מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רחל בן יצחק

סבתא ואני בספריית ביה"ס האהובה עלינו
סבתא בילדותה, עם הבובה האהובה עליה
בובה, סוס ועגלה

סבתא רחל נולדה ב-כה' אייר תשי"ד בלוד לברכה וישראל מאיר הורמן. היום סבתא וסבא בצלאל מתגוררים באבני איתן.

הוריה של סבתא רחל נולדו בפולין ושהו בסיביר בזמן השואה. אביה התגייס ל"צבא האדום" ואמה הייתה עם כל המשפחה בסיביר. אחרי המלחמה, הוריה של סבתא היו במחנה עקורים בגרמניה, והצטרפו לגרעין להקמת קיבוץ בנגב. לבסוף הם פרשו מהגרעין ועלו לישראל, עם מי שנשאר מהמלחמה. כשהגיעו לארץ שיכנו את כל המשפחה במעברה בלוד. הם שכנו באוהלים זמן מה, ואחר כך קנו בית ערבי מוקף בוסתן ושם סבתא נולדה. צלם מיוחד הגיע לפעמים לבתים כדי לצלם סרט. הוא צילם את סבתא כמה פעמים עם בובה, סוס ועגלת צעצוע שהוא הביא איתו.

כשסבתא הייתה בת שמונה המשפחה עברה לפתח תקווה, ולמדה בבית הספר "נצח ישראל לבנות", שם למדה מקצועות כגון: תנ"ך, משנה, ספרות, חשבון ומולדת. היא אהבה בבית הספר את החברה, ואהבה מאוד לקרוא ספרים. לאחר מכן עברה ללמוד בתיכון "ברנר" שבפתח תקווה. "חוויה שזכורה לי מהילדות היא בת המצווה שלי אותה חגגתי בחצר ביתי, יחד עם כל בני המשפחה. שיחקנו יחד משחקי חברה, והיה גם כיבוד טעים. לאחר סיום התיכון שירתתי בנח"ל כמש"קית לידיעת הארץ, שם פגשתי את בצלאל, בעלי. בהמשך, השתתפתי במלחמת יום הכיפורים במחלקת משק."

לאחר מכן סבתא רחל למדה תואר ראשון ושני לגאוגרפיה ולימוד ארץ ישראל, עבדה כסוכנת נסיעות וספרנית, למדה ניהול בתי מלון באוניברסיטת חיפה, ולמדה גיאוגרפיה באוניברסיטת "בר אילן".

חגים ומסורות

סבתא רחל אהבה מאוד את חג הפורים בילדותה, למרות שבניגוד לשאר הילדים, היא לא רצתה להתחפש, כי זה נראה לה טיפשי. לעומת זאת, מאכלי החג המיוחדים שהכינו הוריה, הסבו לה עונג רב: עוגות סולת מקושטות, עוגות ממולאות בפרג, עוגיות כוסמת ועוד.

"שמחה נוספת הייתה סביב משלוחי המנות," אומרת סבתא. "כל מנה שהגיע, אני ואחיותיי פתחנו בסקרנות ובעיניים בורקות. כל אישה שלחה את מיטב מאכליה כדי להראות עד כמה היא מוכשרת. בסיום החג, סבלנו מהרעלת סוכר רצינית, אך היינו מאושרים."

חוויה מצחיקה שזכורה לסבתא מאחד מחגי ישראל, קרתה בליל הסדר כשהיא ומשפחתה היו כל כך עייפים, עד שהם נרדמו באמצע הסדר, וכשהתעוררו המשיכו בסדר.

תחביבים ועיסוקים של סבתא רחל בשעות הפנאי

כיום סבתא רחל כבר בת שישים ושמונה,  והיא אוהבת לשיר, לקרוא, לכתוב ולטייל. בשעות הפנאי סבתא אוהבת לעשות פעילות גופנית, להיות בקורס כתיבה יוצרת, לשמוע מוזיקה, לשמור ולטפל בנכדים, ולשמור על קשר טלפוני שבועי עם אדם בודד במסגרת התנדבותית.

הזווית האישית

סבתא רחל: מאוד נהנתי מהמפגשים. יצא לי להכיר את נכדי איתן יותר לעומק. ניכרה ההשקעה בתוכנית אליה הגיעו אנשים מכל הארץ. אנחנו מאוד אוהבים את איתן, ולכן שמחנו מאוד להגיע. הפעילות הייתה נפלאה ומושקעת. תודה רבה.

הנכד איתן: נהניתי מאוד לתעד את סיפור החיים המרתק של סבתא רחל, וללמוד דברים חדשים ומעניינים על ילדותה. בנוסף, הרגשתי שהקשר בינינו התחזק, בזכות המפגשים של הקשר הרב דורי. אני שמח מאוד שהצלחתי לתעד את הסיפור שלה, ולפרסם אותו במוזיאון "אנו"

מילון

מחנה עקורים
מחנות העקורים (1956-1945) היו מחנות שהקימו בעלות הברית המערביות באזורים בהם שלטו בגרמניה, אוסטריה ואיטליה לאחר השואה. ויקיפדיה

ציטוטים

”אחרי המלחמה, הוריה של סבתא היו במחנה עקורים בגרמניה, והצטרפו לגרעין להקמת קיבוץ בנגב“

הקשר הרב דורי