מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא – רחל צלח

סבא וסבתא כיום
סבתא רחל בחתונה
תחנות בחיי סבתי - העלייה מקזבלנקה לעיר טבריה

שמי רחל צלח נולדתי במרוקו בעיר קזבלנקה בשנת 1951. שם אמי רבקה ושם אבי אברהם.

היינו שמונה ילדים במשפחה. למדתי  בבית ספר ששמו לסק עד כיתה ו' ואני דוברת עברית צרפתית וקצת ערבית .

בשנת 1963 עלינו לארץ. כשעלינו לארץ, עלינו בסתר. השכנים לא ידעו זאת, כי יצאנו בשתיים בלילה למקום מסתור. משם לקחו אותנו לגיברלטר, ובהמשך לאיטליה ושם היינו כשבוע ימים, עד שהגיעה ספינה שלקחה אותנו לצרפת למרסיי, כדי לעלות אותנו לאוניה שלקחה אותנו לארץ ישראל.

מחנה מרסיי, שנמצא בדרום צרפת וזכה לכינוי "מחנה היהודים", על שום אלפי היהודים שעברו בו בין השנים 1944 – 1965כאן רוכזו רוב המעפילים שיצאו לארץ ישראל על סיפון אוניית "יציאת אירופה". כאן היה למעשה המרכז למפעלה של עלייה ב'. משנת 1947 ואילך פעל המחנה הגדול תחת חסותה של הסוכנות היהודית. תחילה נקלטו בו הפליטים ממחנות גרמניה שהתכוננו לעלייה, ומאוחר יותר, אחרי הקמת המדינה, שהו בו עולים ממזרח אירופה ומצפון אפריקה. כחצי מיליון עולים עברו במחנה מרסיי. נכון לשנת 1965, רבע מכלל תושבי ישראל שהה בו זמן קצר או ממושך יותר.

כשהגענו לארץ הייתי בת שתיים עשרה וגרנו בטבריה שיכון ד'. אבא שלי עבד בצמח כאיש תחזוקה, במחנה צבאי ואמי הייתה עקרת בית. אני למדתי בבית הספר חמד בטבריה, בכיתות  ז'-ח'. בתיכון למדתי עד כיתה י"א בבית הספר דבורה בטבריה.

לא שירתי בצבא בגלל בעיה  רפואית, ובמקום הצבא, הלכתי ללמוד לימודי אחיות. הלימודים היו מאתגרים מאוד, ובמשך הלימודים התחתנתי, לא סיימתי את הלימודים, והלכתי לעבודה במפעל ליצור לוחות של מיקר.

אלה לוחות  מיוחדים בעל ליבת גבס המכילים מוספים נוגדי בעירה. פני הלוח מחופים ברשת סיבי זכוכית (במקום נייר), מה שהופך את הלוח ל-לא דליק לחלוטין. הסיווג הגבוה והעמידות הגבוהה באש מאפשרים להשתמש בלוח זה לבניית מחיצות לציפוי קירות ותקרות בכל מקום בבניין בו נדרשים חומרים בלתי דליקים לחלוטין ועמידות גבוהה באש: ציפוי קונסטרוקציית פלדה נושאת, פירים, תעלות מיזוג אוויר, קירות אש, תקרות וכדומה.

את בעלי הכרתי בגיל עשרים, במועדון בו בקרנו כל החברים, והתחתנו בגיל עשרים וארבע.

נולדו לנו חמישה ילדים: לימור, ליאור, ריקי, אורטל, והדר. אנחנו נוהגים לחגוג את ימי הנישואין עם כל המשפחה בבתי מלון ובמסעדות .

כיום אני גמלאית, מתנדבת בבית חולים פורייה, רוקדת ריקודי עם, מטיילת פעם בחודש, ותחביב נוסף שאני פחות עושה זה בישולים ופגישות עם חברות .

במשפחה יש חפץ מיוחד שעובר מדור לדור כבר כמאה שנה, והוא מכתש ועלי ששימשו להכנת קפה, ותבלינים, וכיום אני משתמשת בו להכין אמצעי טיפוח.

המכתש והעלי שעברו במשפחה

תמונה 1

הזווית האישית

הנכד אושר ששון והסבתא רחל צלח, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מול גלעד שבקיבוץ אשדות יעקב בשנת תשפ"ב  -2022 בהובלת המורים גדי נחום וריקי גלזר.

מילון

קזבלנקה
קזבלנקה היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-4.4 מיליון נפש, והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשעלינו לארץ ממרקו עלינו בסתר, השכנים לא ידעו זאת, כי יצאנו בשתיים בלילה למקום מסתור“

הקשר הרב דורי