מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החתונה הראשונה בגרעין

פעילות כללית של התכנית
מסיבת סיום במסגרת התכנית
סיפור על בית, משפחה והגשמה

שמי ציונה בר עוז, נולדתי ב1932 בחיפה וגרתי בה עד גיל ארבע.

בתקופת מלחת העולם השנייה  עברתי למושב ירקונה ( ליד "הוד השרון") וכשחזרנו עברתי לקריית חיים ושם גדלתי.

הייתי בתנועה המאוחדת (בהתחלה "גורדוניה") ואז התאחדנו עם מחנות העולים ונקראנו התנועה המאוחדת. היו פעולות, יצאנו להרבה טיולים בכל הארץ. לטיולים יצאנו במשאיות. היינו יוצאים למחנות עבודה בקיבוצים לשבוע בתיכון, וביסודי היינו יוצאים למחנות ארציים שלארבעה עד חמישה ימים. התנועה הייתה מכינה אותנו להכשרה, כמו מכינה לפני הצבא, והמטרה היתה  להכין אותנו  לעבודה בקיבוץ, לאחר השחרור מהצבא.

הייתי בנח"ל (נוער חלוצי לוחם) – התגייסנו לצבא ועשינו טירונות, ואחרי הטירונות הלכנו לקיבוצים "האון" ו"עין גב" על שפת הכינרת, כחלק מהשירות של הנח"ל ועבדנו בקיבוץ. עבדתי בבננות, בכרם, בבית ילדים ובמטבח.

הכרתי את סבא פעם ראשונה ב"באר אורה" כשהיינו במחנה של הגדנ"ע מבית הספר. כשהיינו ב"עין גב" התחברנו והכרנו יותר. היינו יחד בנח"ל, ואחרי שגמרנו את השלב ב"עין גב" הלכנו לקיבוץ "ניר אליהו". בהמשך עברנו לגור ביחד והחלטנו להתחתן.

היינו החתונה הראשונה של הגרעין שלנו ורק בני עשרים . החתונה הייתה מאוד יפה והוכנה על ידי החברים מהגרעין. הגענו על עגלות עם עם פרדות לחופה, שהייתה על גבעת ירק צופה ל"קלקיליה", ושם, נערכה החופה. לאחר החופה הייתה תכנית של ריקודים ושירים שהכינו החברים.

לאחר כמה שנים, עזבנו את הקיבוץ ועברנו לגור בקריית חיים. היה לנו  בית שמאוד אהבנו, ואז סבא אליעזר, אבא של סבא אורי, שגר ברמת גן, בקש מסבא לבוא לעזור לו, בחנות ממתקים שהייתה לו בתל אביב,  כי אחותו עזבה את החנות. בעקבות הבקשה הזו, עברנו לרמת גן.

אחרי המעבר לרמת גן, סבא חלה מאוד, והיה חולה כמה חודשים. הייתי כבר בהריון עם בני גדי, והייתי נוסעת כל יום לבקר את סבא בבית חולים. כחודש אחרי שהוא יצא מבית החולים, בני גדי נולד. סבא החליט שהוא לא יכול להמשיך להיות חולה, וחזר לעבודה בחנות עם אבא שלו, למרות שהיו לו עדיין כאבים חזקים. הוא הרגיש שהוא צריך לפרנס את המשפחה. מאחר וסבא החלים עם הלידה של בני גדי, החלטנו לקרוא  לבננו "גד" כי גד בעברית זה "מזל" ואמרנו שהילד שנולד הביא לנו מזל.

גרנו קרוב להורים של סבא והם עזרו לנו באותה תקופה. מאז שגדי נולד עד אחרי הבר מצוה של אחיו אודי, לא עבדתי. עבדתי לפני שילדתי את גדי, כשחזרתי לעבודה עבדתי כמזכירה ומנהלת חשבונות, קודם כל במשתלה, ואחר כך במזכירות גני יהודה, הרבה שנים, עד שיצאתי לפנסיה.

הזוית האישית

סבתא ציונה והנכדה נעה, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר משגב בישוב שגב עצמון בשנת תשפ"א.

מילון

התנועה המאוחדת
התנועה המאוחדת או בשמה המלא הרשמי התנועה הכללית של הנוער הלומד החלוצי בארץ ישראל, הייתה תנועת נוער לומד שהוקמה בשנת 1945 כאשר חלק מחברי תנועת המחנות העולים פרשו על רקע פילוג במפא"י והתאחדו עם חברי תנועת גורדוניה-המכבי הצעיר. ויקיפדיה

ציטוטים

”החתונה הייתה מאוד יפה והוכנה על ידי החברים מהגרעין. הגענו על עגלות עם עם פרדות לחופה, שהייתה על גבעת ירק צופה ל"קלקיליה", ושם, נערכה החופה“

הקשר הרב דורי