מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אסיר ציון גובו מלדה

גובו עם צוות התלמידים המתעדים
גובו ואשתו בביתם בבאר שבע
לאחר שנה וחצי בכלא המשיך בפעילות הברחת יהודים לישראל

לאחר שהחלה העליה דרך סודן, גובו מלדה עסק בהברחת קבוצות של יהודים לגבול אתיופיה-סודן. באחת הפעמים הוא נתפס – "מזל שזה היה בדרך חזרה מהגבול, שלא היו איתי אנשים" וישב בכלא שנה וחצי. לאחר שהשתחרר, המשיך בפעילות ההברחה. בשנת 1989 החל במסע קשה עם משפחתו דרך סודן ומשם לישראל.

"גובו מלדה (61), תושב באר שבע, נשוי ואב לשישה ילדים, נולד בכפר קטן בחבל גונדר באתיופיה למשפחה בת 12 נפשות. במשך שנים הוא לא האמין כי מדינת ישראל בכלל קיימת. "תמיד", הוא מספר, "אבא שלי היה מספר לנו על ארץ ישראל, אבל אנחנו הילדים לא האמנו שיש בכלל דבר כזה"

עם השנים כבר החלה הרוח הציונית לנשב בכפר מגוריו של גובו. פעילים של ארגונים יהודיים מרחבי העולם, כמו גם פעילי עלייה מישראל, החלו לפקוד את האזור, ורעיון העלייה לישראל הלך וצבר תאוצה עוד הרבה לפני "מבצע משה", מבצע העלייה הגדול לעליית יהודי אתיופיה בראשית שנות השמונים. גובו נדלק על הרעיון. עוד בשנות השבעים, והוא בסך הכל צעיר בשנות העשרים לחייו, נרתם גובו לפעילות ציונית חשאית, שמצאה את ביטויה בעיקר בהברחת יהודים מהכפרים בחבל גונדר אל גבול סודן ומשם לישראל. במשך שנים פעל כך גובו מלדה, כשהיה מוביל קבוצות של יהודים מהכפרים בשעות הלילה במסעות של מאות קילומטרים אל הגבול עם סודן, כשהיעד הוא ארץ ישראל. פעמיים הוא נתפס בידי חיילי המשמר האתיופי בדרכו מגבול סודן בחזרה לכפר מגוריו. "המזל הוא", הוא נזכר, "שנתפסתי בדרך חזרה, כשהייתי לבד, ולא עם קבוצת היהודים שהובלתי. אחרת היו עוצרים גם אותם ומשליכים אותם לכלא". בפעם הראשונה שיחק לו המזל והוא שוחרר כעבור זמן קצר. בפעם השנייה הוא נשלח ל־18 חודשי מאסר"

סיפורו המלא בקישור לכתבה המצורפת: גובו מלדה ודג'ן מולה אסירי ציון מייד אין אתיופיה

כתבתו של עודד בר מאיר, my net באר שבע, מתאריך 4.08.11

גובו מלדה מבאר שבע ודג'ן מולה מנתיבות נצרו בליבם במשך שנים את פועלם למען העלאת יהודי אתיופיה לארץ, את המעצרים, החקירות והעינויים. במסגרת תוכנית חברתית שפועלת למען אסירי ציון יוצאי אתיופיה, הם חשפו את סיפוריהם האישיים בפני בני נוער

תמונה 1

 

קישור לתיעוד סיפורו של דג'ן מולה

תלמידים מראיינים ומתעדים את סיפורו של גובו מלדה

"במסגרת תוכנית "אברה" ("להאיר" באמהרית), פרי יוזמתה של עמותת עצו"מ, הופגשו בחודשים האחרונים 18 בני נוער מבאר שבע עם אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה, במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. מרבית בני הנוער שהשתתפו באותה תוכנית ייחודית הם בני הקהילה האתיופית, שכלל לא היו מודעים לביוגרפיה המרשימה והמצמררת של בני שיחם. לא רבים יודעים, אבל התואר "אסיר ציון" אינו רק נחלתם של פעילי העלייה ממדינות חבר העמים, אשר נאבקו במשך שנים למען עלייתם ארצה. גובו מלדה, תושב באר שבע, ודג'ן מולה, תושב נתיבות, הוכרו אף הם כ"אסירי ציון" במהלך השנים על פעילותם הציונית בקצה האחר של הגלובוס".

גובו ואשתו בביתם בבאר שבע – ברקע תמונות בני המשפחה

תמונה 2

הזוית האישית

"במסגרת תכנית חברתית של עמותת עצו"מ, עמותה חברתית שפועלת זה עשור למען חסידי אומות העולם המתגוררים בארץ, מסייעת למשפחות טרור ונאבקת גם בתופעת הסחר בנשים, חשפו גובו מלדה ודג'ן מולה את סיפוריהם האישיים בפני בני נוער באר שבעיים. במסגרת תוכנית "אברה" ("להאיר" באמהרית), פרי יוזמתה של עמותת עצו"מ, הופגשו  18 בני נוער מבאר שבע עם אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה, במטרה לשפוך אור ולתעד את תולדותיהם וסיפורי עלייתם ארצה.

מילון

גונדר
גונדר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעתים קרובות "מחוז גונדר".

ציטוטים

”מזל שזה היה בדרך חזרה מהגבול, שלא היו איתי אנשים“

הקשר הרב דורי