מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רחל

סבתא רחל וסבא יהודה בקשר הרב דורי
סבתי בעת עלייתה לארץ (השמאלית ביותר)
כל תקופת חייה

בס"ד

אבא אברהם ז"ל ואמא חיה ז"ל התחתנו מיד אחרי סיום השואה, הם היחידים שניצלו ממשפחתם, נולדו להם שלושה ילדים פטר (שלמה) ז"ל, קלרה (רחל סבתי), ובלימה (גילה). אז היה נדיר משפחות בעלות שלושה ילדים אחרי השואה. הם גרו בעיירה אלשט שברומניה ודיברו הונגרית.

בבית הספר הם היו עשר יהודים בכיתה, וכל השאר גויים. ואיך יכלו להבדיל בניהם? היהודים היו תלמידים טובים יותר. המקצועות האהובים על סבתא רחל הם מדעים וביולוגיה. היא גם הייתה חברה בנבחרת השחמט והכדור עף בבית הספר. סבתא מאוד אהבה להיפגש עם חברות בחצר כל יום.

סבתי בעת עלייתה לארץ (השמאלית ביותר)

תמונה 1

יום אחד, לאחר סיום בית הספר, שלמה אחיה רצה ללמד את רחל לשחות. הם הלכו לנהר הקרוב, ומה שלמה עשה? הוא זרק את רחל למים וצעק: "מי שרוצה לשחות צריך לא לפחד ממים! " רחל כמעט טבעה, אבל לבסוף הוא קפץ לנהר והציל אותה ב"ה. בנוסף אחיה עודד אותה גם ללמוד כדורגל.

סבתא עלתה לארץ ישראל בשנת 1964 כבת 13.5. הם המשפחה האחרונה שעלתה לארץ ישראל מהעיירה שלהם. אביה אברהם פחד שכשיעזבו הגויים בעיירה ישחיטו וישרפו את בית הכנסת וספרי הקודש, אז הוא דאג להעבירם לבית הכנסת שבעיר הגדולה.

לאחר העלייה גרו בבאר שבע שיכון ד'. היא הגיע לבית הספר החדש שלא ידעה לדבר אפילו מילה אחת בעברית, והמעבר היה קשה לה. היא למדה תיכון וסמינר בכפר אליהו, ונהנתה שם מאוד.

היא הכירה את סבא יהודה ממודעה בעיתון. הוא גר בחיפה סבתא רחל בבאר שבע והם נפגשו בתל אביב. הם התחתנו בשנת 1976 וגרו בקריית שמואל ברחוב שטרן, ונולדו להם שישה ילדים: שלומי, מיכאל, גלעד, חיה, שמוליק (אבי), ושריאל. בקומה מעליהם גרו ההורים של אימי. כך שאבי הכיר את אימי בגיל צעיר מאוד.

סבתא למדה חינוך מיוחד ולימדה בארבע בתי ספר ועוד 30 שנה בחב"ד בנים, שם היא הייתה מורה יחידה והשאר גברים. המשפחה עברה לקריית אתא ושם גרים עד היום, וברוך השם משפחת גולדשטיין ממשיכה להתרבות ולפרוח.

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, המשתתפים יצרו ספר מתכונים לכבוד חג החנוכה, מתכונים שעוברים מדור לדור. סבתי הכינה בלינצ'ס כי אני מרבה להכין בלינצ'סים בביקור אצלה.

 

תמונה 2

הספר הדיגיטלי של סבתא רחל והנכדה אביטל

במסגרת שיתוף הפעולה של תכנית הקשר הרב דורי עם "ענק של ספרים", הנכדה אביטל וסבתא, יצרו ספר דיגיטלי המבוסס על סיפורה סבתא רחל.

קישור לספר הדיגיטלי: "סבתא רחל לומדת לשחות / אביטל גולדשטיין"

תמונה 3

הזוית האישית

הנכדה אביטל: היה מהמם, סוף סוף הכרתי את סבתי יותר לעומק, נסו גם!!

מילון

שואה
אסון היהודים במלחמת העולם השנייה

ציטוטים

”" מי שרוצה לשחות צריך לא לפחד ממים! "“

הקשר הרב דורי