מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה יעקב אליאס

התלמידים מתעדים את סיפורו של יעקב אליאס
יעקב אליאס
סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה יעקב אליאס

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה יעקב אליאס. יעקב נולד באתיופיה בעיר גונדר בשנת 1941. הוא עלה לארץ בשנת 1956.

יעקב אליאס נולד בשנת 1941 באתיופיה, בכפר פנטר במחוז גונדר. הוריו נפטרו בהיותו ילד והוא גדל בבית אחיו המבוגר ממנו. בגיל 13 התחיל ללמוד בבית ספר יהודי שהוקםעל ידי הסוכנות היהודית. לאחר שנתיים בשנת 1956 היה בן 15 הצעירים והצעירות שנבחרו להישלח לישראל. יעקב וחבריולקבוצה נתנו את הבטחתם שבתום הלימודים וההכשרה הם יחזרו לאתיופיה כמורים וכמדריכים להכין את הנוער היהודי באתיופיה לעלייה. הייתה זו התחייבות מוסרית שנתנו למחנך ולמנהיג הנודע של עדת אתיופיה יונה בוגלה.

יעקב למד בכפר בתיה ובימין אורד. עם סיום לימודיו בתיכון למד בקורס להנהלת חשבונות. בשלב זה בהיותו בן 23 חש שהוא מוכן לממש את משימתו החינוכית. בשנת 1964 חזר לאתיופיה, התמנה למורה בבתי ספר יהודיים ולאחר זמן למפקח באזורי גונדר וטנה. כ – 20 שנה נמשכה שליחותו, בה עשה חיל בהוראת העברית ובחיזוק הזיקה למורשת ולמדינת ישראל בקרב תלמידיו.

תמונה 1

בעיצומה של המלאכה נאסר לפתע, יחד עם עוד שלושה מורים, ונשלח לכלא באשמת שוא של ריגול למען ישראל. הוא ישב בכלא למעלה משנתיים וידע סבל ועינויים. בשנת 1984 שוחרר וחזר לארץ עם אחד מילדיו. אשתו וארבעת ילדיו האחרים לא הורשו להצטרף איליו, ורק לאחר חודשים ארוכים התאחדה המשפחה.

תמונה 2

יעקב החל לעבוד בסוכנות היהודית ובג'וינט, ובתוך כך למד במדרשת נתניה והוסמך כעובד חינוכי – סוציאלי. תחושת השליחות לא הרפתה ממנו. הוא חזר לאתיופיה לפרקי זמן שונים והפעם כשליח העלייה. הוא סייע ב"מבצע משה", להעלאת חלק מיהודי אתיופיה. בשנת 1991 לקח חלק בהכנות ל"מבצע שלמה", ובד בבד ניהל את בית הספר שהוקם בשגרירות ישראל באדיס-אבבה. כמו כן השתתף יעקב בפעולות שנועדו לזרז את העלאתם של היהודים מאזור קוארה שבמערב אתיופיה.

הודות לידע ולנסיון הרב שצבר בפעילות העלייה מאתיופיה נשלח יעקב אליאס לדרום אפריקה, לשוויץ ולדרום אמריקה למשימות הסברה ומגבית. היום הוא ממשיך לטפל בקליטתם של יהודי אתיופיה במסגרת מחלקת הרווחה בעיריית רחובות, והוא חבר בוועדות עזר שונות.

התלמידים: יסמין מקונן, בת אל כהן, יוסף טרקין, יובל תמנו – מקשיבים לסיפורו של יעקב אליאס

תמונה 3

תיעוד סיפורו המלא והמצולם של אסיר ציון יוצא אתיופיה יעקב אליאס בסרט

הסרט הופק ע"י חניכי פרויקט 'אברה', באר שבע בשנת 2012: במסגרת פעילות התכנית החברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה.

בימוי ועריכה: דוד גברו.  עמותת עצו"מ.

תכנית "אברה" (אברה באמהרית פרושה "להאיר") הוקמה במטרה להעניק הזדמנות לאסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה לספר את סיפורם ולזכות בהכרה ובכבוד להם הם ראויים. "אברה" מפגישה בין אסירי ציון לבין בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התכנית מעניקה לנוער את הזכות להכיר באופן אישי את אסירי הציון ומאפשרת להם ליטול חלק מהותי בתיעוד סיפורם אודות פעילותם הציונית.

הזוית האישית

התלמידים: יסמין מקונן, בת אל כהן, יוסף טרקין, יובל תמנו מספרים:

"זה חשוב, שהאנשים ובני הנוער ידעו את סיפור העלייה מאתיופיה, מאיפה הכל התחיל, מאיפה זה בא, מה השורשים שלהם".

"מרגיש טוב עם עצמי, עכשיו שאני יודע יותר על סיפור העלייה של אבותנו. אני מקווה שנצליח ונמשיך לשמור על זה".

מילון

גונדר
גונדר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי,

יונה בוגלה
יונה בוגלה (נקרא גם יונה (בן) נפתלי, 1908–1987) היה מחנך ואיש ציבור יהודי-אתיופי שהיה מנהלה של רשת החינוך של ביתא ישראל באתיופיה במשך שנים פעל בחיזוק הקשר בין יהודי התפוצות לקהילת ביתא ישראל ולבין מדינת ישראל.

ציטוטים

”מהיום והלאה לא תיפול על כף רגליך אף מכה!“

הקשר הרב דורי