מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתי, זהבה טורסקי

סבתא זהבה ואני
סבתא זהבה בילדותה
סיפור החיים של סבתי זהבה

שמי שירה טורסקי, אני תיעדתי את סיפורה של סבתא שלי, זהבה טורסקי.

בית ההורים

סבתא נולדה בישראל בתל אביב, סבתא גדלה אצל סבתא שלה כי הוריה התגרשו כשהייתה קטנה, בבית ילדותה דיברו בשפה הערבית והעברית. שמות הוריה של סבתא לאימא שלה קוראים מלכה ולאבא שלה קראו שלום. לסבתא אין אחים שהם משני הוריה ביחד, כל אחד מהוריה התחתן והביא ילדים לעולם, אבל סבתא לא גדלה עם אחיה מהנישואים השניים, כי היא גדלה אצל סבתא שלה.

סבתא גדלה בשכונת שייח' מונס, שהיום כבר לא קיימת כי בנו במקום את האוניברסיטאות של תל אביב. הבית היה בית של ערבים שברחו עם קום המדינה והיו בו שלושה חדרים, הייתה מרפסת עם גינה גדולה בה היו בונים סוכה ענקית לכל המשפחה. ליד הבית היה מטע של בננות וכאשר הבננות היו בשלות המשפחה הייתה קוטפת אותם.

בכתה ו' סבתא עברה לגור ביפו בדירת שלושה חדרים. החיים היו פשוטים, סבתא שיחקה רוב הזמן בחוץ בחבל, קלס, גומי, גולות. הלבוש היה צנוע, בכל שבוע סבתא שלה הייתה לוקחת אותה לשוק בשכונת התקווה לערוך קניות וסבתא שלה הייתה קונה לה משם מאפה מתוק. סבתא הייתה הולכת בכל שבת לבית הכנסת עם סבתא שלה ושם היא הייתה משחקת עם הילדים בזמן שסבתא שלה הייתה מתפללת.

סבתא זהבה בילדותה

תמונה 1

סבתא גדלה במשפחה דתית והיו שומרים את השבת בבית ואת כל החגים, בכל יום שישי כל הדודים והדודות היו מתאספים והיו עורכים קידוש ביחד. כל יום סבתא שלה הייתה מכינה לה אוכל טרי שהיא אוהבת כמו שניצלים, צ'יפס, קובנה אורז קציצות.

מנהגים ומסורות

סבתא סיפרה לי על מנהג שעשו בחג הפסח: כפי שכתבתי סבתא אהבה מאוד את חג הפסח, וגם את המנהג שלפני השיר מה נשתנה, היו קושרים לכל הילדים במטפחת מצה מתחת לזרוע כמו שהם לקחו  צידה לדרך, כל הילדים היו יוצאים החוצה ואז דופקים בדלת, המבוגרים היו שואלים אותם מי אתם והילדים היו עונים בני ישראל והמבוגרים היו שואלים מאיפה באתם? והילדים היו עונים ממצרים ואז המבוגרים היו שואלים ולאן אתם הולכים? והילדים היו עונים לירושלים ואז המבוגרים היו שואלים ומה בפיכם ואז הילדים היו מתחילים לשיר מה נשתנה והמבוגרים היו מצטרפים אליהם והשירה הייתה שמחה מאוד ובקולי קולות.

החוויות של סבתא מהבית ספר הם בעיקר היציאה לטיולים, משחקי חברה בחצר. סבתא לא שירתה בצבא, כי היא גדלה במשפחה דתית שבה לא היה נהוג לתת לבנות להתגייס לכן שוחררה מטעמי דת.

התחביבים של סבתא

התחביבים של סבתא היו לשחק עם החברות בשכונה בחבל וקלס. סבתא אהבה לקרוא המון ספרים, סבתא הייתה רשומה לספריה, משום שהיא אהבה ממש לקרוא ספרים והייתה כל יומיים מחליפה ספר לספר אחר.

היום, סבתא אוהבת ללכת לקאנטרי ולהתעמל, לשבת עם חברים, לבלות ולנסוע לחו"ל וכמובן סבתא מאוד אוהבת את הנכדים שלה.

הזוית האישית

במהלך הסיפור למדתי להכיר את ס יפורה של סבתא. חלק היה עצוב אך מתוך העצב והקושי סבתא בנתה משפחה לתפארת ואני גאה בה!!

מילון

שייח' מוניס
שייח' מוניס היה כפר ערבי במישור החוף התיכון בגבול מישור חוף יהודה, כ-3 קילומטרים צפונית-מזרחית לשפך הירקון, שנוסד במאה ה-18. בחודש מרץ 1948, במהלך מלחמת העצמאות, נמלטו תושבי הכפר ממנו, בתי הכפר חולקו לעולים חדשים ולחיילים משוחררים ואדמותיו צורפו לשטח המוניציפלי של תל אביב-יפו. לימים הוקמו עליהן אוניברסיטת תל אביב ומספר רחובות משכונות עבר הירקון. (ויקיפדיה)

מלוכדת
קרובים אחד לשני, ביחד

ציטוטים

”לתת כבוד לכל אדם לקבל את האחר“

הקשר הרב דורי