מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רות

אני וסבתא בספרית בית בפר
הנוף מהבית במרכז הכרמל
השלולית הגדולה בדרך לגן

סבתא רות סולומון נולדה ב1953 בכפר סבא.

סבתא נולדה בכפר סבא וגדלה במשפחה מסורתית, והם למדו כל  שבוע את "פרשת השבוע". פרשת השבוע היא קטע נבחר מתוך חמשת חומשי התורה המיועד לקריאה שבועית, במטרה להשלים את לימוד התורה כולה במשך שנה אחת. בחלוקה חד-שנתית מתקבלות 54 "פרשות", כאשר בהתאמתם למחזור שנתי לעיתים מאחדים את חלקן זו עם זו לכדי מכלול של 46 עד 53 חלקים. (ויקיפדיה)

סבתא הלכה לבית כנסת ליבראלי -קונסרבטיבי, שבו מתפללים עם סידור תפילה כמו אצל דתיים, אך יש דגש על משפחתיות ופתיחות לשינויים. (סבתא ידעה לקרוא בטעמים התורה וההפטרה). יהדות קונסרבטיבית (ידועה גם כיהדות מסורתית, יהדות פוזיטיבית-היסטורית) היא אחד משלושה זרמים גדולים הקיימים ביהדות המודרנית, הדוגל בכך שסמכותה של המסורת, נובעת ראשית כל מקבלתה על ידי העם והקהילה לאורך הדורות, ופחות ממקורה בהתגלות אלוהית מסוג כלשהו. לפיכך, הקונסרבטיבים רואים את ההלכה כמחייבת ובו זמנית גם כנתונה להשפעה היסטורית מתמדת, וסבורים כי פסיקתה צריכה לשקף הן גישה מדעית-ביקורתית למקורות, והן את אורחות חייו של כלל הציבור. כמו כן, התנועה מתרחקת מקביעות תאולוגיות חד-משמעיות ומקיימת פלורליזם נרחב בשאלות האמונה. עמדותיה אלו מבדילות אותה משני הזרמים העיקריים האחרים, האורתודוקסים והרפורמים.(ויקיפדיה)

בהמשך עברו לחיפה שם  סבתא גדלה בבית צמוד קרקע וצמוד לסבא שלה, שהיה אהוב ונערץ עליה. כשסבתא היתה בת ארבע עשרה היא  נסעה עם הוריה לארה"ב, עקב עבודת אביה. כשחזרה התגייסה לצה"ל והיתה קצינת קישור. בצבא סבתא הכירה את סבא שלי שהיה מילואימניק. והם התחתנו.

סבתא היתה הצעירה במשפחה, למדה להיות שקטה ולהקשיב לגדולים ותמיד לרצות אותם. סבתא אומרת שהיא  "חננה"  שזה אומר שעובדים עליה בקלות, שהיא  חייבת להיות בסדר עם כולם ולא להרגיז אף אחד. סבתא גרה היום בכפר ברוך, ועבדה עשרות שנים כספרנית בטכניון בחיפה .

חלום של שלולית

עד גיל ארבע  לא הצליחו להכניס את סבתא לגן, כי היא לא הפסיקה לבכות. בדרך לגן הייתה שלולית גדולה, שהיא רצתה תמיד להיכנס אליה, אבל לא העזה. כי אמא שלה לא הרשתה לה להתלכלך. זה נשאר לה כחלום. לאחר כארבעים שנה, סבתא עברה באזור השלולית עם אחותה הגדולה, ציינה היכן הייתה השלולית שאף פעם לא נכנסה אליה. אחותה התפלאה, והפעם היא נכנסה לשלולית והתלכלכה, והגשימה את החלום.

הזווית האישית

אני כסבתא מאחלת לנכד שלי, לעשות דברים ללא מגבלות חיצונית. אני כנכד מאחל לסבתא שיהיו לה הרבה נכדות ונכדים שגרים קרוב אליה.

מילון

מסורתי
מסורתיים, מסורתים או שומרי מסורת הוא כינוי והגדרה עצמית של קבוצה גדולה של יהודים, בעיקר בישראל, שרואים עצמם בטווח שבין "דתיים" ל"חילונים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בדרך לגן הייתה שלולית גדולה, שהיא רצתה תמיד להיכנס אליה, אבל לא העזה. כי אמא שלה לא הרשתה לה להתלכלך. זה נשאר לה כחלום“

הקשר הרב דורי