מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של פרינה הולצמן

תוכנית הקשר הרב דורי
מפגש סבים וסבתות
העלייה מאוקראינה לחולון עם בעלה יהושע.

שמי דריה, ובחרתי לספר על פרידה הולצמן בת השבעים ושלוש, שנולדה בתאריך 4 בספטמבר 1949, באוקראינה בצ'רנוביץ שאז הייתה חלק מברית המועצות, ועכשיו גרה בחולון עם בעלה יהושע.

להוריה של פרידה קוראים מניה וחיים והם עברו את השואה, היה מאוד קשה באותו זמן להוריה של פרידה. היא הייתה הבת היחידה ונולדה פגה, לפני הזמן ובקושי שרדה, כך שלא נולדו להוריה ילדים נוספים. היא גדלה באותה עיר שנולדה בצ'רנוביץ.

פרידה לא הלכה לגן הילדים, אבל היא ממש אהבה ללמוד בבית הספר, היא הייתה מצטיינת בלימודים אבל בעיקר אהבה  פיזיקה, היה להם מורה יעקוב גריגוריביץ' שאפשר היה רק לחלום על מורה כזה, הוא היה מסביר הכל ממש טוב ומקשר הכל לחיים. וכך היא מספרת:

"היינו חבורה מגובשת של חברות וחברים, כולנו גרנו בשכונה אחת ולמדנו יחד מכיתה א'. כשהייתי בת שש עשרה קיבלנו אישור עלייה לישראל. אני זוכרת את הערב האחרון לפני הנסיעה, זה היה באפריל 1966.בחוץ השתוללה סופת שלג חריגה לחודש אפריל, והייתה הפסקת חשמל. ישבנו החברות שלנו ואני על הספה ללא אור נורות, וניסינו לא לבכות היינו בטוחות שלא נתראה עוד בחיים. ברית המועצות הייתה מעבר ל"מסך הברזל" אין יוצא ואין בא. למחרת באו החברות ללוות אותי לתחנת הרכבת. גם זה דרש מהן אומץ כי היו יכולים  להתנכל להן אחר כך, כ"בוגדות במולדת הקומוניסטי" כמוני. ובאמת הקשר בינינו התנתק. אמנם אפשר היה לשלוח מכתבים, אבל גם זה היה מסוכן עבורן. הן היו בסוף התיכון והיו צריכות להמשיך בלימודים גבוהים. קשר עם ישראל היה כמו לפגוע בסיכויים שלהן, אבל העולם השתנה. החברות הכי טובות שלי עלו לישראל, ואחרי שנים רבות של נתק, חידשנו את הקשר. אנחנו נפגשות ,ונזכרות בילדות ובנעורים שלנו ,זוכרות את ההורים שלנו שכבר אינם. חברות כזאת שנקשרה בילדות נמשכה עד עכשיו."

כשפרידה ומשפחתה עלו לישראל, הם גרו בקיבוץ קטן, ושם היא למדה את השפה העברית תוך שלושה חודשים, והגישה את כל המבחנים הנדרשים בישראל בהצלחה רבה.

פרידה למדה להיות מורה לפיזיקה ומתמטיקה, ולאחר שלמדה הייתה מורה בבית הספר. פרידה לא שירתה בצבא כי היא עלתה לארץ וישר הלכה ללמוד ולעבוד. פרידה התאהבה ביום הולדת של חבר טוב  משותף ביהושע. הם הכירו דיברו והיה להם כיף ביחד. היה קשה ליצור קשר  כי הם גרו רחוק אחד מהשני ולא היה אז טלפון בכל בית. הם היו מתקשרים אחד לשני דרך טלפון ציבורי, ואז כעבור שנתיים הם התחתנו, והם גרים ביחד כבר חמישים ואחת שנים של אהבה. לפרידה וליהושע יש שני בנים ונכד אחד, שקוראים להם שרון ועופר. לבן של עופר קוראים בן והוא כבר בכיתה א'.

הזווית האישית

דריה: אני מאוד אהבתי לעשות את העבודה הזאת, כי הכרתי אישה מקסימה ומאוד נעימה. דברים שמאוד היה לי כיף לשמוע עליהם.

מילון

צרונביץ
צ'רנוביץ היא עיר מחוז בצפון בוקובינה, כיום באוקראינה, השוכנת על גדת הנהר פרוט, סמוך לגבול עם צפון רומניה, כ-650 קילומטר מדרום־מערב לבירה קייב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכרת את הערב האחרון לפני הנסיעה, זה היה באפריל 1966.בחוץ השתוללה סופת שלג חריגה לחודש אפריל, והייתה הפסקת חשמל. ישבנו החברות שלנו ואני על הספה ללא אור נורות, וניסינו לא לבכות היינו בטוחות שלא נתראה עוד בחיים“

הקשר הרב דורי