מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של רחל אנקר (זיג בנד)

אני ונכדי האהוב גיל
משפחת אנקר בפולין
עוצמתה של אשה

סבא יעקב מספר לגיל על סבתא רבתא רחל אנקר

סבתא רחל נולדה בשנת 1918 בעיר לודג' בפולין, היו לה שני אחים גדולים ממנה אברהם ויחיאל. כשהיתה ילדה קטנה אימא שלה נפטרה ורחל נמסרה לגידול אצל סבתא וסבא שלה. בזמן שגדלה אצל סבא וסבתא שלה אבא שלה התחתן פעם נוספת ונולדו לה שתי אחיות חורגות. כשחזרה הביתה חיכו לה חיים לא קלים מצד אמה החורגת.

ליד הקונדיטוריה בעיר לודז' 1938

תמונה 1

בספטמבר 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה כשהגרמנים כבשו את פולין, סבתא רחל ועוד עשרות אלפי אנשים נמלטו לברית המועצות (רוסיה). תוך כדי ההפצצות של הגרמנים הם הצליחו להגיע לברית המועצות, שם שהתה כל שנות המלחמה (6 שנים) עד 1945. בשנים האלו סבלו סבתא והקבוצה של החברים מרעב וממחלות, ותנאים לא קלים. במהלך הנדודים הגיעו עד אוזבקיסטן. הם התפרנסו מעבודות שונות – תעשייה, חקלאות, הכל בשביל לשרוד. כשהסתיימה המלחמה חזרה לפולין כדי לגלות שלא נשאר כמעט אף אחד ממשפחתה. נותר אח גדול אחד ואחות חורגת אחת שהיגרו לארצות הברית.

המסע לארץ ישראל

שערי הארץ היו חסומים על ידי הבריטים, יהודים לא יכלו להגיע לארץ ישראל וניסו בכל דרך חוקית או לא חוקית. סבתא הצטרפה לארגון שנקרא "הבריחה" תפקיד הארגון היה להעביר יהודים מאירופה לנמלי הים התיכון. כשהגיעו לנמלים הועלו על ספינות מעפילים רעועות איתם הפליגו לארץ ישראל. כשסבתא הגיעה לצרפת הועלו על ספינה שנקראה "לטרון", אונייה ישנה בת שבעים שנה שהייתה מיועדת לשיט בנהר ומצבה היה רעוע. היא הייתה אוניית קיטור. כשהגיעה קרוב לחופי ישראל נתפסו על ידי הבריטים ונלקחו לנמל חיפה. הם הורדו בכוח מהאונייה (כשירדו ממנה היא טבעה) ומשם נשלחו למחנה מעצר בקפריסין שם היו במעצר תשעה חודשים.

מחנה המעצר בקפריסין

תמונה 2

לאחר ששוחררו מקפריסין הועברו למחנה עתלית, משם הועברו היא והקבוצה לקיבוץ ניר דוד (תל עמל). בשנת 1948 לאחר הכרזת המדינה פרצה מלחמת העצמאות וסבתא רחל גויסה לצה"ל ושובצה לגדוד 13 של גולני, היא הייתה מבשלת. היא השתתפה בכיבוש צפת, בית שאן ואילת.

בדרך לכיבוש אילת ומעלה עקרבים

תמונה 3

כשהסתיימה המלחמה חזרה לקיבוץ. בשנת 1950 עברה לתל אביב, שם התחתנה עם סבא רבא שבתאי אנקר שגר בשכונת מחלול על חוף הים שהיו בה צריפים. בשנת 1952 עברו לדרום תל אביב ושם נולד סבא יעקב. בשנת 1956 נולדה אחותו של סבא שרה. בשנת 1954 עברה המשפחה לכפר גנות והפכו להיות חקלאים (סבא עובד ומפתח שם את המקום עד היום הזה).

בשנת 1985 סבתא רבתא רחל נפטרה יהי זיכרה מבורך לעד!

קישור לסיפור בפורמט PDF: גיל חיים – הסיפור של סבתא רבתא שלי

סרטון: סבא יעקב מספר

הזוית האישית

סבא יעקב: התכנית הקשר הרב דורי נתנה "במה" כמעט חד פעמית להעביר את ההיסטוריה המשפחתית אפילו בחלקה לדור הצעיר שנראה לו כי המציאות בה הוא חי כיום הייתה תמיד קיימת. זו ההזדמנות לספר כי לפני זמן לא רב היה קיומו של העם היהודי כפסע לפני הכחדה. אני בטוח שהסיפורים נקלטו ויהיו רובד בחיים של גיל.

גיל: היה לי מאוד כיף ללמוד על סבא ועל אימא של סבא שלי, לחוות עוד זמן איכות עם סבא שלי. נהנתי ללמוד על המורשת המשפחתית והמורשת של עם ישראל. אני ממליץ מאוד להרבה ילדים וסבים וסבתות! תודה על תקופה מדהימה.

מילון

ארגון "הבריחה"
תנועת הבריחה הייתה התארגנות ציונית, שהייתה אחראית להגירה הבלתי-חוקית של כשלוש מאות אלף ניצולי השואה לארץ ישראל בשלהי מלחמת העולם השנייה ולאחריה, בין השנים 1948-1944. ההמונים נדדו משטחי ברית המועצות באסיה ומזרח אירופה למרכז אירופה מערבה ולדרומה במגמה להגיע לארץ ישראל.

הספינה "לטרון"
לטרון הייתה אוניית מעפילים, נקראה על שם מחנה המעצר בלטרון, בו רוכזו בין היתר ראשי היישוב ופעילי המחתרות "ההגנה" והאצ"ל לאות מחאה כנגד שלטונות המנדט הבריטי. הפליגה מנמל לה סיוטה (La Ciotat) בדרום צרפת ב-19 באוקטובר 1946; נעצרה על ידי כוחות הצי הבריטי ונגררה לנמל חיפה ב-1 בנובמבר 1946.

מחנה עתלית
מחנה המעצר בעתלית או מחנה המעפילים בעתלית שימש כמתקן כליאה בריטי ובו נכלאו אסירים בזמן המנדט הבריטי וכן שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות. לאחר סיום המנדט, הוסב המתקן לשמש כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940, ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים. ב-1987 הוכרז כאתר לאומי למורשת ההעפלה והעלייה של מדינת ישראל.

ציטוטים

”כשהיתה ילדה קטנה אימא שלה נפטרה ורחל נמסרה לגידול אצל סבתא וסבא שלה“

הקשר הרב דורי