מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר רב דורי עם סבתא רחל וסבא יהודה

סבתא רחל
סבתא רחל בצעירותה
סבתא רחל וסבא יהודה מספרים ליקיר

שמי יקיר דרור, בתכנית הקשר הרב דורי השתתפתי יחד עם סבתא רחל דהן ועם סבא יהודה, תעדנו את סיפורה של סבתא רחל ומסבא שמעתי על השירות הצבאי שלו בצנחנים.

סבתא רחל מספרת ליקיר

נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה. אני דוברת ארבע שפות: מרוקאית, צרפתית, עברית ואנגלית יש לי אחות אחת בשם תמר. היא הבכורה במשפחתי ויחד איתה אהבתי לשחק. היינו משחקות בילדותנו בכל מיני משחקים כמו: גוגואים, מחבואים ועוד… החוויה שאני זוכרת, כשהייתי ילדה קטנה זה שהביאו לי בחג החנוכה שוקולד גדול בצורת נעל ובתוכו היו הרבה שוקולדים בפניםמאז אני אוהבת שוקולד, השוקולד האהוב עלי הוא פררו רושה.

למדתי כמו כולם בבית ספר, בלימודים אני חושבת שאני הייתי טובה והמקצוע האהוב עליי הוא שפה. הייתי חברה גם בתנועת נוער צופים ונהנתי ממש מהפעילויות שם. בילדותי גידלתי חיית המחמד שהיתה ציפור, אבל אני לא זוכרת את השם שלה ואיך קראתי לה.

שמות הורי: איז'ה ויעקוב עמר. ההורים שלי כיבדו אותי ואהבו אותי ופינקו אותי.  אני זוכרת את הבית במרוקו, אני זוכרת שירד שלג במרוקו והיה כיף. במרוקו היינו משתמשים בפחם לחימום. בארץ לא הדלקנו את החימום, אני לא זוכרת שהיה מזג האוויר סוער כל כך שגרם לאיזה שהוא נזק. בחורף היו לנו מלא הפסקות חשמל ובשביל תאורה הינו משתמשים בנרות. בחורף, היו ילדים רבים שלא הגיעו לבית הספר ואני זוכרת שפעם אפילו התבטלו הלימודים. בחורף אני אוהבת לשתות תה ומופלטה ואני אוהבת לאכול קוסקוס.

מהעלייה לישראל אין לי זיכרון טוב, אני מאוד לא אהבתי את תהליך העלייה לארץ.

 סבתא רחל בצעירותה

תמונה 1

סבא יהודה מספר ליקיר על שירותו הצבאי בצנחנים

בצעירותי, בגיל הגיוס התגייסתי לצבא. רציתי להתגייס והתגייסתי בשנת 1967. בזמני עשינו שלוש שנות שרות חובה בצבא.

השתתפתי במלחמות ישראל: מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים. הייתי מפקד צוות, הייתי בחיל צנחנים, הדרגה שלי היא סמל, והכומתה שלי הייתה בצבע אדום. שרתי שלוש שנים בשירות החובה ובנוסף בכל ימי המילואים והימים בהם גוייסתי בתקופת המלחמות.

החוויה שזכורי לי, שנרדמתי וישנתי בבוקר עד שעה מאוחרת, עד שהפגזים נפלו ליידי. בצבא היו לי חברים, אבל כמו שלימדו אותנו – החבר הכי טוב שלי מהצבא הוא הנשק שלי שאיתו נחתתי בצניחות.

הזוית האישית

 יקיר: היה לי כייף לדבר עם סבתא רחל ולשמוע את הסיפור שלה ושל סבא יהודה. אני מאחל לה ולסבא יהודה אריכות ימים.

מילון

גוגואים
חרצנים של מישמש

פררו רושה
פררו רושה (באיטלקית: Ferrero Rocher), הוא שם המותג של ממתק כדור שוקולד (פרלין) מתוצרת חברת המזון האיטלקית פררו. כל כדור שוקולד מורכב מאגוז לוז קלוי שלם עטוף בציפוי ופל שממולא בקרם אגוזים ועליו שכבת שוקולד חלב ושבבי אגוזים. קיימים פרלינים גם עם מילוי אחר. כל כדור שוקולד נעטף בנפרד בעטיפה משלו בצבע זהב או בצבע אחר, בהתאם למילוי. הוא יוצר לראשונה ב-1982.

ציטוטים

”החוויה שלי מהעלייה לארץ שאני לא אהבתי את תהליך העליה לארץ“

הקשר הרב דורי