהילה וקיבוץ ובחרו גם להתגורר בו כי האמינו שקיבוץ מספק מעטפת טובה לגידול ילדים. עם זאת, היו גם קשיים – היה צריך להתרגל להכל ולהתחיל את החיים מאפס, ללמוד שפה חדשה ולהכיר אנשים חדשים. בקיבוץ סבא עבד במפעל פלסטיק ששייך לקיבוץ. התחיל לעבוד כמפעיל מכונה ומאוחר יותר התקדם לתפקיד מהנדס עד שפרש לפנסיה לפני שלוש שנים.

לסבא נולדו שישה נכדים ואני הבכור מבין הנכדים. בשנים האחרונות סבא מבלה יותר עם הנכדים, במיוחד עם אלה שגרים בקיבוץ.

כעת כשסבא בפנסיה, הוא מקדיש את זמנו לאורח חיים בריא וכושר גופני כגון הליכות ושחייה בבריכת הקיבוץ. סבא מתנייד על אופניים כנהוג בקיבוץ. לפני כשנתיים גילה את תחביב האפייה. לפני שאנו מגיעים לביקור, סבא אופה את עוגת ה"מנדלברוט" ואורז לנו גם הביתה. זאת עוגה עם פירות יבשים ואגוזים. את המתכון לעוגה הוא שמר מאמו אך שידרג אותו על ידי הוספת שוקולד קצוץ בשפע. באופן כללי סבא מאוד אוהב שוקולד. לסבא יש עץ אגוזי פקאן בכניסה לבית. העץ נותן פרי וסבא מכין מהאגוזים את העוגה ואוסף בשבילנו אגוזים לקחת הביתה.

הזוית האישית

נטע: לי היה מאוד מעניין ומהנה ללמוד על סבא שלי.

מילון

מנדלברוט
עוגיה המשתייכת למטבח האשכנזי המזרח אירופאי. שם העוגה ביידיש הוא הלחם בסיסים, פירוש המילה ברוט הוא לחם ופירוש המילה מנדל הוא שקד מצוי, שכן המרכיב העיקרי בעוגיה הוא שקדים. את העוגיה אופים פעמיים, תחילה מכינים כיכר לחם גדול שלאחר אפייתו חותכים אותו לפרוסות קטנות ואותם אופים פעם נוספת כדי לקבל מרקם פריך יותר. המאכל היה פופולרי במזרח אירופה בקרב רבנים, סוחרים ויהודים נודדים שנשאו אותו עימם במסעותיהם מעיר לעיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין דבר כזה יותר מדי שוקולד“

הקשר הרב דורי