מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אבי בן ארי

הקשר הרב דורי
תוכנית הקשר הרב דורי
ילדותו של סבי חוויותיו וזיכרונותיו

סבא אבי נולד בהונגריה ב- 1948 להורים ניצולי שואה.

משפחתו התגוררה בעיר הבירה בודפשט. לסבא אבי היו קרובי משפחה, דודים שחיו בקרבתם. סבא אבי התחנך בגנים ובתי ספר, בעיר בודפשט. כשהיה בן שנתיים נולד אחיו הצעיר גבי.

סבא אבי מספר כי בילדותו הוא נהנה לשחק במזחלות בחורף עם אביו כאשר ירד שלג. מזחלת היא אמצעי תחבורה המשמש את האדם באזורים מכוסים בקרח או בשלג. המזחלת משמשת להסעה, שינוע וגם לשעשועים וספורט חורפי. ויקיפדיה. משפחתו אהבה ללכת כל יום ראשון לאי מרגיט במרכז בודפשט.

כשסבי היה בכיתה ג' הרוסים נכנסו להונגריה ותקפו ברחובות כשהם נוסעים עם טנקים, הוא זוכר את זה כחוויה משמעותית ומפחידה עבורו. המרד ההונגרי היה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות ושליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד דוכא באופן ברוטאלי על ידי כוחות הצבא האדום. כ־2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי.

שנה אחרי שהרוסים נכנסו להונגריה, סבי ומשפחתו עלו לארץ ישראל, לעיר הדרומית באר שבע. בְּאֵר שֶׁבַע היא עיר במחוז הדרום. היא העיר התשיעית באוכלוסייתה במדינת ישראל והשנייה בגודלה במחוז הדרום. שטח השיפוט של באר שבע הוא 117,500 דונם, והיא השנייה בגודלה בישראל. הוכרזה כעיר בשנת 1906. משמשת כמרכז מטרופולין באר שבע. ויקיפדיה

סבא מספר שהיה לו מאוד קשה להיפרד מהדוד שלו שנשאר בהונגריה. המעבר לארץ ישראל היה לא קל לסבי, בביתו דיברו הונגרית ולא ידעו מילה בעברית. הוא מספר כי לא היה קל להיות עולה חדש. בגלל שלא ידע עברית וילדים לא שיחקו ודיברו איתו. הוא הרגיש שהוא צריך ללמוד עברית כדי לרכוש חברים. הוא החליט ללמוד עברית וזה עזר לו לרכוש חברים. אחרי שרכש חברים, הוא שיחק איתם הרבה כדורגל וגם במשחקים במועדון השכונתי.

בנוסף סבא אבי מספר שהוא זוכר שבביתו המשיכו לדבר הונגרית, והוא חונך על פי הערכים החשובים להוריו.

בחינוך שלו ושל אחיו היו כבוד לאנשים מבוגרים, ובעיקר כבוד להורים, וערכים נוספים עליהם גדל הם: לנהוג בכנות ויושר, ולהתנהג בנימוס, כלפי כל אדם.

הזווית האישית

סבא אבי והנכד נבו בן -ארי , השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר אזורי משגב, בישוב עצמון שגב בתשפ"ב – 2022

מילון

סובייטים
סוֹבְיֵיט היה גוף שלטוני בברית המועצות. הסובייטים היו מועצות מהפכניות שנבחרו על ידי אזרחי המדינה. בתחילת הדרך היו סובייטים נפרדים לנציגי הפועלים, האיכרים והחיילים. בהמשך הם התאחדו, ושמם הרשמי היה "סובייט של העם". ברית המועצות הייתה ברית רפובליקות שבה השלטון נתון בידי מועצות נבחרות - הסובייטים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשסבי היה בכיתה ג' הרוסים נכנסו להונגריה ותקפו ברחובות כשהם נוסעים עם טנקים, הוא זוכר את זה כחוויה משמעותית ומפחידה עבורו“

הקשר הרב דורי