מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא מזל גרוסמן

סבתא מזל ואיתמר
מזל בצעירותה
החיים בטבריה

שמי מזל גרוסמן, נולדתי ב 7.2.1953 בבית החולים הסקוטי בטבריה וגדלתי בשיכון א’ בטבריה.

הורי עלו מטוניס עם שבעה ילדים, ובארץ נולדו להם עוד שלושה ילדים. אני הצעירה מבין כל האחים, וכשנולדתי הוריי קיבלו מאה לירות, כי המדיניות של דוד בן גוריון קבעה, כי מי שיש לו עשרה ילדים מקבל מאה לירות מתנה מהממשלה.

בשנות החמישים נעלמה לנו אחות תינוקת בשם רות. בבית החולים טענו שהיא נפטרה, אך לא ראינו אותה לאחר הפטירה, והוריי חשדו כי היא נחטפה. עד היום איננו יודעים מה עלה בגורלה.

אבי נתן נולד באיטליה והיגר עם משפחתו לטוניס שם הכיר את אימי רחל. הורי עלו לארץ בשנת 1949 הישר למעברה בטבריה.

אני זוכרת שהייתי ילדה חברותית ואהבתי לשחק בחוץ משחקים כמו עמודו, מחבואים, קפיצה בחבל, קלאס ועוד. בבית הספר היסודי למדתי בבית ספר דתי "בית יעקב". ואהבתי ללכת לחוגים כמו אמנות ותכשיטנות.

התגייסתי בשנת 1971 ליחידת מורות חיילות, בחיל החינוך. הבסיס שלי היה בעיר מעלות ולימדתי בבית הספר האזורי, ומאוד נהניתי מהשירות הצבאי. ביום לימדתי ילדים בחינוך מיוחד: שפה, קריאה, כתיבה ועוד, ובערב הייתי מבלה עם החברות בנהריה ובחיפה. לאחר שהשתחררתי מהצבא עבדתי כגננת בגן ילדים.

בשנת 1972 התחתנתי עם שמעון ז"ל, ונולדו לנו ארבעה ילדים: ליזה, מורדי, רחלי ונתי. בהמשך פתחתי פעוטון פרטי בטבריה, ועסקתי בחינוך ילדים בגיל הרך.

אני ושמעון גדלנו באותה שכונה, והיינו חברים טובים. מיד אחרי הצבא נישאנו ונולדו לנו ארבעה ילדים, כיום יש לנו שניים עשר נכדים מקסימים.ב 21.9.1921 לצערנו הרב סבא שמעון נפטר לאחר מאבק במחלת הסרטן.

לפני למעלה מחמש שנים יצאתי לגמלאות, סגרתי את הפעוטון אחרי עשרים שנות פעילות בחינוך ילדים, מגילאי שלושה חודשים ועד גיל שלוש.

מאז יציאתי לגמלאות, התחלתי ללמוד בכיתת ותיקים בטבריה. אנחנו לומדים שיעורי העשרה, אנגלית, היסטוריה ועוד, ויוצאים לטיולים פעם בחודש בארץ ישראל. הטיול האחרון שלנו היה לים המלח. במשך ארבעה ימים טיילנו באזור, נהנינו חווינו ושמענו הרצאות – היה מושלם. מעבר ללימודים, יש לי תחביבים בעיקר בתחום הספורט. אני מתאמנת שלוש פעמים בשבוע בטבריה, עושה פילאטיס, רוקדת ריקודי בטן ושוחה.  אני גם עוזרת המון בגידול הנכדים הקטנים שמתגוררים בטבריה, שומרת עליהם במידת הצורך, ומגיעה לבקר אותם לפחות פעמיים בשבוע.

המסר שלי לדור הצעיר הוא: ללמוד היטב ולהשקיע בלימודים ולתרום לחברה. גם אני משתדלת מאוד לתרום לחברה ולמדינה ולסביבה ואני מתנדבת בביטוח הלאומי עם קשישים. אני מבקרת פעמיים בשבוע אצל קשישות בקהילה, עוזרת להן בהכנת אוכל, חברה וכל מה שצריך. אני עסוקה במהלך כל השבוע, ונהנית מאוד מכל הפעילויות שאני עושה. בסופי השבוע אני אוהבת להיפגש עם ילדיי ומשפחותיהם, לארח אותם ולבשל להם אוכל שהם אוהבים.

הזווית האישית

סבתא מזל והנכד איתמר השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי עם המורה המוביל אלון פרידמן, בבית ספר מול גלעד באשדות יעקב  בתשפ"ג -2023

מילון

כיתת ותיקים
תוכנית "כיתות ותיקים", היא תוכנית בה משולבים אזרחים ותיקים בבתי ספר העל-יסודיים ברחבי הארץ. הוותיקים לומדים בשעות הבוקר בכיתה המיועדת להם עם מורי בית הספר ונהנים משיעורים בתחומים שונים.

ציטוטים

”מאז יציאתי לגמלאות התחלתי ללמוד בכיתת ותיקים בטבריה. אנחנו לומדים שיעורי העשרה, אנגלית, היסטוריה ועוד, ויוצאים לטיולים פעם בחודש בארץ ישראל. הטיול האחרון שלנו היה לים המלח“

הקשר הרב דורי