מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של ארגון "השומר" במשפחתנו

דודי ומיה בבית הספר "עינות ירדן"
דודי ברחוב ניצנים ברמת גן, שבו גדל
"בדם ואש יהודה נפלה – בדם ואש יהודה תקום"

שלום, אנחנו מיה ודודי שגיא, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר עינות הירדן בעמיר. הסיפור שאנו מביאים היום למפגש בבית הספר של מיה, הוא סיפור של היסטוריה משפחתית, סיפורו של ארגון "השומר". מיה היא נכדה של שולה ודודי, ודודי הוא נכד של דוד (קרוי על שמו) וחביבה פיש, חברי ארגון "השומר".

בשנים הראשונות של המאה הקודמת אירעו פרעות ביהודים במזרח אירופה והרבה יהודים נרצחו באירועים האלה. בעקבות כך החל גל של עלייה יהודית לארץ ישראל, שנודע בשם "העלייה השנייה". חלק מהאנשים האלה, שעלו לישראל, באו עם רעיונות של הגנה עצמית כי הם לא רצו שיקרה להם מה שקרה לאחיהם באירופה. כתוצאה מכך נוסד בשנת 1909 ארגון "השומר" על ידי אנשי העלייה השנייה, והוא חרת על דגלו שלושה כללי יסוד: עבודה עברית, הגנה עברית והתיישבות עברית.

סבא שלי הגיע מרוסיה והצטרף לארגון "השומר" בשנת 1910, ועסק בשמירה ועבודה במושבות שהיו בארץ. באזור הקרוב שלנו הוא עבד בראש פינה ושמר גם ביסוד המעלה. בהמשך הוא היה בין החברים שהקימו את קיבוץ כפר גלעדי.

ססמתם של אנשי "השומר" הייתה "בדם ואש יהודה נפלה – בדם ואש יהודה תקום", והם שמרו גם על כללי התנהגות נאותים וכבוד כלפי הזולת. כאשר סבי הצטרף לארגון "השומר" הוא חתם כמו כל יתר החברים על התקנון של "השומר" אשר נפתח במילים: "קודם כל – היה אדם".

בשנת 1920 התפרק מרצון ארגון "השומר", וסבא שלי סיים את דרכו בארגון ועבר לעסוק בקידוחים למציאת מים וחפירת בארות. אנחנו במשפחה ממשיכים להיות קשורים לכל פעילות של ארגון השומר.

הזוית האישית

מיה הנכדה המתעדת: זו הייתה חוויה טובה ומעניינת לכתוב את הסיפור של סבא.

מילון

ארגון השומר
השוֹמֵר היה ארגון הגנה ביישוב היהודי בארץ ישראל, שפעל בשנים 1909–1920. הארגון הוקם על ידי אנשי ארגון בר גיורא, ומטרתו המוצהרת הייתה "כיבוש השמירה" ו"כיבוש העבודה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר סבי הצטרף לארגון "השומר" הוא חתם כמו כל יתר החברים על התקנון של "השומר" אשר נפתח במילים: "קודם כל – היה אדם“

הקשר הרב דורי