מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של תמונה

נויה וסבתא אתי
סבתא אתי המדריכה באמצע עם החולצה הלבנה
טיול של תנועת נוער לירושלים

שמי אתי לזרוביץ נולדתי ב1962, בארץ ישראל בעיר צפת, בחג החנוכה.

מיד אחרי לידתי, הוריי שהיו בקבוצה של חברים בני עשרים, עלו לגור במושב בשם רמות נפתלי. במושב היו כשישים משפחות של זוגות ציונים שרצו להיות חקלאים, ובאו ליישב את הגליל. המושב נמצא בגבול לבנון. משפחתי גידלה מטעים של תפוחי עץ, אגסים וגידולי שדה.

הוריי צפורה ויעקב עלו ממרוקו. סבא רבא יעקב עלה בעליית הנוער, עם אחיו הגדול לקיבוץ עין גב, שם הוא התחנך והתגייס לצנחנים. הוריו הגיעו אחריו וגרו במעברות שבראש פינה, סבתא רבתא ציפי עלתה עם משפחתה בגיל שתיים עשרה. כאשר אבי יעקב בא לבקר את הוריו במעברות בראש פינה, הוא פגש את צפורה אמי והם התחתנו ועברו לגור ברמות נפתלי, שם נולדו להם תשעה ילדים. אני הבת השנייה.

שמי הוא אסתר, ובקיצור אתי, אני נקראת על שם של סבתא של אמא שלי. היא ומשפחתה גרו במרוקו בכפר ליד קזבלנקה. בקזבלנקה הנשים ילדו בבית, מיילדת הייתה מגיעה לבית היולדת ועוזרת לאימא היולדת. אני נקראתי על שם  מיילדת ואישה אהובה בשם אסתר.

כאשר הייתי ילדה והתגוררתי במושב רמות נפתלי, המצב בגבול הצפון היה מתוח ביותר. היו המון הפגזות של קטיושות וחדירות מלבנון, באותו הזמן לא היו מקלטים, ולכן אבי נאלץ לחפור בור מתחת לבית, וכאשר היו הפגזות היינו רצים למקום בו הוא חפר. כאשר  היו הפגזות של קטיושות וחדירות כל גבר במושב לקח נשק ושמר מסביב לביתו, למרות כל המצב הביטחוני המתוח, הייתה לנו ילדות מאושרת.

הייתי מדריכה של בני ובנות מצוו ושל תנועת הנוער העובד והלומד, בשנת 1979 לפני ארבעים וארבע שנים, במושב רמות נפתלי. מאוד היה חשוב לי הערך של אהבת ארץ ישראל, ושהנוער יתחבר לארץ ולהיסטוריה שלה, לכן החלטתי להדריך את הילדים שמגיעים לגיל המצוות, ולטייל בארץ ישראל בכל מיני אתרים החשובים לנו בהיסטוריה של העם היהודי.

סיפורה של תמונה

התמונה צולמה בהרי ירושלים באחד מהטיולים שליוויתי את בני המצוות, באותה התקופה הייתה שמחה והתרוממות רוח, בעקבות חתימת הסכם השלום עם מצרים, אך יחד עם זאת הייתה מתיחות עקב פיגועים.  בתמונה רואים אותי ואת חניכיי ממושב רמות נפתלי. אני וחניכיי היינו נרגשים מאוד לטייל בירושלים עיר הבירה. נסענו לכותל, למוזיאון ישראל ולגבעת התחמושת. החניכים רצו לתעד את ירושלים, ואחר כך יצרו חוברת חוויות כחלק ממשימות הבר מצווה. בתמונה היינו לפני הכניסה לגבעת התחמושת ולפני ההדרכה הורה מלווה צילם אותנו.

הטיול לירושלים ועם בני ובנות המצווה

תמונה 1

הזווית האישית

נויה: גיליתי סקרנות וענין בסיפורים שסבתא סיפרה. למדתי שגם לפני ארבעים וארבע שנים, היו תנועת נוער וסבתא שלי הייתה מדריכה בתנועת הנוער העובד והלומד, של תנועת המושבים.

סבתא: היתה לי הנאה רבה מהסקרנות והעניין שנכדתי הראתה, היה לי נעים להיזכר בעבר שלי, ולהעלות חוויות בפני הנכדה שלי.

מילון

מעברות
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50 של המאה ה-20. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (מתוך ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר היו הפגזות של קטיושות וחדירות, כל גבר במושב לקח נשק ושמר מסביב לביתו, למרות זאת הייתה לנו ילדות מאושרת“

הקשר הרב דורי