מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ציפי והחיים של פעם

--
--
ממינכן לארץ ישראל

סבתא שלי ציפורה טואאג נולדה ב1947  בגרמניה.

סבתא שלי שנולדה שנה לפני מדינת ישראל, נולדה בעיר מינכן שבגרמניה וכשהייתה בת שנתיים וחודשים עלתה לארץ.

מינכן היא בירת מדינת בוואריה, אשר בגרמניה והעיר הגדולה ביותר בה. העיר מינכן אשר אוכלוסייתה מונה כ-1.5 מיליון תושבים, היא העיר השלישית מבחינת גודל אוכלוסייתה בגרמניה אחרי ברלין והמבורג, והעיר השישית בגודלה מבחינת שטחה. העיר שוכנת על גדות נהר איזר צפונית להרי האלפים הבווארים. ויקיפדיה.

סבתא ומשפחתה עלו לארץ ב 1949,אחרי מלחמת העולם השניה. סבתא לא זוכרת הרבה דברים מהעלייה ארצה, כי היתה מאוד צעירה. הם עזבו את גרמניה והתחילו חיים חדשים בארץ ישראל. העלייה מגרמניה לארץ ישראל הייתה בעלת השפעה רבה על חיי היישוב והמדינה שבדרך. מרבית העולים מגרמניה (וממדינות בעלות תרבות גרמנית) הגיעו לארץ בשנים 1939-1933, אם כי היו מעטים שהגיעו גם לפני או אחרי תקופה זו. העלייה מגרמניה הייתה שונה באופייה ובהרכבה מעליות אחרות באותה תקופה. חלק גדול מהעולים מגרמניה היו בעלי מקצועות חופשיים והיקלטותם ביישוב שינתה את אופיו במגוון של תחומים כמו מדע, מוזיקה, אדריכלות, רפואה ומשפט. העלייה מגרמניה נתנה גם תנופה לחיי המשק והכלכלה ביישוב.

רבים מהעולים היו בעלי השקפה ליברלית ובעלי מודעות לחשיבותן של זכויות אדם. הם הקימו את תנועת עלייה חדשה שהייתה ידועה בהשקפותיה הפוליטיות הליברליות בתקופת היישוב. המפלגה קיבלה כ-10 אחוז מקולות המצביעים לאספת הנבחרים בשנת 1944. עם הקמת המדינה, רבים ממעצבי עולם המשפט הישראלי היו יוצאי גרמניה כמו שר המשפטים הראשון פנחס רוזן, נשיא בית המשפט העליון הראשון משה זמורה ומבקר המדינה הראשון זיגפריד מוזס. ויקיפדיה

כשסבתא היתה בגילי, היו לסבתא שלי  תחביבים שדומים או זהים לשלי כמו לרקוד ולשחק עם חברים בחוץ.

סבתא ציפי מצד אבא, היא הסבתא הכי כיפית בעולם היא גם הכי מסודרת (לא כמוני). יש פעמים שאני חושבת שאנחנו מאוד דומות ויש פעמים שאני חושבת שאנחנו מאוד שונות. סבתא שלי אהבה ועדיין אוהבת לטייל וללכת, והיא הסבתא הכי ספורטיבית שיש. לסבתא שלי יש דברים מאוד מעניינים מפעם כמו כול מני דפים מאוד ישנים ומכתבים. אני חושבת שלסבתא שלי יש חיים מאוד מעניינים, ושאנחנו צריכות לבלות יותר ביחד.

הזווית האישית

עדי – אני חושבת שאני לא משקיעה הרבה זמן להיות עם סבתא לדבר איתה ולהקשיב לה, הייתי רוצה שזה יקרה יותר. נהניתי לעבוד איתה,  ומאוד כיף לי כשאני איתה.

מילון

לבניות
לבן בצנצנות זכוכית שהיו קונים פעם ומחזירים את הצנצנת.

ציטוטים

”סבתא ציפי מצד אבא, היא הסבתא הכי כיפית בעולם היא גם הכי מסודרת (לא כמוני). יש פעמים שאני חושבת שאנחנו מאוד דומות ויש פעמים שאני חושבת שאנחנו מאוד שונות“

הקשר הרב דורי