מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אשר דגן

אני וסבי עם בת דודתי בביקור בבסיס
סבא לוחם
ילדותו של סבא במרוקו

נולדתי בשנת 1944 בעיר מקנס שבמרוקו. זאת הייתה שכונה יהודית, גרנו בבניין משותף רק של המשפחה זה היה בית מאוד גדול. עליתי בגיל 11 בשנת 1955 לארץ, במבצע לעליית יהודי מרוקו. הפלגנו באונייה לעיר מרסיי שבצרפת ומשם לישראל, שויכנו לעיר קריית שמונה.

היה לנו בית קטן מפחונים, בכלל לא הבנו איפה אנחנו בהתחלה. אחר כך עברנו לעיר עכו ששם הייתה חלק ממשפחתה של אימי. בציפייה לגור במקום יותר נח וטוב בשבילנו התחלנו בחיפוש אחר דירה. למדתי בבית יסודי שכולל גם חטיבה. אחר הצהריים הייתי עם חברים.

לאחר בית הספר היסודי החלטתי ללכת לבית ספר חקלאי שכולל גם פנימייה. בהמשך התגייסתי לצבא ליחידת חבלה בצבא, יחד עם הגרעין של הישוב שגרתי בזמנו. התפקיד של היחידה היה לנטרל מטענים במהלך שחרור סיני.  תפקידי היה לשמור על ביתו של הזקן ( בן גוריון ) בשדה בוקר. זו הייתה תקופה מאוד מעניינת ומיוחדת בשבילי.

תמונה 1
קיבלתי שטח חקלאי משלי בשדה בוקר אבל חבריי מבית הספר החקלאי קראו לי להקים יישוב ברמת הגולן שנקרא גבעת יואב. במהלך הקמת היישוב התחתנתי עם שולמית אלוני ז"ל ונולד לי ילדי הראשון תומר.

תמונה 2

הסיפור המלא בריאיון שלהלן:

https://www.youtube.com/watch?v=yW3lX139dJQ

הזוית האישית

סבא אשר: אני חושב שזו חוויה מרגשת וחד פעמית. מעבר לתיעוד, הסרטון לדעתי הרבה יותר מרגש מטקסט כתוב ואני שמח שעשינו את התכנית הזאת ואת התיעוד הזה.

הנכד אורי: הייתה לי חוויה מאוד מעניינת ולמדתי הרבה דברים חדשים על סבי.

מילון

הזקן
כינוי של בן גוריון

ציטוטים

”הדור שלנו בנה את המדינה לדור הצעיר צריך להמשיך לפתח את המדינה “

הקשר הרב דורי